Vettiga kläder för dressyrpass utomhus

Cupcake

Trådstartare
Har problem att hitta rätt vad gäller kläderna när jag rider dressyr på ridbanan. Det svåra är att inte bli vare sig för varm eller för kall.

Idag var det ruggigt med en temperatur runt nollan. Red med undertröja och tunn dunjacka. Resultat = plaskvåt av svett :o

Nu undrar jag vad ni rider i som är "lagom" varmt för årstiden men som man samtidigt inte smälter bort i när man rider lite mer intensiva pass?

Ska till globen nästa helg och hoppas att kunna fynda något bra där.

Vill ha funktionsplagg som andas men är vindtäta osv. Tips mottages tacksamt! :D

Sv: Vettiga kläder för dressyrpass utomhus

Jag har en spooks Chalet väst och äälskar den! Under den har jag en vanlig långärmad tröja, och en fleece eller annan tjocktröja. Man blir lite varm, men då är det bara att slänga av sig västen!

Jag rider dock i ridhus nu, men där blir oftast kallare än vad det är ute.

Ett efter ett har plaggen jag köpt för att ha i skidbacken/spåret mystiskt förvandlats till stall/ridkläder... :angel:

Kanske inte det snyggaste på hästryggen alla gånger, men det finns få ytterplagg som slår skidjackan och tröjan i typ denna modell skulle jag inte byta bort i första taget!

Än så länge:
Vanliga ridbyxor
En tröja med fleecetröja över (+ dunväst som åker av vid passets början), eller halvtjock tröja+dunväst.

När det blir kallare:
Vinterridbyxor
Tröja+fleecetröja+väst

Jag kan varmt rekommendera Haglöfs Tornado Jacket. Helt suverän. Är inne på min fjärde nu. Bedrövligt bara att deras dragkedjor är så kassa.

Ett tips är att inte köpa "ridkläder". Det är mycket bättre material och priser (!) på vanliga sportkläder. Det är nästan skandal att det skiljer så mkt!
Själv är jag såld på Craft´s kläder!

Ett bra underställ kommer man långt med och som talaren innan mig - lager på lager!

Jag håller med om att alltid använda kläder i bra funktionsmaterial. Mina längdskidkläder har också blivit ridkläder. Har en underställströja i merinoull med polokrage från ullmax, den använder jag hela vintern. Helt underbar! Över har jag just nu en tunn fleece i bra kvalité och en tunn ridjacka. Under den kallaste vintern har min skaljacka för slalomåkning fått bli ridjacka.

Nu rider jag sällan så hårda dressyrpass men andra vinteridrottare som längdskidåkare har ju alltid överdragskläder vid upp och nedvärmning som de tar av under själva passet. Det skulle jag nog försöka göra om man rider riktigt intensivt.

Har man blivit svettig är det bra att byta sport-bh +underställströja direkt efter ridpasset samt dra på ett par tunna termobyxor så man inte går och fryser nån timme i stallet innan man kan åka hem och duscha.

Långa chaps, munkjacka och dunväst brukar vara standard här när det är runt nollan och mindre. Dunvästen går att ta av sig och chapsen är alltid lagom varma oavsett om det blåser eller regnar ^_^.
Regnar det är det en tunn regnjacka ovanpå allt eller så lämnar jag dunvästen inne i stallet.

Men tjocktröja modell vanlig munkjacka är min favorit till häst, blir varken för varmt eller kallt :). Fleece är ett otyg som aldrig blir rent efter en dag i stallet, funktions material blir för kallt tycker jag.
Brukar byta plaggen närmast kroppen bara om jag ska göra stallet efter ridning, men chansen är otroligt mysiga och varma vintertid utan att man blir klumpig.

Senast ändrad:

Har man blivit svettig är det bra att byta sport-bh +underställströja direkt efter ridpasset samt dra på ett par tunna termobyxor så man inte går och fryser nån timme i stallet innan man kan åka hem och duscha.

Det där med att byta till torra kläder borde jag verkligen börja med. Jag fryser ofta extremt mycket i bilen hem. Har löst det hyfsat genom att göra allt stalljobb innan ridning så att jag kan åka direkt hem efteråt, nästan i alla fall, man måste ju putsa häst och grejor!!! :D

Jag bor i Skåne och rider nästan alltid utomhus. För min del är det vindstoppande kläder som är vattenresistenta som är huvudsaken. Så jag har plagg som egentligen inte är menade för ridning på överkroppen, tex en sån här är värd sin vikt i guld http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/soft-shell/dam/blast_q_jacket_sv-se.aspx

Jag har även en billig windstopper från Catago som faktiskt är himla bra för sitt pris.

Utanpå kan jag sen ta en dunväst eller för all del vinterjackan om det är riktigt kallt. Under windstoppern har jag underställ och en mellantröja helst i fleece eller ull.

Underställ i ull både på ben och överkropp. Softshellridbyxor och vid riktig kyla har jag överdragsbyxor också.

Och en smidig, tunn mössa under hjälmen! http://www.cykelaffaren.se/gripgrab-hjalmmossa/1131-0

KL
Mitt bästa vant-tips! Jag har alltid två par med mig, varav det ena under jackan, så när ena paret blir kalla/fuktiga har man ett par varma goa.

Instämmer ang chaps :-) hela kroppen håller sig varmare utan att man behöver bylta på överkroppen så mycket. Sedan tillhör jag inte "skidkläderskaran" utan vill ha ull eller siden innerst (nej, undertröjor i ull är inte sticksigt även om man är känslig, vilket jag är) sedan lager efter årstid och ytterst en ofodrad - lång - jacka med volym. F n har jag bara en tunn väst som mellanlager och det räcker väl. Ett annat tips är handledsvärmare.

Jag funderar också på långa chaps i år. En annan sak som är svårt är ridskor som är varma men ändå tillräckligt nätta för att kunna träna i?

Bra underställ i microfleece samt en vindtät fleece över. Det har räddat mig många gånger. Öronvärmare och skidstrumpor är att rekommendera :D eller strumpor i ull! Undvik bomull!! Det kyler.

jag ska hålla ögonen uppe efter några fårskinns fodrade jodhpurs nu ^_^ har ett par fårskinnsfodrade ridstövlar än så länge men när det blir ännu kallare så vill chapsen på och då har man inte gärna ett par små, tunna ofodrade ridskor på sig :p.
så länge man håller sig hyfsat varm till häst så kan man ju byta om när man hoppat av till tjocka yllestrumpor och vinterkängor :D.

Håller med om skidkläder. Jag kan tipsa om ridkjol. Köpte en förra vintern och den är super, bara att dra upp dragkedjorna fram och bak när man ska rida så att låren hålls varma. Sen drar man ner dem igen när man är klar. Superplagg (för damer mest kanske)

Jag kör underställ i merinoull eller från BOT. Över det vanliga ridbrallor, fleecetröja och dunväst. Antingen har jag krage som går över halsen eller halsduk. Västen kan man ta av vid behov.
Regnar det kan jag ta en tunn regnjacka istället för västen.

Blir det lite kallare tycker jag min jacka från Uhip är bra. Man har bra rörlighet och den är lätt.
Blir det ännu kallare kan man ha den och dunväst under.
Bylsigare jackor känner jag mig låst i och vill helst slippa rida i. Jag gillar bara inte känslan även om det så klart går.

Jag köpte just elsulor också att ha i vinter. Det går att ha dem i dressyrstövlarna. Ska bli spännande att se om det funkar.
De var iaf sköna i stallkängorna nu när jag arbetat vid hand ett par dagar.

För mig är funktionsmaterial närmast kroppen viktigt. Att hålla halsen skyddad. Och att över otäta ullmaterial ha ngt mer vindtätt.
Blir jag helsvettig byter jag kläder om möjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka