Vi gick omkull vad kan det bero på?

Shaggy

Trådstartare
Igår när jag red så dök Novan rätt ner i backen. Hon fick inte med sig hf utan vi föll handlöst framåt. Hästen fick skrubbsår på bogen höger sida och mulen sår på hf knä och hf kotled + litet sår på vf knä och ett rejält hack ovanför höger öga (hur hon ser ut idag vet jag itne än ska snart ut och titta till henen). Jag har ett svullet ont högerknä, ond fotled och rejält onda muskler utsidan av smalbenet. Vi är alltså justerade bägge två så hon får vila några dagar nu.
Jag funderar på varför hon snubblade där. Vägen var plan och lätt nerförslutande. Hon travade långsamt i ganska ok form. Hon är snubblig och har alltid varit det har dock ibland snubblat på annat sätt (får inte med sig benet) de sista dagarna. Hon är skodd för 4 veckor sedan så hovarna är inte särskilt långa.
I mitten på juli kollade jag upp henne på klinik för jag tyckte hon blivit mer ojämn i takten på diagonalen hf vb (har alltid varit lite ojämn) de hittade inget konstigt. Jag tycker hon rör sig på samma sätt idag som vid kollen på klinik kanske något mer ovillig att trava på hårt underlag, om det är så är det bara påväg bort där hon ofta är lite ovillig, det rör sig alltså inom normalspannet.
Vad tror ni är det en ledinflamation eller vad ska man tro? Om det var i lederna borde hon väl inte ha problem att få med sig benet framåt?

Sv: Vi gick omkull vad kan det bero på?

Min pålla gjorde det samma som din,hon dök! Vi provade PG-beslag just då för vi trodde att hon var sulöm men det visade sig senare att hon hade hovledsinflammation i båda fram.Hon sprutades x fler men gick tyvärr inte att rädda. Så kolla upp din dam på klinik snarast och vänta inte för länge som jag tyvärr gjorde (var till vet året innan o han trodde oxså att hon var sulöm)/L

Sv: Vi gick omkull vad kan det bero på?

Hon har haft hovledsinflamation vf och det yttrade sig på helt annat sätt. Hon visar ingen tendens till något som kan liknas vi sulömhet vilket hon gjorde när hon hade hovledsinflamationen. Jag hoppas verkligen att det inte är den skiten igen för det mådde vi inte bra av varken jag eller hästen :crazy:. Det konstiga är att dessa snubblingar har kommit sedan jag började trappa ner på träningen. Hon har gått hårt i sommar och varit väldigt fräch när jag börjar att minska ner på jobbet så kommer detta vilket inte känns logiskt.
Vi ska in på klinik på onsdag av annan orsak men jag kommer givetvis ta upp detta med vet då. Nu är jag ute efter lite att fundera över innan besöket så jag har något vettigt att säga där.
Novan är förvånandsvärt fin idag litelite svullen framsidan hf knä något svullen över ögat (jag trodde det skulle vara igensvullet) och hon har rejält ont i bogen totalförbud på att ens peta där. Stackarn måste ha fått hela sin + min tyngd på den bogen :(.

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873
Hästvård Novan har vilat i drygt fyra veckor och borde vara hysteriskt mycket på tårna nu men hon är bara loj. Det hela började i slutet på...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: orcide
·
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 404
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama