Vi har ridit bridleless! =)

Segelflygarinnan

Trådstartare
Måste bara skriva ett snabbt inlägg om Nehas och min underbara dag idag.. :p

Började med att longera henne i korallen i 20 minuter, gick ganska bra. Högergaloppen, som hon annars har svårt för, gick direkt! :banana:
Kastade sen på sadeln och satte i en tygel i grimman och hoppade upp. Skrittade och travade ett par varv och det gick jättefint! Tog av tygeln och red bridleless! :bump: Och hon skötte sig jättebra - joggade, saktade av till skritt och stannade på kommando! :banana:

Dock... Ju längre tid vi red, desto mer insåg hon att jag inte kunde få stopp på henne, vilket innebär att hon vägrade stanna.. Hur råder man bot på detta?

Red bara i korallen, lagom stort utrymme om hon inte lyssnar.. :p

Min fiiiina lilla märr!! :love:

Sv: Vi har ridit bridleless! =)

Dock... Ju längre tid vi red, desto mer insåg hon att jag inte kunde få stopp på henne, vilket innebär att hon vägrade stanna.. Hur råder man bot på detta?

Skola mer, kommando-träna mer, ledarskapsträna mer!
Det är det enda som gäller. Hon är inte tillräckligt 'broke' om hon slutar lyssna efter ett tag.

Annars, jättekul! Visst är det en härlig känsla?

Jo, jag kör lite ledarskapsträning några gånger i veckan. Följer serien i Lucky Riders varje nummer! :D

Men rackarns vilken underbar känsla!! Igen, igen, igen!! :banana:

(Jag ber om ursäkt i förväg om mitt inlägg kommer bli flummigt. Jag är trött....)

Ett tips är att rida "utan tyglar" även när du har dem på. Lägg tyglarna runt hornet/över manken och låt armarna hänga. Träna på att stanna och rida fram som vanligt, men om hon slutar lyssna kan du ta upp tyglarna igen, skola till henne och sedan lägga undan tyglarna.

Det är lönlöst att sitta där uppe utan tyglar eller halsring och försöka få en häst som inte vill att stanna. Jag tar det alltid väldigt försiktigt när jag rider bridleless. Kontrollerar myckt ofta att hon lyssnar bakåt, för att hon inte skall få för sig att dra iväg lite mycket. Om din häst drar iväg för fort i tex trav, få henne att göra en liten volt i trav (gå på ordentligt med benen) så brukar dom samla sig och sänka tempot.

Good luck!

"lägga undan" tyglarna var ett bra förslag. Brukar göra det när jag skrittar av henne, men aldrig tänkt på att göra det i jogg/galopp innan..
Var väl inte direkt planerat att rida bridleless första gången igår redan, men jag fick en idé och sen gick det inte att styra undan den förrän jag satt där... :grin:

Haha jag gjorde likadant! :D Skulle rida en dag, men orkade inte sadla (hon var lite blöt också) Så jag fick idén att rida utan träns också! Helt oförberedd, bara upp och göra. :rofl: Hade en brösta som halsring första gången dock :P Nu blir det mest att jag plockar av tränset efter ridpasset och tränar lite, med sadel på.

Hehe, men jag fegade faktiskt med sadel. :p Min balans är inte den bästa, och visste ju inte vad hon kunde få för sig.. :p
Tog en tygel till slut för att få stopp på henne, när hon slutat lyssna bakåt - framåt däremot lyssnade hon bra! :grin:
Idag får hon en välförtjänt vila!

Liknande trådar

Träning Jag har en halvblodsvalack, 5 år men efter i utbildning p g a skada. Han är helt återställd och friskförklarad på klinik...
Svar
12
· Visningar
2 398
Senast: lva
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 644
Senast: Alfons Å
·
Trav Igår red jag fort på en av mina pållar inne på Jägers. Jag är dressyrtant, jag tycker att skritt är en trevlig gångart, att jogga är...
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: linafina
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 371
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)