Vi går i hundköpartankar

bananabambi

Trådstartare
Jag och sambon alltså. Kanske inte just nu, men om något år.

När nu frågan kom upp oss emellan så upptäckte jag hur många frågor man egentligen har :o

Anledningen till att vi vill vänta är att vårat hus ska bli färdigrenoverat, innan vi vill ta hem en valp. Just nu och ett halvår - 9 månader framåt kommer det vara full renoveringsrulle här, och det är väl inte den bästa miljön för en vovve.

Men hur okunnig kan man egentligen vara om man vill ha hund? Jag har aldrig ägt någon själv, men varit dagmatte åt två flattar under många år. Dock kan jag ingenting om hunduppfostran, mer än den man gav de vovvarna.

Vi bor som sagt i hus ca 125kvm, stor inhägnad tomt. Två katter. Nära till skog och gräsplaner. Lungt villaområde (dock mycket nyfikna barn) med lite trafik, ligger i utkanten av stan. Nära till brukshundsklubbens näste :D Sambon min har ett 7-16-jobb, medan jag jobbar väldigt flexibelt. 9-12, ledig 12-16, jobbar 16-20. Vi går i skift hemma redan som det är nu. Jag har fem minuters promenad till mitt jobb.

Både sambon och jag är friluftasmänniskor som älskar att vara ute. Vi har ingen förkärlek till långa utlandssemestrar, utan kan ta båten iväg någon dag ibland.

Hundvakter finns i stan, både min familj och sambons familj gillar hundar och kan ställa upp.

Ekonomin har vi inga problem med, både jag och sambon har fasta jobb. Men vad ska man räkna med att en hund kostar i månaden? Försäkring? Mat?

Som det ser ut nu så tycker jag att vi har bra förutsättningar för att skaffa hund, men det kanske är en hel massa jag inte tänkt på?

Hur går det rent praktiskt till när man köper hund? Var hittar man seriösa uppfödare man kan lita på? Hur tar man kontakt? Jag känner mig jättegrön och hoppas att ni kan få det att klarna lite för mig.

:bow:

hej,

kul med vovve!! låt ingen ta toppen av din lycka nu när ni går i hundköpartankar, folk kommer att tjata om hur JOOOOBBIGT det är o hej o hå!!
hundar är ju underbara, de fullkommlig älskar att vara med dig o få följa med på allt du hittar på.
ett råd är att skaffa en RENRASIG hund... då vet du ungefär vad du kan förvänta dig för egenskaper av din hund. terrier är tex oftast väldigt väldigt stressiga och hetsiga, har du någonsin sett en jack russel gå lugnt i koppel ? nää visst tänkte väl det. om du inte vill ha så mkt problem med hår så köp en hund som ska klippas, de fäller nämligen inte visst kan det va jobbigt att behöva klippa hunden men du slipper hår på soffa kläder mm.
en hund vill oftast gå ut precis innan du går o lägger dig o sen så snabbt som möjligt på morgonen, sen vill den följa med när du ska gå ut i skogen eller bara till affären, en hund är en mkt trogen vän om du vinner hans förtroende, de är härliga att mysa med, fy vad jag älskar hundar !!
jag vill själv ha en fransk bulldog eller en boxer de är så sjukt fina, nu har jag köpt en häst o så har ajg två perserkatter så jag måste vänta!
föresten priset... småttingar typ jack russel kan du nog få för 4-6000 medens lite större hundar är dyrare 6-10 000 sen är ju "innehundar" väldigt mkt dyrare trots storlek, tex chihuahua kostar ju uppemot 12 000!!!

lycka till glöm inte att hundar inte är dumma, de förstår inte bara ibland. :p

De praktiska förutsättningarna för att ha hund är inget ni behöver fundera på. Er situation verkar vara mycket hundvänlig. Dock kan det vara en ide att hitta någonstans hunden kan vara under valptiden då ni jobbar. De kan ju inte vara ensamma så mycket då. Tänk också på att man bör ta semester i några veckor då man fått hem hunden. Ni behöver inte göra det båda två, om ni inte vill förstås.

Hur mycket ni bör kunna beror på vad för sorts hund ni skaffar. Dock är det så att den första hunden kommer ni att göra miljoner misstag med. Det är inget att uppröras över. Alla hundägare går igenom detta och man lär sig väldigt mycket på de misstagen. Har man inte haft hund tidigare bör man skaffa sig en ras och individ som är relativt lättuppfostrad. Villig att vara till lags, men utan att vara feg eller fjäskig. Hunden ska också helst kunna ta åthutningar väl, men ändå inte klappa ihop om ni råkar fya vid fel tillfälle och liknande. Det ska helt enkelt vara en glad och förlåtande hund. Många skaffar dock svårare typer av hundar som första hund och det går bra det med.

Den viktigaste kunskapen man bör ha innan man köper hund, det är att man ingenting vet och att kunniga hjälpredor är det bästa som finns. Drabbas man av övermod som hundägare går det ofta åt skogen. Därefter bör man ha koll på de viktigaste utvecklingsperioderna i en hunds liv så man inte står helt handfallen då exempelvis könsmognaden inträder. Har man läst på så vet man i alla fall vad som händer, även om man behöver hjälp att hantera det. Att bestämma redan innan hunden är hemma vad den ska få och inte få göra är en bra ide. Låt inte hunden göra något som valp som den inte får göra som vuxen. Man kan träna bort sådana saker också om man glömmer av sig, men det blir ju merjobb.

Kunskaper om sitt, fot, hit och andra dressyrmoment är inte så viktigt. Det kan man läsa sig till och testa på hunden sedan. Blir det fel så kanske man inte kommer till SM, men till slut brukar man få hunden att sitta i varje fall. Det enda jag tycker man bör vara riktigt noga med är kontakt, inkallning och förbudskommando. Hur man lär in det kan vara bra att kolla upp innan.

Läs böcker, prata med hundfolk och titta på hur andra beter sig med sina hundar. Din hund kommer antagligen inte alls att fungera som alla andras hundar gör (så brukar det kännas i varje fall), men det är en bra hjälp på vägen. Den bästa läraren kommer annars att vara din hund och den bästa hjälpen på vägen är en bra instruktör och hundägande kompisar. Ju mer de kan desto bättre. Du kan redan nu börja närma dig din brukshundklubb, komma in i gänget och spinna på ett kontaktnät. Då har du en hel bunt kloka människor att tillgå sedan då valpen kommit hem.

Om du däremot funderar på någon bruksras, ettrig terrier eller liknande brukar det krävas lite mer för att inte allt ska bli en enda soppa. Många utav brukshundarna kan bli arga tillbaka om man korrigerar fel, så hur man ska korrigera och belöna sin brukshund bör man ta reda på innan köpet.

Det första man gör när man bestämmer sig för att köpa hund är att välja ras. Det brukar ta tid och är man två ska man komma överens också. Därefter är det smart att åka runt på tillställningar där den tilltänka rasen finns med, exempelvis bruksprov, jaktprov eller utställningar. Hör med de på din klubb som har den rasen om uppfödare och annat som är värt att veta. Träffar du på en hund som du själv skulle kunna tänka dig att ha, fråga vem som fött upp den och kontakta kenneln. Kanske var den hunden typisk för den kennelns hundar och då är det en god ide att köpa därifrån. Fråga, fråga och fråga. Ring runt till uppfödare, åk på besök och fråga ännu mer. De flesta uppfödare visar gärna upp sin kennel och svarar villigt på frågor. Det här kan man göra oavsett om man tänkt köpa hund från just den uppfödaren eller inte. Telefonen kommer att bli din bästa vän.

Hos SKK kan du också få en lista på uppfödare, men det finns många uppfödare och SKK rekommenderar ingen speciell. Som nybörjare kan det vara svårt att hitta guldkornen i de där listorna.

Åk gärna till någon hundtävling/utställning och bara kolla in olika hundar. Sedan kan man gå prata med de som man tycker ser intressanta ut. På Brukshundklubben kan hitta information om olika tävlingar och hos SKK så hittar ni information om utställningar.

I december så är det ju stora stockholm och då är ju alla raser representerade. Det är ju ett ypperligt tillfälle att komma i kontakt med många raser och dessutom få lite 'insider' tips från de som äger hund i de intressanta raserna.

Jag väljer att svara på frågan om seriösa uppfödare.

Internet är ju ett utmärkt ställe att "lyssna av" stämningar på. När ni väl har bestämt er för ras, leta upp mailinglistor, forum och hemsidor med den rasen. Framförallt på mailinglistor och rasspecifika forum brukar det vara lätt att upptäcka runt vilka uppfödare det är turbulent, och vilka som generellt anses seriösa.

Vid en rundringning skulle jag kolla vilka som ärligt informerar om rasens förutsättningar, funktion, nackdelar och ev. hälsobekymmer. Uppfödare som ställer krav är bra uppfödare!

Sen antar jag att man kan kolla med SKK om en viss uppfödare har några anmärkningar på sig?

Du får kolla vilken ras du kan tänka dig. Låna böcker om olika raser. Sedan när du bestämt dig. Kontakta kennelklubben. Dom har namn på bra godkända kennlar.
Då får du själv ringa till en kennel och kolla om de ska ha valpar .
När du kommit så långt är det bara att vänta tills valparna är födda. Då brukar man få komma några gånger för att välja hund. Tik eller hane får man bestämma sig för.
När de är 8 veckor så är det dax att hämta hem valpen.
Då börjar jobbet med att få hunden rummsren.
Om man är duktig på att springa ut med valpen ofta. När den sovit , ätit ,lekt, när den verkar orolig. Då brukar det gå fort.

jag har själv hund , min tredje tik. Ras Rottwailer.
Min tik blev 10 år 16 juni 04. Planerar att köpa en ny valp när hon är borta. En lika dan och tik.
Lycka till

Det är allas reaktioner: "Men vet ni hur jobbigt det är? Vet ni hur bundna ni kommer bli?"

På andra låter det som om vi kommer få ett helvete bara för att vi skaffar hund. Inte en enda har hittills sagt "Nejmen vad roligt, vad kul" :mad:

Vad gör det om vi kommer bli bundna, vi åker ju aldrig någonstans. Skillnad om vi var människor som älskar långa utlandssemestrar, men det gör vi inte. Vi gillar att vara hemma och greja, ute i skogen, ute och gå mm. Skulle vi någon gång vilja åka bort så vet jag att vi kommer få hundvakt.

Det är kul att ha hund, speciellt om man är friluftsmänniska. Jag och mina hundar gjorde en dagsvandring för några dagar sedan. Vi avverkade 2,5 mil och det var kanonmysigt.

Visst ibland kräver det lite extra omtanke men det mesta går att lösa. Skall man bort över en kväll så kan ju faktiskt hunden vara hemma. Vill man åka på semester så finns det pensionat och släktingar. Annars får man avstå de få gånger det inte går att lösa..

Då svarar jag på det rent ekonomiska då, eftersom du fått så kloka svar :)

Min weimaraner får stå mall för kostnaderna, väger ca 30 kilo och är 9 månader.

Hon får Eukanuba valpfoder (valpfoder upp till ett år är inte fel), som kostar 500kr/15 kg. Hon äter då 2,5 kg i veckan, så enkel matematik så räcker det i 6 veckor. DVS mat ca 400 kr i månaden. Eukanuba är ett sk premiumfoder, dessa foder är dyrare men du får mycket mer för pengarna. JAG skulle inte vilja rekommendera att köpa foder i din vanliga livsmedelsbutik, fråga de proffesionella i djuraffären i stället och låt fodret kosta. Det finns många bra foder att välja på, välj din favorit och hoppas att hunden gillar det och framförallt mår bra på det.
En liten hund har nästan obetydliga foderkostnader. Min terrier (typ borderterrier, väger ca 7-8 kg) äter 1 dl om dagen, motsvarande weimaranern som äter 12 dl om dagen...

När jag skulle försäkra min W ringde jag runt. Jag ville 8000 i liv (inköpspris) och minst 30'000 i vet.vård. Agria skulle jag betala nästan dubbelt så mycket som i IF, där jag betalar 123 kronor i månaden, via autogiro. Överkomligt... Jag ska nu höja försökringen så att hon får en särskild jaktförsäkring, dvs jag får ersättning om hon skulle tappa luktsinnet (känns ruttet eftersom hon är jakthund).

Brukshundsklubbens kostnader är olika (men gå så många kurser ni kan, mitt motto är det finns inte för många kurser). På vår klubb har vi det så att man betalar medlemsavgiften till Svenska Brukshundsklubben, jag tror att den är på nåt över 300 kronor (själv betalar jag genom dubbelt medlemsskap i Sveriges Hundungdom så jag vet inte säkert), detta löper över ett år. Sedan varje enskild kurs kostar 200 kronor, så går du en kurs på hösten och en kurs på våren så betalar du 400 kronor. Kurserna motsvarar minst 10 kurstillfällen.
Så har vi det hos oss, men som sagt det är lite olika.

När det gäller vad hunden kostar så kan du få den gratis till att få den för uppemor 50'000 och mer. Men en "normal" rasren hund inom Sveriges gränser får du betala mellan 6000-10'000. LÅT INTE PRISET BESTÄMMA UPPFÖDARE!! Du ska leva med hunden i minst 10 år, en tusenlapp hit eller dit har ingen betydelse i det långa loppet.
Låt inte heller avståndet till uppfödaren bestämma, jag har min i Dalarna och bor själv i Skåne, så det finns inga ursäkter ;)

Lycka till!!

MVH Emma

Ville egentligen bara säga Grattis!:) Uhhh så skojjigt! Vem har sagt att man måste åka utomlands för att ha semester? Norrland är ju väldigt annorlunda om man jämför med här nere i Göteborg där jag bor och vice versa!

Grattis igen!

De praktiska förutsättningarna för att ha hund är inget ni behöver fundera på. Er situation verkar vara mycket hundvänlig. Dock kan det vara en ide att hitta någonstans hunden kan vara under valptiden då ni jobbar. De kan ju inte vara ensamma så mycket då. Tänk också på att man bör ta semester i några veckor då man fått hem hunden. Ni behöver inte göra det båda två, om ni inte vill förstås.

Det har jag räknat med, att ta semester när hunden kommer. Det gjorde jag även när mina två katter kom, två veckor tog jag då.

Hur mycket ni bör kunna beror på vad för sorts hund ni skaffar. Dock är det så att den första hunden kommer ni att göra miljoner misstag med. Det är inget att uppröras över. Alla hundägare går igenom detta och man lär sig väldigt mycket på de misstagen. Har man inte haft hund tidigare bör man skaffa sig en ras och individ som är relativt lättuppfostrad. Villig att vara till lags, men utan att vara feg eller fjäskig. Hunden ska också helst kunna ta åthutningar väl, men ändå inte klappa ihop om ni råkar fya vid fel tillfälle och liknande. Det ska helt enkelt vara en glad och förlåtande hund. Många skaffar dock svårare typer av hundar som första hund och det går bra det med.

Både sambon och jag är helt överens om vilken typ av hund vi vill ha, samt inte vill ha. Ingen liten hund, ingen terrier. Gärna korthårig, ganska stor, och den bör vara barnkär, och "glad i livet" (fast det kanske alla hundar är).

Den viktigaste kunskapen man bör ha innan man köper hund, det är att man ingenting vet och att kunniga hjälpredor är det bästa som finns. Drabbas man av övermod som hundägare går det ofta åt skogen. Därefter bör man ha koll på de viktigaste utvecklingsperioderna i en hunds liv så man inte står helt handfallen då exempelvis könsmognaden inträder. Har man läst på så vet man i alla fall vad som händer, även om man behöver hjälp att hantera det. Att bestämma redan innan hunden är hemma vad den ska få och inte få göra är en bra ide. Låt inte hunden göra något som valp som den inte får göra som vuxen. Man kan träna bort sådana saker också om man glömmer av sig, men det blir ju merjobb.

Samma sak som när vi skaffade oss katterna alltså. Jag läste in mig på det jag kunde hitta, och blev sedan inte alls speciellt förvånad när honan började kissa inne en period, eller när hanen blev halvt galen om nätterna. Jag ska besöka biblioteket igen. Du har inget tips om någon bra litteratur?

Kunskaper om sitt, fot, hit och andra dressyrmoment är inte så viktigt. Det kan man läsa sig till och testa på hunden sedan. Blir det fel så kanske man inte kommer till SM, men till slut brukar man få hunden att sitta i varje fall. Det enda jag tycker man bör vara riktigt noga med är kontakt, inkallning och förbudskommando. Hur man lär in det kan vara bra att kolla upp innan.

Läs böcker, prata med hundfolk och titta på hur andra beter sig med sina hundar. Din hund kommer antagligen inte alls att fungera som alla andras hundar gör (så brukar det kännas i varje fall), men det är en bra hjälp på vägen. Den bästa läraren kommer annars att vara din hund och den bästa hjälpen på vägen är en bra instruktör och hundägande kompisar. Ju mer de kan desto bättre. Du kan redan nu börja närma dig din brukshundklubb, komma in i gänget och spinna på ett kontaktnät. Då har du en hel bunt kloka människor att tillgå sedan då valpen kommit hem.

Jag har varit så sugen på brukshundsklubben i många år, även fast jag inte haft hund. Nu blir detta en anledning att få åka dit på aktiviteter :idea:

Om du däremot funderar på någon bruksras, ettrig terrier eller liknande brukar det krävas lite mer för att inte allt ska bli en enda soppa. Många utav brukshundarna kan bli arga tillbaka om man korrigerar fel, så hur man ska korrigera och belöna sin brukshund bör man ta reda på innan köpet.

Det första man gör när man bestämmer sig för att köpa hund är att välja ras. Det brukar ta tid och är man två ska man komma överens också. Därefter är det smart att åka runt på tillställningar där den tilltänka rasen finns med, exempelvis bruksprov, jaktprov eller utställningar. Hör med de på din klubb som har den rasen om uppfödare och annat som är värt att veta. Träffar du på en hund som du själv skulle kunna tänka dig att ha, fråga vem som fött upp den och kontakta kenneln. Kanske var den hunden typisk för den kennelns hundar och då är det en god ide att köpa därifrån. Fråga, fråga och fråga. Ring runt till uppfödare, åk på besök och fråga ännu mer. De flesta uppfödare visar gärna upp sin kennel och svarar villigt på frågor. Det här kan man göra oavsett om man tänkt köpa hund från just den uppfödaren eller inte. Telefonen kommer att bli din bästa vän.

Hos SKK kan du också få en lista på uppfödare, men det finns många uppfödare och SKK rekommenderar ingen speciell. Som nybörjare kan det vara svårt att hitta guldkornen i de där listorna.

Vi vet som sagt hur vi vill att hunden ska vara, men vi är väl inte riktigt 100% säkra på vilken ras. Jag har dock en förkärlek till boxerhundar och flattar. Den första var en unghund jag träffade för inte så länge sedan som jag tycker var väldigt trevlig, och de sistnämnda var de två hundarna jag varit hundvakt åt i flera år. Jag har försökt hittat den informationen jag kan på nätet, speciellt har jag letat efter info om boxer då jag sedan länge gillat just den rasen. Och om jag utgår efter vad jag hittat så tror jag den ligger oss varmast om hjärtat.

När sambon och jag skaffade katterna så innebar ju det extra ansvar. Men det extra var ingenting som vi tyckte var jobbigt eller konstigt. Katterna är ju en del av våran lilla famlilj här.

Skaffar vi sedan hund så kan ju den även följa med på ett annat sätt än vad katterna kan göra. Åker vi t.ex. hem till våra respektive föräldrar så är det ju givet att den får följa med vilket katterna inte kan göra.

Jag älskar att gå långpromenader, och jag saknar att inte alltid ha sällskap, det är inte alltid jag får någon med mig. Plus att jag vill ha en anledning att komma ut och gå, alla dagar.

Vad bra, ett svar på det ekonomiska :cool:

Min weimaraner får stå mall för kostnaderna, väger ca 30 kilo och är 9 månader.

Perfekt, för det är ungefär i den storleksklassen vi har tänkt oss.

Hon får Eukanuba valpfoder (valpfoder upp till ett år är inte fel), som kostar 500kr/15 kg. Hon äter då 2,5 kg i veckan, så enkel matematik så räcker det i 6 veckor. DVS mat ca 400 kr i månaden. Eukanuba är ett sk premiumfoder, dessa foder är dyrare men du får mycket mer för pengarna. JAG skulle inte vilja rekommendera att köpa foder i din vanliga livsmedelsbutik, fråga de proffesionella i djuraffären i stället och låt fodret kosta. Det finns många bra foder att välja på, välj din favorit och hoppas att hunden gillar det och framförallt mår bra på det.
En liten hund har nästan obetydliga foderkostnader. Min terrier (typ borderterrier, väger ca 7-8 kg) äter 1 dl om dagen, motsvarande weimaranern som äter 12 dl om dagen...

Jag har lärt mig att man inte bör köpa foder i mataffären, så kissarna vi har nu får mat från djuraffären. Lite dyrare vid varje inköp (fast i längden tror jag det blir samma), men man vet att det de äter passar dom.

När jag skulle försäkra min W ringde jag runt. Jag ville 8000 i liv (inköpspris) och minst 30'000 i vet.vård. Agria skulle jag betala nästan dubbelt så mycket som i IF, där jag betalar 123 kronor i månaden, via autogiro. Överkomligt... Jag ska nu höja försökringen så att hon får en särskild jaktförsäkring, dvs jag får ersättning om hon skulle tappa luktsinnet (känns ruttet eftersom hon är jakthund).

Jag har mina kattare försäkrade i Agria, men för det behöver man ju inte hålla sig till dom med hunden. Att jämföra priser är lite bökigt kanske, men man tjänar ju på det. I övrigt så var ju det ungefär vad jag själv räknat med, prismässigt alltså.

Brukshundsklubbens kostnader är olika (men gå så många kurser ni kan, mitt motto är det finns inte för många kurser). På vår klubb har vi det så att man betalar medlemsavgiften till Svenska Brukshundsklubben, jag tror att den är på nåt över 300 kronor (själv betalar jag genom dubbelt medlemsskap i Sveriges Hundungdom så jag vet inte säkert), detta löper över ett år. Sedan varje enskild kurs kostar 200 kronor, så går du en kurs på hösten och en kurs på våren så betalar du 400 kronor. Kurserna motsvarar minst 10 kurstillfällen.
Så har vi det hos oss, men som sagt det är lite olika.

Där hade jag nog missat lite, för jag trodde kurser gick mycket mycket mer. Hade kanske räknat med ett par tusen för varje kurs :crazy:

När det gäller vad hunden kostar så kan du få den gratis till att få den för uppemor 50'000 och mer. Men en "normal" rasren hund inom Sveriges gränser får du betala mellan 6000-10'000. LÅT INTE PRISET BESTÄMMA UPPFÖDARE!! Du ska leva med hunden i minst 10 år, en tusenlapp hit eller dit har ingen betydelse i det långa loppet.
Låt inte heller avståndet till uppfödaren bestämma, jag har min i Dalarna och bor själv i Skåne, så det finns inga ursäkter

Nej, priset ska inte få bestämma vilken hund jag tar. Har räknar med mellan 7000-10 000, ca. Eller, det är det exemplet jag lägger fram när någon frågar mig vad vi tänkt betala. Sedan vet jag ju inte, eftersom vi inte bestämt ras än.

du ska ju ha en labbe... vill du ha en med extrapower väljer du jaktvarianten. fast boxer är fina de med.

geezer(?):det där med kurser låter konstigt. jag betalar ca 500 för en kurs på lunds bk, och till det kommer kurslitteratur för 150-200 kr. och hundgodis och fika.

Pratade med mina grannar som är väldigt aktiva inom brukshundsklubben, de har även haft många flattar, och de reagerade såhär :eek:, när jag sa att vi funderade på en boxer. "*eftertänksamt* -Jahaaaa, en boxer..."

Jag vet inte om de menade något med det, att det är något med boxrar i hundkretsar som vi inte vet om, eller om det var så att de tyckte att vi skulle ta en flatt istället :crazy:

det var nog de som inte gillade dem helt enkelt. boxrar är bra hundar som passar även en nybörjare. vissa tycker de är för flamsiga, andra att de har en underbar livsglädje. jag tycker de är jätteroliga, men har lite svårt för trynet.

Alla har vi en viss förkärlek till en ras och väljer då en bekant en ras som inte alls påminner om favoritrasen så blir de flesta lite frågande. Det är dock inget att bry sig om.

Däremot har boxern tappat i status som brukshund just därför att rasen inte hävdar sig i brukset längre. Därför blir många bruksmänniskor tvivlande då någon säger attd e ska skaffa boxer.

Hej
Boxern är en mycket trevlig hund. Fasst den kräver en viss kunnighet. Den är en krävande livlig hund. Men om man har den tid och kunnigheten kan det bli en mycket bra hund.
Jag tog över en boxer i andra hand fär många år sedan.
Han var så jobbig det gick inte att ordna den hunden 2 år av slit. Sönder bitna grejoer i hemmet. Han var underbar för övrigt. Vi fick avliva honom.

Men jag har en släkting som har en boxerhane 3 år. är nu snart färdig tjänste hund. Hon jobbar och tränar. Hanär så duktig.
Själv har jag haft 3 st Rottwailar . En mycket trevlig hund.
Den bör tas med hårdare hand. Gör man det så är det en perfekt familje hund.
Själv har jag4 barn . Har aldrig visat något illa till någon. Min är nu 10 år tik. Köper en ny när hon är borta .
Lycka till med val av hund

Om du är intresserad av labbe så ska du ta god tid på dig att hitta en bra uppfödare som inte föder upp rena julskinkor ;)

Någon skrev att du skulle stattsa på en jaktlabbe, gör bara det om du tänker hålla på med jakt.

Dual Purpose varianten av Labbe är nog den som kanske skulle passa bäst :)

Jag tänkte svara på hur du hittar en seriös kennel.

1. När du har bestämt ras; se till att träffa många individer av just den rasen. Fråga var de kommer ifrån, hur ägarna upplever uppfödaren etc.

2. När du har börjat sålla ut vilka uppfödare som intresserar dig; kolla med kronofogden och allmänna reklamationsnämden. Har kennelägaren skulder hos kronofogden &/eller står på konsumentverkets svarta lista kan du få stora problem om det skulle visa sig vara något fel på valpen.

3. Har du flera likvärdiga uppfödare att välja bland; ta den du får bäst kontakt med.

Ett litet tips till förstagångsägare; Välj en kennel som inte är så stor. Chansen att få hjälp och stöd ökar om det inte är alltför många valpköpare som slåss om uppfödarens uppmärksamhet. Storfräsarna har ofta en tendens att glömma bort de som inte presterar på tävling, utan bara har vardagsproblem.

Lycka till med hunderiet, det blir en livsberikning!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 761
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 854
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag och sambon blev i augusti fodervärdar till en underbar basset som heter Bosse! Perfekt "första hund", jag har haft hund innan och...
Svar
14
· Visningar
6 473
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Hej igen allihopa! För en tid sedan fick jag lite tips och råd gällande val av rottis. Situationen har ändrat sig lite här hemma, och...
Svar
15
· Visningar
1 695
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur