Vi behöver ingen varg i Kalmar län

(VT)
Du varg, du varg, kom inte hit
Ja, så var en av sångerna i Ronja Rövardotter, och det finns all anledning till respekt för detta djur, och framför allt olämpligheten i att plantera in ett vargbestånd i Kalmar län. Det finns många historier om hur det en gång var på den tiden det fanns varg i våra trakter, och hur skönt folk tyckte det var när vargen väl försvann härifrån.

http://www.vt.se/\GEN_Utmatningopinion.asp?ArticleID=1218190

Sv: Vi behöver ingen varg i Kalmar län

Jag antar att artikelförfattarens morfar själv upplevde den beskrivna händelsen o att påståendet att den är sann grundas på det:devil:
PL

Tycker vi utrotar människan istället för vi gör ju inte så mkt nytta. jag fattar inte hur folk kan vara så kortsynta. :O Det är helt otroligt

utmärkt idé!:banana:
plantera ut vargen i södra Sverige så kan de väl ha den där. "den är ju så gullig":love:

Jag slår vad om att Hans farfars mor skulle gå genom skogen en dag med lite mat till sin farmor, och då kom stoora stygga vargen...

Alltså, jag har inga problem med att ha varg i skogen. Jag tycker det är sjukt att se naturen som ett hot. Hur ska vi kunna överleva en sådan inställning? Vi kan utrota alla hästar istället så får fåren lite mer att äta, och hundarna kan jaga dem istället för älg.

jag skulle inte vilja ha varg på mina marker. de är inte för att vara trångsynt, utan för att dem faktiskt innebär ett hot mot alla mina djur- som ja älskar.

jag skulle inte vilja ha varg på mina marker. de är inte för att vara trångsynt, utan för att dem faktiskt innebär ett hot mot alla mina djur- som ja älskar.

håller med dig helt.
på flera ställen i Sverige lever bybor med vargen som en variabel som man alltid måste räkna med. i en by runt Edsbyn vågar man inte längre använda elljusspåret eftersom vargarna håller till där. skolbarnen får skolskjuts (även de som bor nära skolan) eftersom vargen anses som en riskfaktor. i någon by har man gjort annorlunda; där har alla skolbarn fått bilhorn att tuta i om vargen kommer för nära ...
så sent som idag läste jag om ett par ridtjejer som mötte vargar på sin ridtur. hästarna snodde helt om och skenade hemåt. de hade tur och lyckades få stopp på hästarna innan de kom upp på en stor genomfartsled med tung trafik. incidenten räknas INTE som en rovdjursincident p.g.a. det inte går att fastslå huruvida vargarna har jagat eller attackerat dem

OM, jag säger OM, de haft otur så hade kanske tjejerna legat på sjukhus och hästarna varit avlivade nu.
vem bär ansvaret?

Vad fan, vadå ansvar? Det är natur! Det är bara människan som kommit på sådana onaturliga saker som längd, tid, "ansvar". Det existerar egentligen inte. Naturen har fungerat i miljoner år innan människan bestämde sig för att bestämma över allt med hjälp av vad som är "rätt" och "fel" och dessutom börja räkna på allt med något som kallas för fysik. Något ingen varelse egentligen behöva kunna för att världen ändå ska rulla på.
Såklart hade det varit tråkigt för flickorna och bekanta om det hade gått sig illa, absolut!
Men att skylla på en varg som strövar runt naturligt, som den alltid har gjort i alla tider, och som skrämmer upp hästar, som reagerar på rovdjur som de gjort i alla tider, är fan brist på respekt för den natur vi alla är del av.
Blir så himla irriterad på folk som ska beskylla varelser som inte har samma tankesätt som vi, och som dessutom tror sig ha rätt att utrota och flytta runt allt som finns i djurvärlden utan minsta respekt!
Så jävla tråkigt

Du kunde inte hitta en lite fräschare artikel att kommentera? ;)

Tja, du är ju tydligen lika antik som jag som lägger energi på det, så...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka