Z
Zoraya
Sv: Vett och etikett på tävling
Det är klart att det inte bara kan vara ungdomar under 18 år, de ska inte behöva stå med slutgiltiga ansvaret. Men, jag tror att det är många klubbar som just är dåliga på att fråga rent allmänt och kanske ännu sämre på att fråga ungdomar om hjälp...
Och visst ska man inte kräva att tävlande hjälper till så det går ut över deras tävlande, men ofta så går det ändå att hjälpa till lite innan och/eller lite efter om man bara vill... men, det hänger ju på omständigheterna och upplägget på tävlingen...
Björk skrev:Det är ju jättebra om man kan få ungdomar att hjälpa till! Och nog har vi en del på våra klubbtävlingar. Dock vill de OCKSÅ tävla i de flesta fall! Och dessutom tycker jag inte att alla funktionärer ska vara under 18 år (eller yngre) - det behövs att det finns vuxna på plats som har ansvaret på en tävlingsplats. För min del får det dock gärna bli fler ungdomar som funktionärer, även om vi har ett antal redan. Problemet är som oftast; många som vill tävla (vuxna och ungdomar) vill inte samtidigt behöva sköta ett funktionärsjobb på samma tävling. Det vill inte jag heller den dagen jag ska tävla på min tjej. Vi har några "pärlor" som har mycket rutin på sitt tävlande som klarar att både tävla OCH jobba på samma tävling, men det tycker jag absolut inte kan vara något krav. Däremot kan man väl tycka att fler anhöriga (läs: föräldrar till tävlande barn och ungdomar) kunde ställa upp. Dock tror jag det ofta också är så att många klubbar är väldigt dåliga på att FRÅGA om hjälp..... så det finns flera sidor av myntet förstås.
Det är klart att det inte bara kan vara ungdomar under 18 år, de ska inte behöva stå med slutgiltiga ansvaret. Men, jag tror att det är många klubbar som just är dåliga på att fråga rent allmänt och kanske ännu sämre på att fråga ungdomar om hjälp...
Och visst ska man inte kräva att tävlande hjälper till så det går ut över deras tävlande, men ofta så går det ändå att hjälpa till lite innan och/eller lite efter om man bara vill... men, det hänger ju på omständigheterna och upplägget på tävlingen...