Vi med amstaff :)

Sv: Vi med amstaff :)

Jag förstår att du är besviken, verkligen. Det är skitjobbigt när saker och ting inte går som man vill och har planerat! Min avelstik som jag lagt ner mängder av pengar på fick livmodersinflammation efter sin första valpkull, och fick alltså gå i pension vid 2 års ålder.
Snordyr import som sällskaphuns. Yaaay liksom ;) Nej, men jag vet hur det är..

Vad har din tjej för stamtavla? Är det ärftligt det dom misstänker?
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag tänkte inte på att fråga om det var ärftligt och jag kan verkligen inte komma ihåg vad sjukdomen heter, så irriterande. Jag ska nog ringa dit imorgon och fråga om sjukdomen så kan man läsa lite om den åtminstone.

Stamtavlan skriver jag helst inte ut här, riktigt så 'offentlig' vill jag nog inte vara.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Du får gärna PM'a om du vill istället. Jag har rätt så hyfsad koll på olika hanars avkommor, hälsa etc.
Det snackas så jäkla mycket i Amstaffvärlden, så uppfödarna vet det mesta om dom flesta liksom.

Bara nyfiken på om det kan vara något som andra har också etc, så vet man mer om aveln ännu en gång.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Det gick inte alls bra. Veterinären kom in och sa ganska omedelbart att det såg ut som demodex. Hon gjorde skrapning och kollade i mikroskop men såg inga spår av demodex. Då sa hon att hon misstänkte att det var nån talgkörtel(?)sjukdom. Jag kommer inte ihåg vad det hette, irriterande nog, den hade nåt långt och krångligt namn. För att ta reda på det gjordes en biopsi. De ska bort fyra bitar av hennes hud och satte lika många stygn.

Jag skulle få veta resultatet nästa vecka och tills dess ska hon äta tabletter mot klåda och fiskoljekapslar.

Men va tråkigt :(

Googlade lite och kan det vara Sebakös Adenit hon misstänker den har?
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag läste lite om SA nu och symtomen är desamma men jag kan inte alls minnas att det var det veterinären sa. Det var nåt längre och krångligare :p
 
Sv: Vi med amstaff :)

*kl*

Jag blir alldeles salig av alla vackra amstaffar :love: Någon gång ska jag ha en vacker amstaff, det verkar vara en helt underbar ras. Vet dock inte om det är så lämpligt som första hund dock, men en dag... Tills dess får jag drömma här. Och Bebbens hundar är ju så obeskrivligt vackra. Bronx ser kanonfin ut :love:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Tack! Jag kan inte se mig mätt på dom, trots att jag ser dom i princip alla av mina vakna timmar :love:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Bronxie gick sitt första viltspår i förrgår, och gjorde verkligen riktigt bra ifrån sig! Och han blev helt galet nöjd med klöven vill jag lova.. :rofl:

blogg


Minns inte om jag visat denna, så jag får helt enkelt prova nu, och läsa ikapp igen..

Men här är i alla fall en riktig blodtörstande best, även kallad mördarhund, kamphund och hemsk hund som borde utrotas;
blogg
 
Sv: Vi med amstaff :)

*kl*

Har jag Världens coolaste hund??
Idag var det inskolning på dagis för min Kottar och tyvärr så vart det ju då så att under de 4 timmar det varade så fick Mulle sitta i bilen..

Där har han ju suttit tidigare, men bara kortare stunder och jag förberedde med att köpa ett jätte stort ben till han att gnaga på.

Nu är ju Mulle en pulveriseringsmaskin så det var med oro jag lämnade honom i bilen, dessutom försov vi oss lite (naturligtvis) så det vart ingen längre promenad i morse...

När vi varit inne på dagis ca 45 minuter och under tiden kollat på sikt vad Mulle sysslade med så smög jag ut till bilen och kikar in..

Ja vad säger man?

Där ligger Mulle på rygg och snarkar gott.. :rofl:

Här stressar vi inte upp oss precis! :love:
 
Sv: Vi med amstaff :)

kl

Jag har själv ingen amstaff men min hunds (rottweiler) bästa kompis är en amstaff tik på snart 2 år :)
Lady Burn aka Ronja
31589408.jpg

31589411.jpg

31589407.jpg
 
Sv: Vi med amstaff :)

*KL*

Menar inte att störa eran tråd nu, så om ni vill får ni ignorera mitt inlägg :)

Kan först säga att jag inte har så spec. stor koll på "kamphundsraserna" (antar att ni inte gillar det uttrycket men kmr inte på något bättre :o)
Nu är det inte min typ av hund och kan ärligt säga att jag inte skulle klara av en sån typ av hund!

När jag såg på era bilder var alla era hundar väldigt fina måste jag säga :) var inte den bilden jag hade av amstaffen, jag kanske blandar ihop dem med pittbull?
De ser väl ganska lika ut ?
 
Sv: Vi med amstaff :)

*KL*

Menar inte att störa eran tråd nu, så om ni vill får ni ignorera mitt inlägg :)

Kan först säga att jag inte har så spec. stor koll på "kamphundsraserna" (antar att ni inte gillar det uttrycket men kmr inte på något bättre :o)
Nu är det inte min typ av hund och kan ärligt säga att jag inte skulle klara av en sån typ av hund!

När jag såg på era bilder var alla era hundar väldigt fina måste jag säga :) var inte den bilden jag hade av amstaffen, jag kanske blandar ihop dem med pittbull?
De ser väl ganska lika ut ?
Trevligt inlägg!:)

De är kamphundsras, så det är inget att ta illa upp för, även om jag hoppas benämningen på sikt kan ändras till tex muskelhundar eller något annat som inte har med kamp att göra, för dte är ju inte vad de används till idag :)

Amstaffen och Pitbull var samma ras tom 1940-talet, då några ville använda sina hundar för utställning, amstaffen är alltså en ren utställningsras.

De är inga märkliga hundar alls, kräver inget särskillt mer än någon annan hund, de är terriers och förbannat envisa dock.
Annars är de oftast sociala, människorkära och pussglada. :love:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Nej kamphund har ju en ganska dålig klang och uttrycket används ju ofta inte i bra sammanhang., så visste inte ifall folk skulle ta illa upp :o.

Visste inte att de hade varit samma ras, när jag såg era bilder tyckte jag dem såg låga ut, trodde de var högre, men är kanske nån annan hundras jag tänker på.

Haha, terrier då tänker jag en hund som studsar upp och ner på bakbenen när den väntar på att man ska kasta bollen, ungefär :p

Jo det är klart alla hundar är ju individer, men raserna har ju olika egenskaper och vissa raser är ju generellt tuffare av sej.

Hade en Labrador när jag var liten (typ 10 år) som när han blev runt 1 år började bli aggressiv och han bet och jagade mej flera ggr :crazy: han var aggressiv mot alla i familjen utom min mamma, vi fick ju lov att ta bort honom.
Så även raser som är kända för att vara barnvänliga och jätte snälla kan det ju "slå fel på". Nu säger jag inte att vi inte gjorde nåt fel, vi skulle säkert ha satt gränser tidigare, men det var tydligen fler i hans kull som hade blivit aggressiva :crazy:.

Iaf så har jag väldig respekt för hundar sen dess, är bara min egen hund (dalmatiner) som jag känner att jag vet exakt vart jag har som jag ligger och gosar med, andras hundar kan jag mer klappa lite på :)
 
Sv: Vi med amstaff :)

Tack för dagens skratt! :rofl: Jag höll på att trilla ner från soffan när jag såg bilden när Bronxie hade en klöver!!!!!!!! :rofl:

Får man vara med fast man har en blandis?
 
Sv: Vi med amstaff :)

Amstaff och APBT har ju en gång i tiden varit samma ras, så självklart finns likheten där! Dock så finns det två varianter av APBT också, kan man ju säga, och den ena typen går inte att särskilja från en Amstaff öht - för den avlas också för sällskap/utställning. Sen finns dock gametypen kvar än idag, och dom gameavlade hundarna (Gameness är enkelt förklarat deras enorma vilja, kamplust etc i ett ord, mycket gameness behövs för att kunna vinna i piten) är generellt sett både mindre, slankare och kan se ut lite "hur som helst" vad gäller detaljerna - då man enbart avlar på vad som finns inuti hunden, och inte dess utseende.
Men en hund av pansarvagnstypen, som min Peggy, är ju inte optimalt utformad för att slåss. Dom är för tunga, massiva och tappar då smidighet bland annat, vilket ju är rätt så logiskt.

Nåväl, det var ju väldigt kul att du fick en lite ändrad bild av våra "kamphundar" i alla fall! :)

Jag vill dock lägga till att det finns skillnader mot att äga en sådan här hund, och en "vanlig" hund. Kanske aldrig märks om man lever med en Amstaff, kastrerad och ensamhund typ. Däremot ÄR dom annorlunda gällande vissa bitar ihop med andra hundar, och det ska man vara väl medveten om när man skaffar sig en liknande hundtyp/ras.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Haha, ja, hans min var totalt oslagbar på det där kortet! :D

Imorgon får ni hålla tummarna ihop med mig! Bronx ska ställas ut i Gävle, och hans ena syster Mimmi ska ställas ut i Finland :) Detta är Bronx andra officiella utställning, med mer konkurrens än förra gången, men jag hoppas på CK som minst i alla fall! Även första gången som han blir visad av sin fodervärd också, men dom har tränat hårt så det kommer säkert gå toppenfint.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Haha, ja, hans min var totalt oslagbar på det där kortet! :D

Imorgon får ni hålla tummarna ihop med mig! Bronx ska ställas ut i Gävle, och hans ena syster Mimmi ska ställas ut i Finland :) Detta är Bronx andra officiella utställning, med mer konkurrens än förra gången, men jag hoppas på CK som minst i alla fall! Även första gången som han blir visad av sin fodervärd också, men dom har tränat hårt så det kommer säkert gå toppenfint.

Lycka till! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 279
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: cili
·
Hundhälsa De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin. Igår på dagen tog jag ut hundarna för...
2
Svar
22
· Visningar
4 579
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 347
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp