Jag som haft en boxer och 3 rottisar tycker att boxern är en mycket jobbigare hund. Till sättet är den villdare brötigare, kräver fast hand så man får den lugn och ner på jorden. Mycket trevlig annars.
Rottisen är en lugn trygg hund. Är man en tydlig människa, Man säger till hunden ligg då gäller inget annat.
Man skall aldrig berömma en rottis när den morrar eller dyligt. En fast hand , tydlig , Då är rottisen en perfekt hund. Man får inte vara en vek människa. Nu har mina tikar varit så olika de kan bli. Första tiken var som en han hund. Fick verkligen jobba för att få henne att lyda. Gillade inte andra hundar. Men vi gick på massa bruks kurser. Kom trea vid ett tillfälle. Hon lydde då bättre lös än i koppel. Vi fick tala om för henne vem som bestämde hemma. Hon testade hela livet.
Denna som jag har nu är en vek en riktig flick hund. Har inte testat många gånger. Hon lyder perfekt, Mycket lätt hund. Går i hop med alla hundar. Ja hon är underbar. 10 år nu. Rottis är min favorit bland hundarna.