VI har köpt gård!!!

Sv: VI har köpt gård!!!

aha, då förstår jag ^_^, men ladan tycker jag ska få stanna :p. alltid bra som vedbod, cykelskjul, redskaps bod, trädgårdsmöbels förvaring, garage för släp och gräsklippare osv :D. dvs allt sånt man inte riktigt planerar för när man bygger helt nytt och bara ska ha ett hus och stall.
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Den kommer få stå i minst 10 år. Men den skymmer lite utsikten hehe;) Planen just nu är att det ska få stå.
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Grattis! Jag hoppas att jag en dag också kan köpa en liknande gård! :)
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Händer en del, men mest gällande planeringar!

Stallet och garaget kommer förhoppningsvis se ut så här:
stall-garage-ritning.jpg



Kom gärna med input om det är något:)
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Radrade inlägget 2 ggr! nu är det dax att sova känner jag:/ ( Jobbat natt) Lite text, mycket bilder blir det!

Målade framsidan av torpet:
cimg1322.jpg

cimg1533.jpg


Brunnen tömdes på sand och jord. Hårt arbete i trång miljö och kaaaaaaallt vatten;) Tackar min far och sambo för att de ådrog sig detta uppdrag.
cimg1509.jpg

cimg1513.jpg

cimg1512.jpg

cimg1527.jpg

Självklart är barnen med oss och "hjälper till" ;)
cimg1504.jpg

cimg1510.jpg


Nu när brunnen är tömd på ca 1 m sand/jord fylls den på med ok vatten! Det kommer inte drickas. Men finns för tvätt och för att släcka ev bränder i maskiner. En stor trygghet att vi fått igång vattnet! Vi har även köpt en dränkpump som ger oss 250 l/minuten. Och denna är inkopplad i den nya byggcentralen med jordfelsbrytare!
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Lutande tallen på kullen får se sig besegrad! Den har länge irriterat oss med sitt gnisslade och kramande mot sin kompis.
cimg1529.jpg

cimg1531.jpg

cimg1532.jpg



Och massa sly är nersågat! MEn mycket, mycket mer återstår.
cimg1539.jpg

cimg1541.jpg

cimg1545.jpg

cimg1549.jpg


Vi kämpade på i ca 19 timmar sammanlagt. Och ungarna hänger med på allt tillsammans med våra två hundar! Dagis och jobb idag därför åkte jag hem runt 19 igår. Min sambo kom hem först vid 21.30. Min käre far var med från ca 15-20. Välbehövlig hjälp i skogen. I dag tar vi ledigt. Fredagsmys "hemma" i stan. För att i morgon bege oss ut igen. Dock jobbar jag både lördag och söndag. Men ska försöka hinna måla lite mer på torpet. Medens det fortsätts röjas på kullen. Telefonsamtal ska ringar, fönster ska bytas på torpet och nya dörrar ska hittas:/ Älskar de som sitter på, men tyvärr är de rutta i nederkant.

Så ser våra planer ut för tillfället:)
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Enda funderingen är spolspiltan, blir det inte blött och fuktigt i boxarna eller är spolspiltan inbyggd sas?
 
Sv: VI har köpt gård!!!

man murar upp en liten bit och ordnar med lutning ner mot avloppet, så håller sig boxarna torra :D. vi har "spolspilta" i stallgången och bara svag lutning på golvet, aldrig blött i boxarna :D
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Har inte bestämt hurvida den kommer vara inbyggd eller ej. Det lutar åt det då boxen bredvid är tänkt som fölbox. Dvs vill ha så lite störande moment runt omkring som det går.

Under tiden fortsätter arbetet på torpet!

Nya fönster är på plats, diskbänk är uppmonterad på baksidan. Kylskåp och kaffebryggare har fått plats inne. Lite blommor är inköpta och planterade. Hundarna har fått matskålar;) Och en elgrill är inköpt! Torpet står på sin plats, men gissar att de inte använde sig av vattenpass när det byggdes;) Så fönsterna sitter rakt i förhållande till vattenpasset men snett i förhållande till golv och tak. Så de fick bli en variant mellan rakt och snett:)

cimg1559.jpg


cimg1566.jpg


cimg1600.jpg


cimg1568.jpg


cimg1595.jpg


Diz vaktar korvarna;)
cimg1573.jpg


Fina utsikten!

cimg1598.jpg
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Frågan är, ska spröjsen förbi bruna eller ska de få bli vita? Dörrarna är nu bruna och vita och vet inte om de kommer förbli det.
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Jag tycker att ni ska bygga in spolspiltan. Gör fölboxen med fönster utåt + öppningsbar överdörr på boxdörren så kan hästen som bor där både få lugn och ro med föl samt kontakt med andra hästar. Ni skulle ju dessutom kunna sätta "fönster" in till boxen intill också, det går ju relativt lätt att stänga för om det krävs sen. Jag har stått i stall som hade köldridå som avgränsning mellan spolspilta och boxar och det funkade inge bra, lät illa och blev blött i boxarna ändå.

Angående fönstrena, avvakta tills ni bestämt er om dörrarna! :)

Och jag är lite smått kär i dina vackra hundar :love:
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Ja de får nog vara bruna ett tag till:)

Hundarna tackar och bockar!
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Förresten, angående rakheten med fönstrena. Mina föräldrars hus är en stor tvåplansville byggd med torpargrund på lerjord. Det stod säkert rakt när det byggdes för 101 år sen, men nu lutar det mer än 1 dm ;) De har renoverat hela huset nu så alla innergolv och tak är numera vågräta, vilket lett till att alla fönster ser lite lätt sneda ut inifrån :D Men det är inget som man lägger märke till om man inte vet det tror jag! :D
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Gaveln målad i nederkant. Övre delen ska rivas och isoleras, därav är den inte målad.
cimg1607.jpg

cimg1608.jpg


Igår blev det ändrade planer då en ganska stor huggorm fick för sig att hälsa på jämte torpet:/ Pga barn och hundar valde vi att röja upp ordentligt runt om kring och klippa gräset i princip hela eftermiddagen. Nu är det inte lika gästvänligt för ormar;)
cimg1610.jpg

cimg1611.jpg

cimg1612.jpg

cimg1616.jpg

cimg1617.jpg

cimg1623.jpg
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Rabarberna kom äntligen ner i jorden. Granen får dock vänta lite. Den kommer bli STOR och därför måste vi välja plats med omsorg. Jordgubbar blir det i år:)
cimg1620.jpg

cimg1621.jpg


Jag funderar fortfarande på dörrarna...
cimg1615.jpg

cimg1624.jpg


Och så min fina diskbänk:)
cimg1613.jpg
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Vi kämpar på:) Ska bli spännande i helgen! Då kör vi 12 timmars pass med rivning:) Har bestämt att om innertaket i torpet ör i bra skick. Så kommer det sparas och återanvändas i stallet. Boxväggar eller vägg till sadelkammare kommer det bli!
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Funderar över dörrarna. Vad tror ni om blekgula och vita? Eller blir det för ljust? Det lutar lite åt att boningshus + stall kommer bli just blekgula med röda detaljer. Hade varit roligt att knyta ihop byggnaderna på något sätt!
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Jösses, jag bränner nog hela månadens datamängd bara av att öppna den här tråden. :eek:

Spännande med ny gård, finns det bra ridvägar/träningsmöjligheter i närheten? Hoppas du lägger ut förminskade bilder någon gång i framtiden så en annan kan se arbetet. ;)
 
Sv: VI har köpt gård!!!

Har märkt att de är "lite" ;) stora:) Har förminskat kommande bilder i tråden så att det blir lättare att se dem!

Ridvägarna är oändliga! Inga stora vägar, bara mysiga skogsvägar och stigar då det är ett strövområde/friluftsområde:) Har själv haft häst bara någon km från marken vi köpt och ridit förbi många gånger. Helt underbart året runt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 568
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 468
Senast: Ainon
·
Anläggning Vi äger en gård med renoveringsbehov både på huset och ladugården. Gården står i nuläget obebott. Vi funderar på att renovera huset till...
Svar
8
· Visningar
1 382
Senast: Andromedae
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp