Vi som försöker få hästarna i bättre hull + finare i pälsen (Bilder)

JessicaM

Trådstartare
Tänkte det vore roligt med en tråd för oss som håller på och få våra hästar i bättre hull eller/och finare i pälsen :)

Vi lägger in före bilder och uppdaterar bilden efter en månad eller så.

Lite "pepptalk" och goda råd vi kan ge varandra och dessutom kommentera varandras uppdaterade bilder. Ibland kan man ju bli lite hemmablind när man ser sin häst varje dag.

Här är min älg :love:

Tagit när jag fick honom i Nov -09
Bild10770.jpg

Någon gång i slutet av Dec -09
bild022.jpg

Tog en bild igår men den blev inge bra så jag ska göra ett nytt försök lite senare o lägga upp..

Lägg nu upp era bilder :bump:

Sv: Vi som försöker få hästarna i bättre hull + finare i pälsen (Bilder)

Det här är en tråd för mig och min häst! :D

Kul att få se nyare bilder på din kille, från de gamla bilderna ser han ut att vara i behov av lite TLC.

Min lilla raggsocka Roisin är både otränad, hull har hon för mycket av, vårskitig och fäller som en....häst! :idea: ;)

Vi har börjat att sätta igång så smått och om vädret blir lite varmare ska jag ta och tvätta av henne i dagarna.
Så det kan bara bli bätre och bättre! :laugh:

Kram, Maya

Gud så söt hon är :love:

jag har en varmsblodsvalack som är tunn som jagförsöker få upp.Har ingen bild på denna dator och jagtror inte han kommer kunna bli så mkt kraftigare heller eftersom han har några år på nacken.
men är det någon som har några bra tips? :)
han får lucern

Vilken bra tråd :idea:

Här kommer bilder på min Saaga: (Hon har inte varit i gång på över ett halvår pga mycket problem med hovarna, lite historik finns i bantningstråden.)
pic_show_id30656024.html

pic_show_id30656028.html

Hon ser ju så där lite lagom tråkig ut i pälsen när hon fäller. Det är bara att borsta på!

dodson & horrells 16+ är bra för äldre hästar som behöver gå upp i vikt. min lilla ponny får det + alfalfa och linfrö olja och betfor. han är hemskt mager och rasade massor i vikt nu i vinter pga inget bete och dålig på att tugga hö(tuggar bollar). för nån månad sedan så blev han förstoppad och bajsade inte på 2-3 dagar, vi gav då p-ngt olja(kommer inte ihåg namnet) och veterinären kollade tarmen. dock så lossade slem hinnan i tarm väggen dagen innan vet kom, men det var inget att oroa sig mer för. vet raspade tänderna så gott det gick, han hade 2 st långa tänder som försämrade mal funktionen. han äter kraft fodret bra och och får i sig lite hö nu, och ju mer gräs som kommer i hagen ju mer grovfoder får han faktiskt i sig^^, pollen är nu ca 27-28 år gammal och håller på att få tillbaka hullet.
30679196.jpg
[/url][/IMG]
30679202.jpg
[/url][/IMG]
bliderna är tagna tidig höst (har jag för mig) har inga bra nyare, men han har alltid haft höftbenen synliga och ryggraden synlig även då han varit fet, har haft honom i 10 år nu. han är allergisk mot pollen och blev diagnostiserad kronisk slem hosta för 9år sedan, dock så blev han bra i lungorna när vi renoverade stallet och höjde taket. så detta är min lilla polles livs historia full av problem^^ men nu ska han bli rund och go igen!!

Senast ändrad:

Ja, hon slutar inte vara söt, trots att hon är tuffsig och rund. :D

Kram, Maya

för nån månad sedan så blev han förstoppad och bajsade inte på 2-3 dagar, vi gav då p-ngt olja(kommer inte ihåg namnet) och veterinären kollade tarmen.

Paraffinolja. Samma sak hände med vår valack.

Jättesöt ponny förresten!

ja han är min älskling^^ kommer inte kunna leva utan honom n_n.

Åh! Verkligen en tråd för mig och min nya pålle :)

Har i ett inlägg visat både före och "tillfälligt efter"-bilder, jag är lite för lat+okunnig för att lägga samma här, men om ni vill se, kolla:
http://munderstreckn.blogg.se/2010/february/vilken-skillnad.html#comment

Köpte Veleda i september/oktober förra året. Då hade hon relativt nyligen kommit till sverige från holland, där hon inte fått ordentligt med mat. (och enligt tjejen som visade Velle, hade Velle gått upp en del sen hon kom till sverige!)

Om ni undrar vad hon får för mat:
Hö, Build-up, harve och betfor (+morötter, vitaminer och mineraler)

vad stor skildnad!!! ett halv år efter jag fått hem min vältränade polla i tävlings kondition så var hon både små tjock, halt och i dålig kondition^^ (men nu är hon bra och vältränad igen)

Bild10770.jpg

bild022.jpg

Idag 30/3-10
Bild108634.jpg

Vad tycker ni som kan sånt här. Tycker det är så svårt att se förändringar på sin egen häst..

Nu ser man ju inte riktigt hur hästen står med huvudet på sista bilden, men har han inte fått väldigt tunn hals..? Vet inte vad du har för foderstat åt honom, men mer protein kanske? Lycka till! :)

Här kommer jag och Herrn! Han har bott hos mig sedan slutet på januari och vi jobbar mycket på mera hull och muskler!
Tycker nog han tagit sig lite i alla fall! Får se vad ni tycker!

Då han kom:
004-1.jpg

Bild tagen förra veckan:
136.jpg

Han ser lite tuffsig ut men vi får skylla på fällande vinterpäls! :)

Senast ändrad av en moderator:

Nu ser man ju inte riktigt hur hästen står med huvudet på sista bilden, men har han inte fått väldigt tunn hals..? Vet inte vad du har för foderstat åt honom, men mer protein kanske? Lycka till! :)

Halsen ser väldigt tunn ut för att han har vridit den till höger för att kolla in i grannens box hehe

Någon mer kunnig får gärna kommentera på mina bilder. Är som sagt lite osäker på den 2:a och 3:dje bilden.. :bow:

Bortse från halsen för den kom i dålig vinkel eftersom han tittat in i grannens box precis när jag tog kortet.

Tänkte det vore roligt med en tråd för oss som håller på och få våra hästar i bättre hull eller/och finare i pälsen :)

Vi lägger in före bilder och uppdaterar bilden efter en månad eller så.

Lite "pepptalk" och goda råd vi kan ge varandra och dessutom kommentera varandras uppdaterade bilder. Ibland kan man ju bli lite hemmablind när man ser sin häst varje dag.

Bild10770.jpg

bild022.jpg

Tog en bild igår men den blev inge bra så jag ska göra ett nytt försök lite senare o lägga upp..

Lägg nu upp era bilder :bump:

Dig minns jag. Tyckte ju vi skulle jämföra våra hästar, när jag ju skulle få hem min häst från foder som var för tunn. Det visade sig att min fodervärden öste på massor med mat i ca. 1,5 månad innan jag fick hem honom, så han såg inte så farlig ut och nu ser han dräktig ut. Det här är några veckor sedan. Så här handlar det om att sätt lite fart på honom så han slimmar sig.

Så det blir inga före bilder. Bara efter.

bollenihagen020.jpg

bollenihagen011.jpg

Jo han har allt lagt på sig lite. Det går åt rätt håll :)

Senast ändrad:

Ja det går sakta men säkert för herrn!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Gnägg Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här. Jag har två ponnyer. En...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Lipperta
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka