Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

pinky

Trådstartare
Jag har nu börjat att introducera Elvira i konsten att följa tygeltagen, men det funkar inte så bra och jag börjar bli lätt förtvivlad.

Hon har från första stund accepterat bettet och bär det helt utan krusiduller. Hon är även styrbar i sidepull och grimma.

Men när jag tar i tygeln fäst i bettet så kör hon bara ner huvudet och gapar, det är liksom tvärstopp. Tar jag i tygeln mot mig så kan hon följa den ibland, men bara för att hon tycker det är lite mysigt sådär. Hon följer alltså inte tygeltaget egentligen, utan hon kommer självmant, sas.

Bort från mig är det helt omöjligt, då försöker hon antingen vrida huvudet mot mig eller så kör hon ner det i marken. Och gapar och stretar emot.

Det har hänt att hon gapat så att bettringen åkt in i munnen (och då är inte ringarna speciellt små alls!), så jag har testat med en remontgrimma som åtminstone hindrade henne från att gapastort, men hon var lika "stum" i munnen för det. Har nu bettskivor på istället för nosgrimman, och det känns som en bättre lösning även om hon fortfarande kan streta emot såklart.

Har provat att vibrera mjukt i bettet för att få henne att ta upp huvudet och följa med igen, men det händer ingenting. Hon förstår helt enkelt inte vad jag vill, utan tycker bara att jag är besvärlig.

Hon verkar inte ha problem av tänderna heller, vargtänderna är borta och inga fällningar påbörjade. Hon äter normalt och verkar inte ha problem rent allmänt. Jag tycker inte heller att de små hjälper jag ändå försöker ge borde orsaka så stort obehag.:confused:




Mina funderingar:
*Hur mycket motstånd kan jag svara med när hon stretar mot bettet? Vill inte ta för hårt/stumt i henne...

*Ska jag vänta med styrandet tills jag köpt en kapson att "samköra" med bettet, dvs ta i både kapson och bett samtidigt?

*Hur har era unghästar reagerat när ni börjat ta i bettet? Hur har de blivit i munnen senare. Är livrädd för att hon kommer att ha en mun a´la cementvägg även senare...:crazy:

Tips och råd, tack, så att vi kommer på rätt köl innan vi blir alltför osams...;)
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Jag försöker aldrig hålla kvar i tygeln om hästen stretar emot, jag tar och lättar, för det mesta kramar jag även och rör med fingrarna. Även om jag sitter på en unghäst som precis är insutten använder jag skänkelhjälper (försiktigt naturligtvis). Försöker aldrig styra åt tex. höger utan att använda vänster skänkel (alltså ytter skänkel). Prova nästa gång hon lägger sig på bettet och spjärnar emot att ge efter på tygeln, ta ett nytt tag, ge efter osv, så att det händer något. Annars leder det lätt till dragkamp, och då brukar man förlora som ryttare. Önskar dig lycka till! :)
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Har en treåring som från början tyckte det var konsigt med bett i munnen. La under tungan, gapade och bara gick dvs hon tog inte styrningen.
Men det som gjorde att hon accepterade bettet var att jag satte nosrem på henne. Hade inte det från början. Hon slutade att greja med tungan osv så hon blev mer koncentrerad på vad jag gjorde.

Sen är det bra om man tar stora svängar i början, svårt att rida slalom på en smal väg när de inte riktigt vet vad som förväntas. Det kan vara bra att rida slalom mellan träd i skogen, eller liknande. Var noga med att använda vikthjälperna för att underlätta. Även om man inte har tränat på dem så följer ofta hästen med automatiskt när ryttaren använder sig av dem.

Hoppas det kan vara till lite hjälp, lycka till!
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Oj, glömde en grundläggande detalj! :D

Jag sitter alltså inte på (hon är bara 2 år), utan jag står vid sidan med händerna på sidorna av halsen. Vi har inte heller börjat att öva under rörelse än, utan jag vill bara att hon ska följa tygeltagen från sida till sida under stillastående.

Ska prova att vara lite mera "kvick" och inte låta henne komma ända ner till golvet.:o
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Som sagt, jag sitter ju inte på...:)

Jag har ju provat med nosgrimma, men det gjorde bara så att bettet inte åkte igenom munnen.

Ska kanske ta fram den igen och se om det gör skillnad nu när vi hållit på ett tag.
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Aha! :idea: Då förstår jag! Ja, om det funkar, prova att bli lite kvickare och även om hon "hänger sig" på tygeln, lätta snabbt ändå, ta ett nytt tag (jag utgår ifrån att du förstår att jag inte menar rycka tag och sen släppa), krama med fingrarna och handleden. Det har funkat för mig (både uppe på ryggen och nere på marken!) :)

Jag brukar använda en engelsk nosgrimma eller aachennosgrimma (beroende på hur de accepterar den undre nosremmen). Tycker det är bra att du använder bettplattor nu i början, förhindrar ju att bettringen åker in i munnen.
Alltid kul att följa en unghästs utveckling! Skriv gärna hur det utvecklar sig!
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Det är lättare i början att gå bakom och tömköra än att gå bredvid och försöka styra bara med tyglarna.
Prova det istället.
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Ja, jag kanske skulle kunna vänta tills vi kommit till tömkörningen...

Jag väntar bara på ett tillfälle då jag har en assistent med mig, vill inte göra det själv första gångerna.;)
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Jaha bara två, då kan det ju bli lite svårt med vikthjälper :D
Hoppas det löser sig iaf, om inte annat så får hon mer att tänka på när du väl kommer upp på ryggen så det brukar kunna försvinna av sig själv då...
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Som sagt, jag sitter ju inte på...:)

Jag har ju provat med nosgrimma, men det gjorde bara så att bettet inte åkte igenom munnen.

Ska kanske ta fram den igen och se om det gör skillnad nu när vi hållit på ett tag.

Jag skulle stressa av helt och hållet och inte oroa mig ett dugg.

Hästen behöver inte förstå tygeltag innan inridning. sen är det ju givetvis smidigt om de GÖR det.
Jag tömkör alltid först, ha då ngn som går med hästen i grimskaft och du tömkör, då följer hästen i början personen som "leder" och lär sig samtidigt koppla samman tygeltagen.

annars så kan du vänta tills du rider, då lär den sig snabbt om du tex rider i skogen och måste runt träd osv. Har aldrig haft problem, så jag tror du försöker lite för mycket kanske.
Precis som på en ridhäst får du aldrig bli hängande eller envisas med hjälpen - då blir det obehag och motstånd. lätt och snabb i hjälpen, hellre med en upprepning med eftergift emellan, än att sega...

varmt lycka till!
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Om bettet åker igenom, tex vid longering av unghäst som inte är så van och drar, tycker jag att det brukar fungera bra att sätta linan/tygeln genom både bettringen och nosgrimman. Blir lite snällare också.
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Håller precis på med samma sak som min häst, men nu går det bra.
Om du har bara grimma, o går brevid henne o svänger åt båda håll, flyttar hon sig undan dig då? Speciellt bortåt då du har problem med det?
Som jag förstår så går du vid sadelläget på hästen, men händerna vid manken? Testa o gå vid halsen, händerna under halsen. Då kan du på ett helt annat sett påverka din häst med kroppen. Det är här det är bra om den flyttar sig undan dig. Ta en snabbt tygeltag åt hö, gå samtidigt åt höger själv, man kan liksom trycka hästen utåt med kroppen. Kan bli buffligt o bökigt i början.. Men på min funkar det bra nu. Förstår du?
Man kan ta rejält i munnen på dem, MEN det viktiga är att verkligen ge eftergift då den gör rätt. Om ovanstående inte fungerar, så kan man ju ha hästen på en volt runt sig. man står brevid hästen, en bit ifrån, tar tag i tygeln o väntar på att hästen ska följa, ge då eftergift. Gör åt båda håll. Långt det här vart.. hoppas nån förstår mig! Just vdet, bettskivor eller bett med parerstänger är mkt bra o ha!
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Håller helt med mackan....bara att stressa av;) Hon kommer lära sig med tiden.
Jag brukar börja med tömkörning för att komma tillrätta med styrandet. På med grimma under/över tränset och fäst tygeln/tömmen i både betttringen och grimman :idea: då blir det inte lika skarpt i munnen och ofta lättare för hästen att förstå till en början.

Lycka till!! :)
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Min dam har ju varit lite gapig då bett kommer på, igår fann vi två JÄTTEvargtänder på henne! Nu är de borta, skönt det. Så ett litet tips är att kolla upp det. Inte kul o bråka o tjafsa med dem o så har de vargtänder i munnen som ger obehag.
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Aldrig bli arg för att hästen inte förstår! Det är ju inte för att vara dum och elak som hon gapar och gör tvärsemot. Och att dra så hårt att det går genom munnen är ju inte riktigt lämpligt, hon förstår ju inte bättre för att du "skriker". Det är signalen hon ska förstå, inte reagera på styrkan.

För att bara få förståelsen kan du lika gärna stå framför. Ta "ledande tygeltag" åt det håll hon lättast går (titta hur hon står med fötterna, vilket håll är lättast att hon "ramlar"?). Ta bara lite, och lite igen, och igen, och visa att du vill att hon följer med dit. Massor med beröm och släpp totalt när hon försöker åt rätt håll.
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Jag fattar nog inte varför du vill leda på en häst som står still:confused:
Det är bäst att träna "svängsignaler" med grimma.
Sen när du tömkör med bett så leder man inte, utan lär hästen(lättast rakt fram i skogen) att förstå- litet tryck i vä. mungipa o yttertöm på rumpen- svänga ditåt.
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Jag skulle stressa av helt och hållet och inte oroa mig ett dugg.

Hästen behöver inte förstå tygeltag innan inridning. sen är det ju givetvis smidigt om de GÖR det.
Jag tömkör alltid först, ha då ngn som går med hästen i grimskaft och du tömkör, då följer hästen i början personen som "leder" och lär sig samtidigt koppla samman tygeltagen.

annars så kan du vänta tills du rider, då lär den sig snabbt om du tex rider i skogen och måste runt träd osv. Har aldrig haft problem, så jag tror du försöker lite för mycket kanske.
Precis som på en ridhäst får du aldrig bli hängande eller envisas med hjälpen - då blir det obehag och motstånd. lätt och snabb i hjälpen, hellre med en upprepning med eftergift emellan, än att sega...

varmt lycka till!

Jag säger bara, Mackan hann före!:rofl:
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Till alla!

Tackar för era tips och synpunkter!:bow:

Jag har gett upp min första plan och tänker vänta tills jag har en kapson att kombinera bettet med, och sedan ta det som det kommer. Bara hon förstår impulsen att följa bettet så kommer nog resten också sen.:)

Vi har ju egentligen ingen panik.:cool:
 
Sv: Vi kör fast i styrtränandet! (Bettvänjning på unghäst)

Låter bra det.
Det är alltid bäst att skynda långsamt långsamt med hästar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 757
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Maja_Kandi
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 092
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp