Vi har tråkigt!

Sv: Vi har tråkigt!

Föräldraträffarna här är väldigt extremt sällan. Kanske var tredje månad eller så.

Gåvagnen tycker han inte riktigt om ännu, men börjar tycka om den lite grann.

Buketräff?

Säg bara till när :p:D

Han är kanske i en fas, men han har alltid varit mer eller mindre krävande.

Aktiv vet jag inte om jag kan kalla mig, men än så länge är jag arbetslös och vill inte bara sitta hemma ensam.

Barn är så olika så det inte ä klokt. Men ändå är dem lika?

Just nu klänger Loke omkring för att jag inte underhåller honom när han är i sin gåstol..

Vissa dagar är han skitglad och leker jättebra själv och går på upptäcksfärd och allt. Men sen vänder det, då får man roa honom eller sätta honom i något annat som han roar sig själv på.

Jopp. Enda djuren vi har är fåglar.
Blir inte så mycket underhållning utav dem då de mest är på balkongen. Tror dem mår bättre utav det då hanen slutat pickat sönder honans nacke. Stackarn var ju helt kal där, men är inte det nu längre.

Jag vill skaffa hund igen (fick sälja min pga många skäl) men det är inte rätt tidpunkt.

Lägenheten är på 65 kvm med ett sovrum så det blir till att man måste aktivera. Annars blir det så tråkigt att man nästan avlider.

Vi bor på halvlandet skulle jag kalla det. Ett par km till närmsta större stad, 2 mil till Göteborg.

Kyrkis är stängt.

Flera km till närmsta strand/badställe och vi har ingen egen bil, hade vi haft bil så hade vi åkt och badat oftare.

Min dotter är snart 1,5 och går sedan ett par månader på dagis. Det har varit räddningen tycker jag då jag aldrig upplevt sådan tristess som under föräldraledigheten. Jag är en person som älskar att lata mig, så jag skulle inte ha lidit av att ”bara vara hemma” men dottern har hela tiden krävt enorm stimulans för att vara nöjd. Jag vet att jag var jätteglad om jag hittade någon pryl hon kunde leka med i ett par minuter på egen hand.

Just runt 9 månader tycker jag det var väldigt tungt minns jag , och då jobbade jag ändå då och hade dottern bara på kvällen (men det var också den mörka årstiden och oerhört svårt att bara få 2-3 timmar att gå hemma…). Vår dotter kröp inte, utan ville att vi skulle gå och hålla henne i händerna dagarna i ända så det var oerhört slitsamt.

Dottern är ju lite äldre så detta kanske mest blir tips som funkar när din son kan gå:
Nu bodde du ju långt från badstrand, men det vi gör numera (för jag tycker det ganska jobbigt även nu att hitta på saker) är just att gå till stranden, åka buss eller tåg bara för nöjes skull (finns i närheten). Gå i ett affärscentrum och titta på folk (hon vill gå själv). Gå till ett närbeläget stall och titta på hästar. Gå på promenad i hundrastningstider för att spana in lite hundar. Sen går vi till biblioteket som har en lekhörna.

När sonen lärt sig gå bra sen kan jag tipsa om en dockvagns-sulky (om du kan tänka dig att sonen ska ha det). De flesta barn jag har träffat har älskat att köra omkring med den!! Billiga dessutom (50-80 kr).

Om du fattat tycke för någon i din föräldragrupp så kan ni väl ses utanför träffarna? Vi gick promenad en gång/veckan med min grupp (alltså inte ordnat av BVC utan på eget initiativ).

Själv tackar jag för beskrivningar över hur ni andra får dagarna att gå. Ska se om jag kan involvera dottern i lite dammtorkning eller något annat hemmapyssel (sånt utför jag annars när hon sover).

Jag är en person som älskar att lata mig, så jag skulle inte ha lidit av att ”bara vara hemma” men dottern har hela tiden krävt enorm stimulans för att vara nöjd. Jag vet att jag var jätteglad om jag hittade någon pryl hon kunde leka med i ett par minuter på egen hand.

Åh, precis så där känner jag också. Trodde jag skulle trivas med föräldraledigheten eftersom jag är så hemmakär och huslig, men jag längtar som sjutton tillbaka till jobbet :crazy:. Där kan man åtminstone ta rast och vila lite, koppla av med en kaffekopp.. Rena drömmen om man lyckas få dom att roa sig med något under några minuter, utan att dom är arga och kinkiga :D.

Jag tar till mig alla tips! Då bebis är lite klängig, mammagris och krävande.

Jag längtar också tills jag får börja jobba. Ska på ännu en intervju på onsdag!

Lycka till på intervjun och hoppas du snart kan få komma bort lite!

Det kan ju låta hemskt att man inte vill vara med sitt barn och tycker det är tråkigt och det är säkert någon man kommer ångra sen när de är 15. Men man lever ju i nuet och det kan vara fruktansvärt tråkigt helt enkelt. Ibland blir man glad för man tänker att nu har jag fått lite tid att gå, men så har det bara gått 15 minuter och man har 2 timmar till att fylla innan nästa sovpass…

Men fick jag välja att inte ha barn alls och ha tråkigt med min dotter så är ju valet solklart till min dotters favör. Självklart blir det dessutom både lättare och roligare vartefter tiden går.

Om någon vecka ska jag på något som kallas "semester", men jag vet att det kommer bli mer energikrävande än att sitta på jobbet... :crazy::D

Jo ibland är det ju skittråkigt men man skulle ju inte byta bort det för allt i världen.

Åh du har det precis så som jag vill ha det!

Vi går upp vid 8-9, äter frukost tillsammans, plockar i köket och ev. tvättar innan Rasmus somnar, när han vaknar äter vi lunch och lekter fram till mellis sen sover han ett tag till innan hans pappa kommer hem och vi lagar mat och äter middag, sen åker jag oftast till stallet.

Men jag vill orka/hinna dammsuga, skura av golven, dammtorka, bära upp tävtten ect ect. Det är ju så mkt enklare att ta 1 rum/om dagen som tar typ 15-20 min allt som allt än att ta hela stora huset samtidigt och då när man är klar i ena ändan är de bombnedslag i den andra!

Ute vill jag vara, men det är så tråkigt och Rasmus gillar inte att åka vagn och våran tomt har bara en stickig hård gräsmatta.

Jag märker på Rasmus nu att han vill mer men jag kommer knappt upp ur sängen på morgonen.

Är du fortfarande dålig, iom att du har svårt att komma upp ur sängen?

Jag kan medge att det är segt att knalla upp innan sambon gör det, och han som ändå ska jobba. Alvin är ju som en klocka, klockan sex vaknar han och så kan han ligga och mumla en stund innan han blir arg. Och när man kommer in i deras rum är det en själaglad liten hårboll som står vid sängkanten :love: Men han brukar vara ganska glad på mornarna, så jag kan fixa lite kaffe och bläddra i lokaltidningen, då är det lättare att motivera sig till att komma upp.

Vår tomt är skittrist från början, men vi har köpt en billig sandlåda som Elis gillar. Sedan har han fått spadar/krattor/hinkar/skottkärror/gå vagn som han gillar att greja med. Men han är som sagt väldigt självgående. Alvin äter mest sand när han är ute. Och grus. Kan kanske leka med en spade några minuter, sedan vill han bli buren.

Jag kan ha som "mål" en förmiddag att ha hunnit dammsuga och torka golven på en våning. Då går hela förmiddagen till att plocka tillsammans med barnen, och så avslutar vi med att dammsuga och moppa precis innan lunch.

Att vi somnar i sängen samtidigt sker bara de gångerna Alvin klarar att hålla sig vaken till framåt två, och det är ganska sällan han gör det. Men Elis kan inte somna tidigare. Har Alvin redan somnat brukar Elis somna själv framåt eftermiddagen, men jag får noll vila då eftersom jag får bära på Alvin.

Det är ju inte alla barn som gillar gåvagnar, heller. :)

Jag tyckte också det var tråkigt att bara gå hemma och vara mammaledig. Så jag började jobba när dottern var 8 månader. Tre dagar i veckan. Det är helt lagom.

Söker ju arbete nu. Får jag det jag ska på intervju på så blir det kanske heltid. Så får sambon vara hemmapappa:p

Heltid skulle jag aldrig vilja jobba, annat än om pappan skulle vara helt ledig då förstås.

Jag går tillbaka till 50% i höst. Vill hinna göra saker med mina barn också, innna bara äta mat-kvällssaga-lägga.

Men det är kanske annat när man som du, känner att det är jobbigt och trist att gå hemma.

Heltid skulle jag inte heller vilja jobba. Jobbar visserligen 80% nu, men det är tre långa dagar. Då har jag 4 dagar i veckan som jag är ledig.
Och så är maken pappaledig på heltid, så vi är hemma allesammans fyra dagar i veckan. :laugh:

Känns mest som att man bara sitter i soffan, men försöker aktivera mig med honom på golvet så han inte blir så sur lätt.

Att mamma sitter i soffan funkar inte alls i den åldern. Mina älskar/älskade att se mig arbeta!:grin: Och det ska vara något fysiskt, t ex klyva ved, eller möjligen dammsuga, men helst utomhus.

När Elis var i den åldern hade han inte ens sett på tv, för jag var aldrig i tv-rummet. Han ville ju aldrig sitta still, så varför skulle jag själv sitta där inne? Det är nu, sista tiden som han börjat intresserad sig för det han ser på tv´n, då han fick två Byggare Bob-filmer i tvåårspresent.

Nu har han faktiskt fått titta på Byggare Bob någon gång på dagen också, när jag har haft tvätt att fixa på ovanvåningen och det är trist väder.

Jag kan tycka att det egentligen är rätt lätt att få Alvin nöjd, det är bara att bryta det jag gör för tillfället, mot något helt annat. Är vi inne går vi ut, är vi ute går vi in. Sitter han i vagnen tar jag upp honom och tvärt om. Är vi på ena våningen byter vi. Och så vips, så är hans nöjd igen.

Tyvärr fungerar det inte så en hel dag, eftersom jag måste vara mer än en kvart på samma ställe ibland ;).

Jag kommer att gå tbx till heltid, den dagen det är dax att börja jobba igen, dock är det väl runt 1½ år kvar. ;)

Men för mig kommer det att fungera bra då jag har så bra arbetstider, jobbar dygnspass och 2 dygn/vecka blir en heltid. Då jobbar vi 10-10. Så jag kommer inte att vara borta så mkt från barnen ändå och dom kommer inte att behöva vara på dagis så mkt heller.

Jo, att jag vill ha heltid är ju för att vi har nog inte råd med deltid. Så fort den ene av oss får jobb, får vi ingen ekonomisk hjälp längre. Och då klarar vi oss inte bara med en deltidslön.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka