Vi med extremt lättfödda halvblod

Blandrastik

Trådstartare
Hur gör ni?
Jag hittar ingen halm. Här i småland är det tydligen lite omodernt med att analysera. Jag kan självklart analysera själv, men helst skulle jag vilja köpa hö med lite eneriginnehåll.

Min fråga: Kan man gissa sig till att tex ett hö tagit sent har mindre enerigi?
Om det är grövre eller finare, kan det vara nån fingervisning?

Just nu går min fullstora halvblodsvallack på 7kg hösilage och ser ut som en heffaklump. Jag tycker 7kg är på tok för lite, hur lite kan man egentligen ge?

Sv: Vi med extremt lättfödda halvblod

Man ska väl iaf inte understiga 1 kg TS/100 kg häst. Så det beror på vilken TS-halt ditt hösilage har :)

svar nej - du kan inte bedöma näringsinnehållet av att titta på höet.

1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt räknar man som minimum.

Hur gör ni?
Jag hittar ingen halm. Här i småland är det tydligen lite omodernt med att analysera. Jag kan självklart analysera själv, men helst skulle jag vilja köpa hö med lite eneriginnehåll.

Min fråga: Kan man gissa sig till att tex ett hö tagit sent har mindre enerigi?
Om det är grövre eller finare, kan det vara nån fingervisning?

Just nu går min fullstora halvblodsvallack på 7kg hösilage och ser ut som en heffaklump. Jag tycker 7kg är på tok för lite, hur lite kan man egentligen ge?

Jag har också ett halvblod sto som blir tjock bara hon tittar på mat. .
Jag har heller ingen analys på mitt hö även om jag skulle vilja ha det.

Det är väldigt svårt att gissa sig till värdena bara man tittar på hö. just nu får min också bara 7 kg höensilage, tycker också det är lite i det minsta laget, jag har löst det som så att hon får det i småmaskigt hö nätt så att tugg behovet blir längre, sen har jag ju fördelen med att kunna fodra med lite halm då jag fått tag i det. . .

Varför tar ni inte analys ? Är SÅ otroligt marginellt besvär och pengar i sammanhanget och löser SÅ mkt .

Håller med. Och 7 kg hösilage är på tok för lite till ett hbl (om den inte är väldigt liten eller om det är ett väldigt torrt hösilage). Det är vad min fjording kommer få när gräset i hagen är slut (och tom för honom blir det på gränsen till för lite, ca 1,3 kg ts/100 kg).

Har oxå ett lättfött halvblods sto som just nu får 8 kg hö...Liiite för tjock men jag tänker då istället MER motion!! :) så kan hon få mer hö!:laugh:

Dum fråga kanske MEN räcker det att skicka in om man tar från en rundbal? jag har liksom för mig att man måste ta lite av varje, därför inte jag har skickat i väg analys. .

Prova att öka kvoten, är den tjock är det ju för mycket energi. Ökar man på med protein då (enbart protein) så blir kvoten högre och då ska de iaf bli mer slimmade. Sedan måste man ju motionera med såklart. Detta borde man kunna åstadkomma förändring med även om man inte har analys eftersom protein och energi är det man kan utgå ifrån hur hästen ser ut. Svårare att bedöma mineralkvoten med ögat.

vill du ta prov från flera balar lägger du det du tar i frysen tills du samplat på dig ngra prov från olika balar. annars tar du på flera ställen från en och samma bal för att få ett värde.

Prova att öka kvoten, är den tjock är det ju för mycket energi. Ökar man på med protein då (enbart protein) så blir kvoten högre och då ska de iaf bli mer slimmade. Sedan måste man ju motionera med såklart. Detta borde man kunna åstadkomma förändring med även om man inte har analys eftersom protein och energi är det man kan utgå ifrån hur hästen ser ut. Svårare att bedöma mineralkvoten med ögat.

Va? Ska jag ge den mer mat helt enkelt?

Min donna är ett 5-årigt halvblod av grövre typ som lätt lägger på sig, hon går under smeknamnet elefanten (hon må vara grå och heter Nelly, men mycket beror också på att hon är tjock!) ;)

Efter en sommar som konvalescent var det faktiskt riktigt bedrövligt, tyckte synd om henne tillslut :(
Men, det är bara att ta tag i problemet!
Senaste veckorna har hon gått ner 50kg och ändå byggt muskler, så det går äntligen på rätt håll! :banana:

Jag skulle snarare råda att dra ner på kraftfodret än på grovfodret, hästarna MÅSTE FÅ TUGGA..!
Min är alltså 5 år, 173cm och 680kg i nuläget.
Hennes foderstat ser ut såhär:
6 kg hösilage
4 kg halm
1½ kg havre
½ kg müsli
(hon går även i hage med magert gräs)

+ Hon konditionstränas 2 ggr i veckan.
Då ger vi verkligen järnet och hon har fått så tokbra kondition nu att det är riktigt roligt! Det handlar inte bara om att köra slut på henne, då blir det ingen glädje i arbetet - utan vi har hitta övningar som hon blir riktigt busig och taggad av :laugh:

Detta upplägg är alltså det som fungerat bäst på min elefant! Hon går ner i vikt samtidigt som hon får tugga så mycket hon behöver och tycker att det är roligt att träna!

Lycka till!

Senast ändrad:

Man ska väl iaf inte understiga 1 kg TS/100 kg häst. Så det beror på vilken TS-halt ditt hösilage har :)

Jag kan ju välja att analysera de hösilage som finns att köpa på stallet, det är ett förstasködsensilage, spelar det nån roll? Borde det inte vara mindre krut om jag kan hitta ett andraskördsensilage?

TS tror jag inte undersiger 60, men tänka om det är racer-ensilage och jag har betalt analys. Känns sådär.

Och ingen halm i den här delen av Svealand. Blir tokig.

:) du ska balansera upp förhållandet energi och protein . Mer protein utan mkt mer energi gör att en del av energin går åt till att spjälka proteinet .
Ta en analys ;)

Har oxå ett lättfött halvblods sto som just nu får 8 kg hö...Liiite för tjock men jag tänker då istället MER motion!! :) så kan hon få mer hö!:laugh:

Heffaklumpen rids sex dagar i veckan, tävlar dressyr på medelsvår nivå, galopperas ordentligt en gång i veckan. Skulle må bra av att ridas mer, man jag jobbar liksom heltid.

Sen får den hela 800g krafft/dag plus kanske 2dl betfor, känns inte heller som nåt att ta av.

Menar du att detta svar är till mig ? Eller lånade du bara knappen ?

Om ingen analys finns och du inte vet vad grovfodret innehåller , kan du fodra hur mkt Hö du vill och ändå få en fet eller mager häst eller en häst sim får massor med grovfoder men ändå har protein eller mineralbrist .
Det kostar så otroligt lite med en analys och spar ofta så mkt pengar dessutom .

Jag kan ju välja att analysera de hösilage som finns att köpa på stallet, det är ett förstasködsensilage, spelar det nån roll? Borde det inte vara mindre krut om jag kan hitta ett andraskördsensilage?

TS tror jag inte undersiger 60, men tänka om det är racer-ensilage och jag har betalt analys. Känns sådär.

Och ingen halm i den här delen av Svealand. Blir tokig.

Ett andraskörds grovfoder kan ha högre värden än en första eller tredje skörd osv i alla kombinationer . Det beror på hur mkt variabler som helst .

Va? Ska jag ge den mer mat helt enkelt?

I vintras hade jag värstingvärden på mitt hösilage, mycket energi och tokmycket protein vilket även gav en jättehög kvot. Trots fri tillgång tappade faktiskt en av hästarna rejält framåt vårvintern, så pass att det tog ganska lång tid att fodra upp den igen. Det kan förstås ha varit andra saker som spelade in också, men inget uppenbart som sjukdom, parasiter eller liknande.

KL

När jag köpte min lilla pålla för 8 mån sen sa ägaren att hon fick 6kg hösilage och 3(!!) kg kraftfoder (coolmix). Jag körde vidare på det, fast det lät konstigt. Varför ändra på ett koncept som funkat superbra?
Men njae efter ett tag blev hon lite väl rund.

I dagsläget får hon 7 kg hö & 0,6 kg kraftfoder+ 3 dl betfor. Funkar superbra!
Så gör en analys räkna hur mycket hö du kan ge, finns det något som inte täcks upp så ge rena mineraler ist för en massa kraftfoder.

Kan tillägga att min tävlar regelbundet men är ganska liten 160 cm och lättfödd.
450 kg ;)

Liknande trådar

Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 356
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Jag har tagit ett prov på ett hösilage som är VÄLDIGT torrt. Jag vill inte kalla det hösilage alls utan plastat hö. Nu har jag skickat...
2
Svar
22
· Visningar
2 157
Senast: Tora
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 018
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar