Vett och etikett på tävling

Sv: Vett och etikett på tävling

Björk skrev:
Det är ju jättebra om man kan få ungdomar att hjälpa till! Och nog har vi en del på våra klubbtävlingar. Dock vill de OCKSÅ tävla i de flesta fall! Och dessutom tycker jag inte att alla funktionärer ska vara under 18 år (eller yngre) - det behövs att det finns vuxna på plats som har ansvaret på en tävlingsplats. För min del får det dock gärna bli fler ungdomar som funktionärer, även om vi har ett antal redan. Problemet är som oftast; många som vill tävla (vuxna och ungdomar) vill inte samtidigt behöva sköta ett funktionärsjobb på samma tävling. Det vill inte jag heller den dagen jag ska tävla på min tjej. Vi har några "pärlor" som har mycket rutin på sitt tävlande som klarar att både tävla OCH jobba på samma tävling, men det tycker jag absolut inte kan vara något krav. Däremot kan man väl tycka att fler anhöriga (läs: föräldrar till tävlande barn och ungdomar) kunde ställa upp. Dock tror jag det ofta också är så att många klubbar är väldigt dåliga på att FRÅGA om hjälp..... så det finns flera sidor av myntet förstås.

Det är klart att det inte bara kan vara ungdomar under 18 år, de ska inte behöva stå med slutgiltiga ansvaret. Men, jag tror att det är många klubbar som just är dåliga på att fråga rent allmänt och kanske ännu sämre på att fråga ungdomar om hjälp...

Och visst ska man inte kräva att tävlande hjälper till så det går ut över deras tävlande, men ofta så går det ändå att hjälpa till lite innan och/eller lite efter om man bara vill... men, det hänger ju på omständigheterna och upplägget på tävlingen...

Zoraya skrev:
Det är klart att det inte bara kan vara ungdomar under 18 år, de ska inte behöva stå med slutgiltiga ansvaret. Men, jag tror att det är många klubbar som just är dåliga på att fråga rent allmänt och kanske ännu sämre på att fråga ungdomar om hjälp...

Och visst ska man inte kräva att tävlande hjälper till så det går ut över deras tävlande, men ofta så går det ändå att hjälpa till lite innan och/eller lite efter om man bara vill... men, det hänger ju på omständigheterna och upplägget på tävlingen...

Jag tycker du resonerar rätt. Vuxna som har huvudansvar men som fördelar arbetsuppgifter till ungdomar det är helt ok. Men just när det gäller att hålla ordning på ryttarna, så tror jag att det krävs vuxna som säger ifrån ordentligt vilka regler som gäller. Varje lokalklubb borde ta itu med säkerhetsregler vid tävling och dessa regler skulle man ge varje gång till varje tävlande. Överskridande ger varning och upprepning diskvalificering! Dret är tyvärr enda sättet att bryta de dåliga vanorna!

Anette

jovisst, att det ur säkerhetsaspekt inte är så lämpligt, men jag tycker att det är denna miljö som är en del av charmen med islandshästtävlingar. Det är inte lika uppstressat som på tävlingar med "vanligt" hästfolk och strikt och så. Det är liksom mer relaxed och jag tycker det speglar rätt bra så som vår sport enligt mig är, avslappnad och med gemenskap. Nu menar jag inte att vi islandsryttare skulle vara oseriösa på något vis, men jag tycker inte att det är samma prestationshets och saker som man måset bevisa för alla andra, som man ofta möter i "vanlig" tävlingsridning.

Jag har tävlat rätt mycket hoppning och där tycker jag man kan snacka om brist på säkerhet, iaf på ponnytävlingar (framförallt lokala). Galna ungar far fram som idioter på framridningen/framhoppningen som ofta är alldeles för liten för alla ekipage. Förbannade föräldrar överallt och tjutande ungar, det var till stor del miljön på dessa tävlingar som fick mig att lägga av med hopptävlandet.

Ni får ursäkta om mitt inlägg blev väldigt flummigt, jag har inte sovit än :eek:

Venus_in_Furs skrev:
jovisst, att det ur säkerhetsaspekt inte är så lämpligt, men jag tycker att det är denna miljö som är en del av charmen med islandshästtävlingar. Det är inte lika uppstressat som på tävlingar med "vanligt" hästfolk och strikt och så. Det är liksom mer relaxed och jag tycker det speglar rätt bra så som vår sport enligt mig är, avslappnad och med gemenskap. Nu menar jag inte att vi islandsryttare skulle vara oseriösa på något vis, men jag tycker inte att det är samma prestationshets och saker som man måset bevisa för alla andra, som man ofta möter i "vanlig" tävlingsridning.

Jag har tävlat rätt mycket hoppning och där tycker jag man kan snacka om brist på säkerhet, iaf på ponnytävlingar (framförallt lokala). Galna ungar far fram som idioter på framridningen/framhoppningen som ofta är alldeles för liten för alla ekipage. Förbannade föräldrar överallt och tjutande ungar, det var till stor del miljön på dessa tävlingar som fick mig att lägga av med hopptävlandet.

Ni får ursäkta om mitt inlägg blev väldigt flummigt, jag har inte sovit än :eek:

Säkerhet utesluter inte att man kan umgås avslappnat utan tävlingshets! Tvärtom! Är säkerheten väl genomtänkt och alla följer reglerna så kan man undvika konflikter och risksituationer och verkligen njuta av tävlingarna!

Anette

sambaengi skrev:
Säkerhet utesluter inte att man kan umgås avslappnat utan tävlingshets! Tvärtom! Är säkerheten väl genomtänkt och alla följer reglerna så kan man undvika konflikter och risksituationer och verkligen njuta av tävlingarna!

Anette

Jag håller verkligen med. En avslappnad stämning får man inte om ryttare rider kors och tvärs melllan pulik och andra tävlande.

Jag efterfrågar inga hårda regler eller någon speciell disciplin. Det jag vill se mer av kan sammanfattas i ett enda ord nämligen : HÄNSYN.

TomasN skrev:
Jag håller verkligen med. En avslappnad stämning får man inte om ryttare rider kors och tvärs melllan pulik och andra tävlande.

Jag efterfrågar inga hårda regler eller någon speciell disciplin. Det jag vill se mer av kan sammanfattas i ett enda ord nämligen : HÄNSYN.

Ja tack! :bow: Och i ett vidare perspektiv på hela planeten i alla sammanhang! men låt oss forma den del av planeten vi kan och då kan vi tex se till att tävlingsreglementet tydligt formulerar hur alla på en tävlingsplats måste visa hänsyn till varandra samt att det också efterlevs!

Anette

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama