Vett och ettikett vid uteridning.

Smulu

Trådstartare
Ja, snälla bukefolk fyll i vad ni tycker är vett och ettikett vid ute ritt.
Mot ditt sällskap, Mot de ni möter, mot de ni kommer ifatt.
Vad gör man och vad gör man inte.

Min åsikt är

Mot sitt sällskap så är man trevlig och frågar alla om det är ok att byta till en snabbare gångart. Det är den som är "fegast" som bestämmer.

Möter man någon så saktar man av till skritt och ser till så man rider vid kanten så mötet sker utan krångel. Är vägen/stigen bred kan man möjligtvis mötas i trav.

Kommer man ifatt någon så gallopperar man inte förbi i full kareta utan man saktar av, rider lugnt ifatt och så frågar man om det är ok att rida förbi.

Så, nu vill jag ha era tankar kring ämnet.

Sv: Vett och ettikett vid uteridning.

Håller med dej i dina åsikter..

Jag tycker även att det är vett & ettikett att skritta förbi bostadshus!
Är inte alltid så trevligt för boende att något "svischar" förbi i full "kareta" :smirk: :mad:

På uteritter gäller:

* Fråga alltid om du ska rida om
* Stick inte i väg i trav/galopp utan att fråga
* Fegast bestämmer
* Möter man någon anpassar man hastigheten till vem man möter, underlag och vägbredd
* Ryttare på de hästar som är snabbast inväntar de som är långsammare med jämna mellanrum.

..och jag blir TOKIG om folk sticker iväg i galopp hux flux eller rider om utan att förvarna :devil:

jag håller med! tyvärr har jag en granne som nog inte håller med.. rider man på banvallen drar hon förbi (både i möte och när hon kommer ikapp) i full trav med sulky och allt...:mad:

dear_jessie skrev:
jag håller med! tyvärr har jag en granne som nog inte håller med.. rider man på banvallen drar hon förbi (både i möte och när hon kommer ikapp) i full trav med sulky och allt...:mad:
Hua! Jag var på en långritt en gång där en av deltagarna uppenbarligen inte visste nånting om vett och etikett till häst... galopperade gärna fram och tillbaka i full kareta längs med "tåget" med hästar, red om, gjorde rivstarter utan att fråga eller ens förvarna. Jag blev rejält irriterad, men sa tyvärr ingenting (korkade jag)...

blää.. ja tyvärr finns det folk som inte tar hänsyn till andra utan gör det dom tycker är kul!:mad:

Håller med dig på alla punkterna:)

Möter man människor försöker man hålla bra avstånd i bredd, det är många som är rädda för hästar.

Häromkring är det inte så vanligt att man möter ngn till häst, utom på asfaltsvägen i närheten av stallet och då skrittar man såklart.

Möter man människor är det viktigt att hålla ut, ja brukar även gå över på andra sidan om det inte kommer ngn bil...

O i sällskapet så byter man självkalrt inte gångart utan att fråga de andra om det är ok.

CeciliaW skrev:
Hua! Jag var på en långritt en gång där en av deltagarna uppenbarligen inte visste nånting om vett och etikett till häst... galopperade gärna fram och tillbaka i full kareta längs med "tåget" med hästar, red om, gjorde rivstarter utan att fråga eller ens förvarna. Jag blev rejält irriterad, men sa tyvärr ingenting (korkade jag)...

Usch. visst är det irriterande..
Jag har iofs inte varit med om det på nån uteritt nångång, men jag o några till red på fältet (lite dressyr o så..) så var det en av dem som mest flängde runt..
Jag hade ganska stora problem med den hästen jag red - hon bockade som satan, så jag red inte mitt bland de andra..
O helt plötsligt så kom en av dem i full galopp o galopperar förbi.. :crazy:
Som tur var blev "min" häst helt förskräckt o stannade, hade det varit en annan häst hade det ju kunnat sluta värre..

För mej är det lixom självklart att inte rida förbi ngn i en högre gångart om inte personen är beredd & med på det, o absolut inte om personen verkar ha problem med sin häst.. :crazy:

Jag har alltid fått lära mig att man:

§ Skrittarförbi boningshus och även hagar där det går hästar
§ Skrittar förbi fotgängare/hästar man möter
§ Frågar sällskapet om det är ok att man byter gångart
§ Skrittar förbi om man rider ikapp någon

Dessutom är jag så less på alla utan vätt i skallen som kommer i fullfart förbi hur, stall osv så att det tillslut kommer upp skyltar med ridning förbjuden! Har kommit upp massa sånna pga att folk inte kan sköta sitt ridande! Taskigt mot oss som sköter sig....:mad:

låter helt okej.
fast hur man är mot sitt sällskap beror ju på vem man är med och hur man känner varann.
förr när jag var ute och red med mina vänner kunde en brassa iväg helt plötsligt och då var det bara och hänga på bäst det gick, men rider man med någon man inte är helt 100% med på allt, så är det ju smartast att fråga.

Alltid skritt förbi människor. Försök hålla åt sidan.
Skritt vid bilmöte (ev trav om hästen är pålitlig och vägen bred)
Fråga medryttare vid gångartsbyte t trav/galopp.
Ledekipage höjer handen vid avbrott eller ropar "nu bryter jag av". (fr galopp t trav fr trav t skritt, så man inte bara grisnitar ned t skritt fr arbetsgalopp)
Den som rider bakom ropar om hästen brallar å vill att de framför ska stanna - då stannar vi.
Alltid bra avstånd mellan hästarna eller så rider vi i bredd å pratar skit ;)

Jag håller med dig i alla punkter. Jag brukar sakta av direkt när jag ser en häst, såvida den inte är 500 m bort eller så. Men det är ju ganska dumt att trava fram, sakta av och rida förbi och sedan fatta trav/galopp så fort man kommit förbi varandra. Det stressar många hästar...

Här får man nästan alltid göra halt när man möter gående för alla ska klappa pålle :D Speciellt nordisen, han måste klappas anser de flesta.

Sen tycker jag att man ska ha en röd rosett/rött band i hästens svans om den sparkas eller är osäker på annat vis, det hjälper när man rider ikapp ett sådant ekipage.

Dessutom ska man visa respekt för de som motionerar i skogen, och då menar jag att man inte rider sönder blöta stigar. Det är ganska trist att komma till ett parti av stigen som är totalt sönderriden av ett hästsällskap. Så är det blött tycker jag man bör hålla sig till vägar eller torra partier.

Håller med om ovanstående.

Att se till att sparka undan efter hästen iaf den skulle ha skitit är självklart tycker jag. Tyvärr är det inte många som bryr sig om det i samhället, och det har hänt flera gånger att man själv fått skit för det fast man sköter sig.

verkar vara mycket bra tankar här om vad som är vett och etikett vid uteridning. Vill bara tillägga en sak som många missar. Den som rider i täten ska alltid vid byte av gångart vänta ca 20 sek innan trav eller galopp påbörjas så att siste man säkert hört och hunnit ta tyglarna. Alltför ofta ropar den i täten - trav! och travar iväg direkt och de i kön hinner inte med alls.

Håller med om samtliga + att skritta förbi gårdar och hagar där det finns hästar.

Smulu skrev:
Möter man någon så saktar man av till skritt och ser till så man rider vid kanten så mötet sker utan krångel. Är vägen/stigen bred kan man möjligtvis mötas i trav.

:bow:
Har en travtränare här i närheten som ogärna saktar av när man möter honom längs vägarna, var med om att min häst stack en gång när han kom farandes mot oss i snabb trav. Det var obehagligt.
Mötte även en annan ryttare en gång som galopperade förbi oss på en relativt smal väg.. :mad:

Håller med dig ganska bra.

Det är faktiskt som så att folk faktiskt följer dessa regler där jag har min häst, det är upskattat kan jag lova.

Däremot travtränare med sina hästar saktar ju inte ner utan travar på fast då är det antingen en grus väg vi pratar om eller tränninsgtravbannan ute i skogen, så det är ju en annan femma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka