Vi snackar öl!

Masqueradee

Trådstartare
Jag tänkte att eftersom det fanns fler ölfantaster så kan vi väll starta en egen diskussionstråd om detta istället för att kapa Öl att bjuda på-tråden :)

Min första fråga är om någon druckit någon julöl ännu? Julsäsongen är min absoluta favorit när det gäller säsongsbaserade öler, sommaren har jag inte så mycket till övers för då jag personligen har svårt för lätt fruktiga öler (en vän till mig bjöd mig en gång på en öl med smak av melon :eek::arghh:).

Sen tänkte jag även tipsa om två Facebook-grupper, dels den som är namne med rubrikssättningen på denna tråd, samt Ölgäris :up:

Definitionsfråga. Drack nämligen en Carolus Christmas i augusti, och jag är osäker på om den räknas som 2016 års sista julöl eller 2017 års första... Oavsett är den som alltid suveränt god, stark och otroligt prisvärd...
Antecknar. :)

jag dricker inte så stora mängder öl. Men jag vill ha den med rejäl beska och mycket smak. Bolaget hade en förr som hette Bedarö Bitter. Den gillade jag.
Och så är jag löjligt förtjust i Guiness...... Vi brukade kalla det för "flickdricka" :D

Det finns ett bryggeri på Gotland som emellanåt dyker upp i vanliga mataffärer. Deras öl är :love:.

Jag har inte börjat julölsäsongen än, men det är väl dags nu. :d
Brukar gilla mycket, Mohawk gör ofta fina och inte översöta julstouts tex.

Gillar i ärlighetens namn det mesta utom lager och allt som är för obalanserat. Humlebomber som bara är massa nertryckt humle imponerar inte längre. New England-IPA är helt klart en trend jag gillar tex, massa fruktig humle :d
Imp stout och Baltic Porter är också något jag nästan alltid älskar.

Antecknar. :)

jag dricker inte så stora mängder öl. Men jag vill ha den med rejäl beska och mycket smak. Bolaget hade en förr som hette Bedarö Bitter. Den gillade jag.
Och så är jag löjligt förtjust i Guiness...... Vi brukade kalla det för "flickdricka" :D

Det finns ett bryggeri på Gotland som emellanåt dyker upp i vanliga mataffärer. Deras öl är :love:.
Jag gillade Guiness förr, men jag tycker att den inte har så mycket smak längre.. Dricker hellre en Killkenny då.

Du kanske tänker på Barlingbo? :)

En annan favorit som var med i årets släpp är Harveys Christmas Ale. Den ligger mig dock varmt om hjärtat av anledningen att det var den första öl jag drack som var både stark och god. Ungefär när dinosaurierna fortfarande gick på jorden så pluggade jag i Hastings. Vi var på studiebesök på bryggeriet i Lewis och drack efter en rundvandring öl i deras lagerkällare. De plockade så fram julölen, och jag som bara hade druckit elefantöl innan var ju tveksam när jag såg alkoholstyrkan. Döm om min förvåning och glädje när alla de där fördomarna om att en öl inte kan göras stark utan att smaka sprit grusades...

Är det Gotlands bryggerier som det talas om är Klosterölen ett måste! Dock är det lite synd att den inte produceras lokalt här längre..

Nej - @Linta kom med namnet. Bulldog heter de.

(hur kan man SLUTA tycka om guiness?)
Bulldog-ölen görs av Gotlands bryggeri :) är svag för all öl från dem, folköl som starköl. Till och med den helt alkoholfria(Easy rider) är toppen. Annars gillar jag Trashy Blonde från Brewdog men den verkar inte gå att få tag på längre :arghh: gillar generellt blonde/golden ale och ipor. St Erik citra pale ale. Pistonhead om jag måste dricka lager. Favoriten just nu är nog mikrobryggeriet Hopsie Daisy. Deras No more excuses IPA och The spark IPA är fantastiska. Jäkligt lokalt för mig, går förbi när jag promenerar i min stadsdel här i Gävle.:)

Favoriten just nu är nog mikrobryggeriet Hopsie Daisy. Deras No more excuses IPA och The spark IPA är fantastiska. Jäkligt lokalt för mig, går förbi när jag promenerar i min stadsdel här i Gävle.:)

Skriver upp på beställningslistan! Är Deras DIPA (A little Umph) inte lika bra?

Nu fick jag en spark i baken att ta tag i julölandet. Tyvärr var Emelisse redan slut (inte druckit julölen, men allt annat jag provat har varit riktigt bra). Fick beställt ett par Pohjala åtminstone, ett av mina favoritbryggerier. Framförallt outstanding på poster/stout. Deras mer humlearomatiska ipor/dipor har jag bara druckit på plats, så jag vet inte hur de är när de stått på hyllan ett tag.

Till julbordet har jag gärna Lagunitas Holiday Ale eller Hibernation Ale från Great Divide. Ska nog ta hem ett par flaskor Mysingen (Nynäshamn) att lägga i källaren ett par år, och någon Liefmans Glühkriek. Ska prova något från våra kollegor Tre feta grisar också. Och kanske Brekeriets saffransvariant.

Mina vänner som gillar DIPA uppskattar den! Själv är jag lite för klen för såna fortfarande :D

De gick att beställa flaskvis, så jag testar!
Förslag på fruktiga, smakrika varianter om du råkar passera Göteborg (eller klickar hem en beställning, alla går att få flaskvis tror jag) är tex O/O Pretty Pale Ale, Stigbergets Amazing Haze och Prime Directive från Sad Robot. :d

Är det bara jag som tycker att beställningssortimentet på Systemet funkar bättre för vin än öl? Många sorter måste man beställa kollivis, vilket givetvis drar ned experimentlustan en hel del.

Håller helt med. Öl känns överlag styvmoderligt behandlat, de är ofta dåliga på att göra intressanta urval utan prioriterar sånt de "vet" hur de ska sälja istället för att erbjuda ett intressant sortiment. Likaså är de ölar som verkligen i färskvaror sällan på hyllan i tid även om bryggeriet leverar pinfärskt. Ett halvårs framförhållning på ett släpp funkar inte när det är en öl som bör drickas inom ett par månader. Köper nästan bara lokalt eller lagringsbart numera pga det.

Till julbordet har jag gärna Lagunitas Holiday Ale eller Hibernation Ale från Great Divide.
Hear, hear! :bow:

Mörka vinterkvällar (om än inte till julbordet) finns Yeti alltid hemma. Som ett benchmark.
Sen har jag faktiskt smakat en svensk stout som jag håller som jämförbar med Yeti. Double Nitro Stout (och helst version 2) från Hyllie bryggeri. Jösses.
Och kanske Brekeriets saffransvariant.
Dream on. Tror den sålde slut på typ fem minuter... :( Finns en låda eller två kvar, utspridda på 15-20 systembutiker i obskyra mellansvenska småorter...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka