Vi snackar öl!

Hear, hear! :bow:

Mörka vinterkvällar (om än inte till julbordet) finns Yeti alltid hemma. Som ett benchmark.
Sen har jag faktiskt smakat en svensk stout som jag håller som jämförbar med Yeti. Double Nitro Stout (och helst version 2) från Hyllie bryggeri. Jösses.

Yeti var en av mina första ölkärlekar, som vi fick slita för att hitta ställen som serverade den! I samma veva Tsarina Esra från De Molen, har inte sett den på länge nu men bryggaren har lovat att leverera ett fat till mitt bröllop om jag hör av mig nåt år innan:heart

Numera har den halkat ner en hel del på listan, över ligger tex Emelisse Imperial Russian Stout, Pohjala Öö, Tactical Nuclear Penguin (Brewdog), 100% Viking från All In och det mycket passande I love you with all my stout (Evil Twin). Tycker ofta om Omnipollos stouts också. Och de islänska bryggerierna (helst Gaedingur eller Borg) gör ofta grymma imp stouts.

Dream on. Tror den sålde slut på typ fem minuter... :( Finns en låda eller två kvar, utspridda på 15-20 systembutiker i obskyra mellansvenska småorter...
Tänkte inte köpa den på systemet :angel:. Känner jag mina kollegor rätt kan det nog vara bråttom ändå, om man ska hinna få ett smakprov. Hällde saffran i några flaskor av en lite brettig cider, men fick smyga med det för min partner jublade inte direkt över idén.

Numera har den halkat ner en hel del på listan, över ligger tex Emelisse Imperial Russian Stout, Pohjala Öö, Tactical Nuclear Penguin (Brewdog), 100% Viking från All In och det mycket passande I love you with all my stout (Evil Twin). Tycker ofta om Omnipollos stouts också. Och de islänska bryggerierna (helst Gaedingur eller Borg) gör ofta grymma imp stouts.
Emelisse har jag inte provat, måste göras. Och absolut, mycket gott kommer från Omnipollo. Noa och Brush finns hemma. Och Molotov Lite och Even more Jesus. Ska beställa ett par Christmas Eve... också.
Känner jag mina kollegor rätt kan det nog vara bråttom ändå, om man ska hinna få ett smakprov.
Det kan nog vara värt en sväng söderut bara för ett smakprov, där finns ju en nybliven 40-åring att eftergratta. :)

Håller helt med. Öl känns överlag styvmoderligt behandlat, de är ofta dåliga på att göra intressanta urval utan prioriterar sånt de "vet" hur de ska sälja istället för att erbjuda ett intressant sortiment. Likaså är de ölar som verkligen i färskvaror sällan på hyllan i tid även om bryggeriet leverar pinfärskt. Ett halvårs framförhållning på ett släpp funkar inte när det är en öl som bör drickas inom ett par månader. Köper nästan bara lokalt eller lagringsbart numera pga det.

När vi snackar öl som gått över bäst före tänker jag osökt på Pseudo Sue. Det var ju inget fel på den, men det var ju ändå tydligt att det inte alls var den super-öl som många hävdar att den är. Har Du druckit den i färskt tillstånd?

Emelisse har jag inte provat, måste göras. Och absolut, mycket gott kommer från Omnipollo. Noa och Brush finns hemma. Och Molotov Lite och Even more Jesus. Ska beställa ett par Christmas Eve... också.
...Imperial Biscotti break... (av någon anledning blev jag inte begeistrad av Christmas Eve men ibland handlar det väl om dagsform och känsla också.)

När vi snackar öl som gått över bäst före tänker jag osökt på Pseudo Sue. Det var ju inget fel på den, men det var ju ändå tydligt att det inte alls var den super-öl som många hävdar att den är. Har Du druckit den i färskt tillstånd?

Tyvärr inte, i har bara ölturnerat en sväng i Californien. "Allt vi har"-flighten hos Russian River var höjdpunkten, men åh så mycket som exploderade smakmässigt och var köpt ur kylen i mataffären. Vi kan inte matcha det ens om vi dricker direkt ur tanken.

De gick att beställa flaskvis, så jag testar!
Förslag på fruktiga, smakrika varianter om du råkar passera Göteborg (eller klickar hem en beställning, alla går att få flaskvis tror jag) är tex O/O Pretty Pale Ale, Stigbergets Amazing Haze och Prime Directive från Sad Robot. :d
Toppen, ska lägga med några såna nästa gång! Såg att det går att beställa Old speckled hen på flaska(förvisso kollin om 24, men bättre än på fat som sist jag kollade :p) igen så det blir nog relativt snart!

Kl
Var förbi systemet idag och kom hem med Brewdogs Santa paws, Lagunitas Holiday ale och Emelisse Winter ale. Greppade helt enkelt dom jag kom ihåg från tråden, ska bli spännande detta. :angel: Gillar både Lagunitas Pale ale och IPA så hoppas mycket på den!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka