Vi har tråkigt!

doglover

Trådstartare
Vad kan man hitta på som man kan göra varje dag?
Jag vill att Lokes dagar ska vara meningsfulla.

Visst, vi går ut och vi åker till stan, åker och hälsar på kompisar och farmor osv.

Men jag skäms lite för att Loke verkar ha så tråkigt. Inga kompisar att vara med varken han eller jag.

Men jag är så totalt fantasilös.

Visst, vi kan åka och bada och sånt, men det är inte alltid väder för det.

Lekplats har vi och dem brukar vi gå till, men dem är väldigt tråkiga. Bara gungor.

Promenader är så urbota tråkigt.

Ska skaffa en cykel, cykelstol och hjälm, men det dröjer nog ett tag innan jag fixat allt det då jag inte är miljonär. Finns visserligen drösvis med övergivna cyklar överallt här vart man än går.

Känner mig som världens sämsta morsa som isolerar min son. (liten överdrift, men ändå)

Sv: Vi har tråkigt!

Fast det allra, allra viktigaste är väl att du spenderar tid tillsammans med din älskade son??? Det behöver inte vara så attans märkvärdigt för ett barn, det kan vara väldigt roligt och intressant ändå!! Laga mat, städa, baka kakor, läsa böcker - ALLT vardagligt kan vara jättespännande när man är liten...

Jag - som inga barn har mer än bonusbarn - är faktiskt lite inne på att det inte är helt onyttigt för barn att ha tråkigt. Lite nu och då.

Vad jag har märkt är det utvecklande för fantasin. De lär sig roa sig själva. Och så vet de ju skillnaden sedan! Har man aldrig tråkigt, kan man ju inte ha riktigt roligt heller!

Borde kanske inte komma med åsikter egentligen men JAG tycker inte att det verkar som om du behöver ha dåligt samvete. Nyttigt att vila hjärnan och ta det lugnt också, så man inte blir alldeles överstimulerad.

Jag upplever också att jag är jätte tråkig och har inte några att umgås med så.
Men jag tycker nog att vår grabb har så mycket hyss för sig, nu är han ju iof något äldre än din son, men hur som helst så verkar han inte lida direkt. Fullt upp med att upptäcka världen och klättra på allt och inget.
Även om han blir stört förtjust när han väl får träffa någon flicka i liknande ålder :o

Har för mig att dem stängde för säsongen men vet inte när de öppnar igen. Ska kolla upp det där.

Jag har inga problem med att spendera en hel dag utan att åka någonstans eller umgås med några andra.

Men normalt sett går vi alltid en prommis runt lunchtid. Antingen hälsar vi på någon, eller handlar eller tar en glass på stan. Stannar till vid någon lekpark en stund. Ibland åker vi och hälsar på mormor och morfar.

Jag ser det absolut inte som att dagarna när vi bara är hemma skulle vara meningslösa. Vi ser till att ha saker att göra.

Så här kan en hemmadag se ut:
Jag och Alvin går upp vid sju. Elis sover till halv nio ca. Alvin får frukost och jag förbereder Elis och min frukost. Plockar ur och i diskmaskinen, sätter igång en tvättmaskin. Tar ut alla blommor och vattnar igenom dom. Elis vaknar och vi äter frukost. Plockar av i köket så det är fint. Hänger tvätten och tar fram något till lunch, planerar middagen, kollar om något behöver handlas. Dammsuger undervåningen medan barnen leker.

Går ner på stan strax vid elva, handlar lite frukt. Stannar i lekparken en stund på hemvägen. Hemma vid tolv/halv ett, gör i ordning lunch, äter och förbereder för vilostund. Då går vi upp i dubbelsängen alla tre, vi kollar i en sagobok eller sjunger lite så de varvar ner. Jag slumrar en stund och barnen sover runt 1-1.5 timme. När de vaknat runt halv tre-tre får de lite mellis, sedan tvättar vi golven och sorterar lite tvätt. Vid fyra börjar vi med middagen, och äter vid fem när sambon kommer hem. Ibland går vi ut på tomten en stund efter middagen, sedan dusch och så en stund vid tv:n. Alvin vill sova vid sju, så han somnar då, Elis brukar vara vaken till halv nio.

När det är helg får Elis vara med och kvällsfika på kvällen, ibland cyklar vi en sväng efter maten.

Två förmiddagar i veckan är vi på öppna förskolan, men de har sommarstängt nu.

Ibland hälsar vi på min gammelmormor, fikar på stan. Eller så åker vi en sväng till de större städerna häromkring och shoppar lite. Eller så bjuder vi hem någon. Men jag tycker absolut våra dagar här hemma är minst lika meningsfulla som de dagarna vi åker någonstans. Jag har aldrig någonsin kännt att jag behöver uppsöka aktiviteter för mina barn.

Vi bor i en såpass liten lägnhet att det blir så lätt tråkigt.

Loke blir extremt lätt uttråkad och han visar det gärna att han är det.

Han är väldigt nyfiken och glad i andra barn, katter och hundar, tycker om att bada, vara ute i sandlådan.

Jag skulle mycket gärna vilja umgås med andra folk, känner mig så ensam.

Så här kan en dag se ut:
Loke har börjat vakna tidigare (inne i en period) så han vill upp innan 5 på morran. Då får han välling och sen kan han leka en stund. Jag leker med honom.
Runt 2 timmar senare börjar han bli pömsig och då försöker jag få honom att somna. Han somnar och läggs i sin säng och jag lägger mig i vår och slumrar sen stund.

Sen när han vaknar, sover oftast en timme eller så, får han gröt till frukost.

Resten av dan? Trååkigt.

Städning? Ja. Tvättning? Ja. Dammsugning? Ja.
Ska kanske engagera honom i det med?

Har vi busspengar/busskort så kan vi åka in till Kungälv/Göteborg och gå runt där eller handla.

Brukar oftast ta med mat eller köpa en burk. Går till något ställe där man kan mata honom. Beror på om man behöver micro eller inte.

Lekplatserna är skittråkiga häromkring och jag känner inga folk med barn här. Men vi går ju dit ändå för Loke tycker om det.

Jag tycker väl som jag gör antagligen för att jag är så ensam.

Eftersom vi har hus med tomt finns det ju alltid något att göra. Har de tråkigt på ena våningen går man upp på andra och vips går en timme till. Ska se om jag kan komma på några saker ändå, om man bortser från allt det som jag gör tack vare huset och tomten.

Är han inte intresserad av sagor eller böcker? Elis fullkomligt älskar att kolla i sina böcker, eller så vill han ligga och lyssna när jag läser för honom. Om han fick skulle vi kunna läsa i timtal. Lån på bibblan så slipper du kosta på egna.

Rita, lägga pussel? Elis kan leka en timme med lite vatten i botten på någon bunke, en sked och ett decilitermått.

Barn är duktiga på att städa, de kan köra dammsugaren. Och moppa. Och städa undan sina egna leksaker. Hjälpa till att damma.

Att hitta på något ute, en solig dag är inte så svårt. Picknick på en solig gräsplätt med någon frukt och lite saft. Eller ta med några spadar och hinkar och lek i en sandlåda. Ta med en PET-flarra vatten och sedan blir det en rolig lek, att kladda med det också.

Är det dåligt väder kan det ändå vara jättekul att ta en promenad i gummistövlar och plaska i vatten.

Det behöver inte vara så stort, det man gör. Barn kräver inte mycket till fika för att de ska vara nöjda, t.ex. Det är oftast vi vuxna som vill ha mer.

Hur ser du på honom att han är uttråkad? Det blir Elis också, ibland. Men vissa gånger får han stå ut, när jag har annat för mig. Antingen får han hjälpa mig eller så får han hitta på något själv. Ibland blir det gnäll, men det ger sig alltid när han kommer på att han kan hitta på saker själv.

Eftersom vi har hus med tomt finns det ju alltid något att göra. Har de tråkigt på ena våningen går man upp på andra och vips går en timme till. Ska se om jag kan komma på några saker ändå, om man bortser från allt det som jag gör tack vare huset och tomten.

Är han inte intresserad av sagor eller böcker? Elis fullkomligt älskar att kolla i sina böcker, eller så vill han ligga och lyssna när jag läser för honom. Om han fick skulle vi kunna läsa i timtal. Lån på bibblan så slipper du kosta på egna.

Rita, lägga pussel? Elis kan leka en timme med lite vatten i botten på någon bunke, en sked och ett decilitermått.

Barn är duktiga på att städa, de kan köra dammsugaren. Och moppa. Och städa undan sina egna leksaker. Hjälpa till att damma.

Att hitta på något ute, en solig dag är inte så svårt. Picknick på en solig gräsplätt med någon frukt och lite saft. Eller ta med några spadar och hinkar och lek i en sandlåda. Ta med en PET-flarra vatten och sedan blir det en rolig lek, att kladda med det också.

Är det dåligt väder kan det ändå vara jättekul att ta en promenad i gummistövlar och plaska i vatten.

Det behöver inte vara så stort, det man gör. Barn kräver inte mycket till fika för att de ska vara nöjda, t.ex. Det är oftast vi vuxna som vill ha mer.

Hur ser du på honom att han är uttråkad? Det blir Elis också, ibland. Men vissa gånger får han stå ut, när jag har annat för mig. Antingen får han hjälpa mig eller så får han hitta på något själv. Ibland blir det gnäll, men det ger sig alltid när han kommer på att han kan hitta på saker själv.

Böcker har vi massvis av hemma, bland annat från Kalle Anka som mina föräldrar prenumererade på när jag och min syster var små på 80 talet (född 84). Alltså böckerna då, inte tidningarna. Det är ju som tidningarna, fast i bokform.
Prenumererar på sagoböcker från Bertmark. Men han roas inte så mycket av läsning, men kanske kan gå in i sovrummet där han ine har några leksaker och läsa för honom där inne ifall han tycker om det?

Rita ska jag se om han tycker om det, han är 9 månader bara. Ska kolla efter tuschpennor om vi har några. Annars har väl farsan kanske.

Han är nyfiken på skåp och luckor/lådor.

Han blir klängig, skrikig. Svårt att förklara, men det är något han är missnöjd med iallafall. Oftast är det inte trötthet, hunger eller blöja.

Dottern är ju 10 månader och jag känner igen det där med skrikig och klängig. Ibland får man knappt sätta sig ner i fem minuter utan att hon kommer och klättrar.

Men hon brukar vara nöjd med att bara få vara med när man går och plockar i köket eller fixar med tvätten.

Vi har ett skåp med bara ofarliga saker, som plastlådor och durkslag och liknande, som hon kan sitta och riva ut saker ur när man själv fixar med disken.

Så små barn är ju oftast ändå ganska lätta att roa. Att bara gå på upptäcksfärd på gräsmattan är ju jättespännande.

Förstår att det blir tråkigt att gå till lekplatserna om du inte känner någon där heller. Du har inga grannar som också har små barn och som också går hemma om dagarna?

Det är inga här som pratar med mig öht och jag är blyg och osäker.

Det där med att man inte kan sätta sig ner i 5 min ens känns igen. Hoppgunga är inte alls roligt längre och han tycker inte om sin älskade gåstol lika mycket. Håller på att leta upp en gåbil, köper en när jag hittar den jag vill ha till honom.

Spenderar inte så jättemycket tid i köket eller badrummet. Vi har alltid färdig mat till honom i kyle och frys. Middagar och sånt har jag lagat i storkok och fryst in. Så jag behöver inte spendera så mycket tid i köket. Plocka ur diskmaskinen tar bara 5 minuter.
Städa tar inte lång tid alls.

Han går på upptäcksfärd när han känner för det. Han brukar få ta sig dit han vill.

Känns mest som att man bara sitter i soffan, men försöker aktivera mig med honom på golvet så han inte blir så sur lätt.

Gåbil/lära gå- vagn kan nog vara populärt. A älskar sin lära gå- vagn. Hon går tvärs genom rummet rätt in i väggen och sedan väntar hon på att man ska komma och vända på vagnen. :D

Det är jobbigt när man är blyg. Jag har också svårt att ta kontakt med folk och har nu, ett år ungefär efter att vi flyttat, börjat lära känna våra grannar.

Du har inte gått i någon föräldragrupp på BVC?

Dagsför buketräff i Göteborg, kanske? :idea:

Här rullar dagarna på, vi har aldrig tråkigt, iaf inte jag. :D Och inte Emil heller gissar jag, för han är nästan alltid på bra humör. Tycker alltid att vi har en massa att göra.

Vi umgås heller inte med föräldrar som har barn i samma ålder som honom, iaf inte regelbundet. Men det är inget jag saknar heller, nu är ju vi alla olika. Vet att endel har ett väldigt stort behov av att gå på öppna förskolan, föräldraträffar och umgås med kompisar som har jämngamla barn mest varje dag osv.

En vanlig dag för oss kan se ut såhär... Kliver upp vid 6 tiden, senast, Emil är en morgonpigg herre. ;) Han äter frukost och leker sedan en stund innan han är trött igen. Brukar bli att han lägger sig runt 7 tiden igen, ibland somnar jag osså. Men brukar försöka att ta hand om tvätt, städning, disk osv då. Enda tiden jag VET att han sover minst 1 timme. Ibland kan han sova upp emot 3 timmar... Sedan äter vi frukost tillsammans. Antingen är vi bara hemma, går ev någon promenad eller så åker vi till stallet och är ute och kör någon häst, det gillar han. :D Sedan är det dax för lunch och efter det brukar Emil sova, ibland blir det bara ½ timme, men ibland uppemot 2 timmar. Så olika. Fram till middag så brukar han sitta & leka eller härja runt i gåstolen. Pappa brukar osså komma hem runt den här tiden och sysselsätta honom, han blir så glad när hans pappa kommer hem. :) Mera lek efter middagen och sedan blir det ev bad innan kvällsmat och nattning vid 19 tiden. Har vi inte varit i stallet på dagen så åker jag dit på kvällen efter nattning, ibland direkt efter middagen.

Nu är det säkert bara några dgr i veckan som vi är hemma hela dagarna, förrutom stallet då. Minst 1 dag/vecka blir det att vi åker in till stan (5 mil dit) & handlar mat, billigare där & går på stan och shoppar. :D Ett par dgr/vecka brukar jag vara till min andra häst som jag har hos min pappa (5 mil dit osså). Mamma är arbetslös & är hon hemma så brukar Emil vara där, annars får han följa med till hästen.

På helgerna när Emils pappa är hemma brukar vi passa på att hitta på någonting tillsammans hela famlijen, hälsa på släkt & vänner, bjuda hem folk eller bara ut och åka & hitta på något. Finns alltid nått att göra. :D Emils yngsta kusiner är 2 resp 4 år och dom brukar han träffa rätt ofta. Sedan får han ju snart en lillebror osså.

Oj, vilken tur Loke har som har en sådan aktiv mamma. Jag vet inte att jag gjorde något speciellt alls när Lillan var så liten. Hon hängde liksom med mig. Tror inte ens att hon varit i en sandlåda innan hon kunde gå, om man inte räknar paddocken :angel: Hon fick hänga med mig på det jag gjorde. Promenera hundarna och åka vagn, typ. Fast hon var nöjd så jag hade inget dåligt samvete.

Lillan hade leksaker som hon pysslade med. Hon var inte så aktiv så det var bl.a. en såndär leksak som det poppar upp gubbar ur om man trycker på rätt knapp och annat stillsamt. Fingerfärger gillade hon också. Fick sitta på ett stort papper i bara blöja och kladda färg omkring sig.

Sen är det ju inte säkert att han är gnällig för att han har det tråkigt. Kanske är han i någon utvecklingsfas som gör att han är gnällig just nu? Jag tycker att det låter som om Loke har ett jättebra småbarnsliv och inte behöver vara uttråkad. Värre är det nog för dig?

Miranda (9 mån) blir också lätt uttråkad och gnällig, ska liksom hända saker HELA tiden. Jag leker aldrig med henne (sånt ska dom kunna själva), blir hon utråkad får hon delta i mina egna sysslor. Jag tycker det är aptråkigt att vara föräldraledig och försöker fylla dagarna med sysslor, och Miranda får hänga med i det jag gör. T ex åka bärsele när jag släpper ut och tömkör hästar, sitta i vagnen och kolla när jag tvättar bilen och krattar gården, hjälpa till att städa i huset och valphagen (har kennel), åka shoppingvagn på ICA m.m. m.m. :)

Har börjat märka att behovet av social stimulans blir större och större. Hon är extra gnällig om jag är den enda människa hon sett senaste 1-2 dagarna. Då åker vi till kyrkans babyverksamhet (bor i en byhåla), men nu är det sommarstängt och då försöker vi hälsa på släkt och vänner istället, eller locka vänner att komma hit. Då är hon nöjd resten av dagen. Tyvärr bor alla 5 mil bort *suck*.

Det där med gnälligheten är ju så svårt. Alvin har varit gnällig sedan han föddes. Från början skrek han hela eftermiddagarna och kvällarna. När han sedan blev större övergick det till ett slags aktiveringsbehov, utsträckt över hela dagen, som han fortfarande har kvar.

Han kan verkligen inte leka själv, till skillnad från brodern som är självgående som en robot.

Går jag ut ur rummet kommer en gråtande Alvin efter mig. Går jag in på toaletten förljer han med. Får han inte det gråter han hjärtskärande och kastar sig i backen :crazy: Och så fort jag tar upp honom, och går (går, går och går) så är han nöjd. Men det fungerar inte att ha honom i knät, och tro att jag kan sitta vid datorn eller läsa en tidning, för det går han inte med på. Han vill bli aktiverad 95% av all sin vaken tid, och nöjer sig inte med att bara få vara med.

Nu, sista tiden, har jag (elaka mamman) börjat strunta i lite av hans gnäll. För att han ska lära sig att det går att leka själv.

Som nu, när jag gick in till datorn. Han kommer gråtandes efter mig, drar i byxbenen. Nu lät jag honom gråta i en halv minut, sedan hittade han en sladd att leka med. Han har suttit i flera minuter med den, det går framåt :D

Men vilken skillnad det är på barn, Elis som jag aldrig har behövt aktivera på något sätt, och så Alvin, som krävt det sedan han kom ut för ett år sedan.

Det är tur att han är vill leka med storebror, några minuter åt gången.

När de är under året kan jag tycka att de inte behöver så enormt mycket uppsökta aktiviteter. Det brukar ju gå att hålla dom nöjda med det vardagliga, om man ser till att ha mycket att göra.

Men det går ju inte riktigt att jämföra ett boende i lägenhet med som jag då, som har hus, tomt, häst och hund. Då finns det ju så mycket att göra per automatik. I en lägenhet måste man nog mer aktivt hitta på saker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka