Vi är en glömd sport

R

remmen

Jag är så himla trött på att behöva sitta uppe sena kvällar för att få se en glimt ridsport i TV. Vi är den näst största sporten i Sverige och vi är värda mer. Nu är det nog. Vi måste visa att vi finns. Finns det fler än jag som kan starta en revolution?:devil:

Sv: Vi är en glömd sport

Jag håller med, ridsporten knuffas till tider ingen normal människa tittar på. I varje fall om man har ett arbete, i det läget prioriteras sömnen.
Jag skulle vilja gå ännu längre i klagan, därför att i den gren jag har mina rötter visas väldigt lite av sporten.
Vi har den näst största rasen i Sverige, vi har stora framgångar inom NM och VM. Trots det visas inget från de större tävlingarna, i bästa fall som någon slags utfyllnad på 15 sekunder om det nu råkade bli en stund över man inte kunde fylla.:mad:

De har ju hockey och fotboll på tv stup i kvarten, de borde faktiskt tänka på oss lite mera!

Instämmer helt! Både för sent eller "udda" tider och för korta sammandrag. Vissa sporter får hur stort utrymme som helst medan ridsporten får smulorna som blir över. :( Och som sagts tidigare så blir det ju bara vissa grenar inom ridsporten som visas, tråkigt för utövarna och tråkigt för bredden.

Kicki :)

För att inte tala om att vi vil lse alla sorts hästsport,,,jag menar,,hur ofta visas western på tv tex??

jag är med!

Fotboll och hockey kan visas hur mkt som helst..
Oftast är ridsporten på Tv sena kvällar eller andra konstiga tider...:mad:

Visst vore det trevligt med mer ridsport, men vilka grenar tänker ni på? :smirk: Misstänker att ni menar hoppning, dressyr, fälttävlan. Hästsport är en hel del mer än så.

Ska jag vara ärlig tror jag inte de visar ridning på bästa sändningstid helt enkelt för att det är så dödens tråkigt att titta på.. Är inte ett dugg intresserad av varken fotboll eller hockey, men det är i alla fall spännande. Det är lite mer action än de gamla tråkiga hoppningen och dressyren. Visst händer det saker där med, ibland, men har man sett ett ekipage har man sett alla..

Kanske ska tillägga att jag ser ungefär likadant på all hästsport, så länge jag inte ser den live på plats. Då är det mesta intressant, men på TV.. Fy nej!

Den enda hästsport som visas ofta är ju trav :mad: Men det är väl mest för att folk spelar på det...

Western? Det beror nog på vilken gren. I Den western jag har sett (vilket iofs. inte är så mycket) så har det gått lååååångsamt.
Hoppning och dressyr är ju faktiskt inte sådär jättepublikvänliga grenar. Hoppning lite mer än dressyren, men kom igen, efter 15 ekipage börjar det bli lite drygt. "Globenkörning" är ju däremot väldigt spännande, likaså tror jag gymkhana och fälttävlan kan locka en del. Men man tycker ju att bara den rena ridsporspubliken borde räcka till att för att få bättre tider.

Western? Det beror nog på vilken gren. I Den western jag har sett (vilket iofs. inte är så mycket) så har det gått lååååångsamt.

Då har du aldrig sett reining, timed events eller några kossegrenar då? :devil: :confused:

Ska jag vara ärlig tror jag inte de visar ridning på bästa sändningstid helt enkelt för att det är så dödens tråkigt att titta på..

Då får någon gärna berätta för mig var nånstans ni hittar action och spänning i poker och biljard...

Mer häst på TV! Jag kan väl köpa att det kanske inte är lika många som sitter fastnaglade framför TV:n när ryttare efter ryttare hoppar samma hinder timme efter timme eller gör sin rörelser hit och dit inne på dressyrbanan, men det hindrar väl inte från ett par timmars sändning/vecka med normala tider där man kanske kan göra ett sammandrag. Lite glimtar från olika tävlingar i olika rid/körgrenar och välja ut det bästa från dessa.
Då blir det varierat, många olika ridstilar kommer med och det tar inte upp hela lördagkvällen. Sen tycker jag ändå att det kunde visas mer ridsport på TV, och oftare, men det är nog för mycket begärt...

Jag är med på en revolution! :p

Men ärligt talat, timme efter timme är det BILJARD på Eurosport? :confused:

Men det är ju män som spelar biljard... :cool:

Så länge det kallas för "tjejsporter" är det inte attraktivt att sända. Det ska vara män, män och helst ännu fler män på sporten. Det är inte bara ridnign det handlar om, utan dam(?)fotboll, gymnastik, you name it.

Jag vet inte vad "grejen" är med att bra sända manliga idrottare, men så är det visst.

Men, det är ju många fler killar i hoppeliten än vad det är tjejer. Ridning är en tjejsport tills man kommer upp i klasserna (dvs, de tv-sända tävlingarna :p ) och hur det går till vet jag inte, men så är det ju!

Vad gäller övriga tjejsporter så är det ju så att hästsporten ändå är så pass stor i Sverige och ändå får så lite mediautrymme som stör de flesta...Hur stora övriga tjejdominerade sporter är vågar jag inte uttala mig om.

kl

till och med min pappa som tycker hästar är det värsta ointresserade och verkligen inte är någon sport satt och kollade med mig på strömsholmstävlingarna (?) i Söndags. UTAN att klaga. han bara frågade lite men verkade riktigt intresserad av det! :) :rofl:

Men det är ju män som spelar biljard... :cool:

Så länge det kallas för "tjejsporter" är det inte attraktivt att sända. Det ska vara män, män och helst ännu fler män på sporten. Det är inte bara ridnign det handlar om, utan dam(?)fotboll, gymnastik, you name it.

Jag vet inte vad "grejen" är med att bra sända manliga idrottare, men så är det visst.

Precis så är det. Det är förklaringen till att trav visas, det är gubbarna ju som spelar på trav och som kör. Det som är kvinnodominerat blir undanskuffat (om det nu inte är något som gubbarna gillar att titta på, typ konståkerskor i kortkort :crazy: )

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka