Vetrinär besiktningar på tävling

M

My Beauty

Jo jag har varit hästskötare på en massa ponny tävlingar reg och uppåt. (detta för typ 4 år sen) Då var det vetrinär besiktningar överallt.

Men nu när jag var med en kompis på div 2 på häst så var det inga besiktningar innan start alls. Fick mig en tankeställare där och jag bara undrar om man fortfarnade har det??? och i vilka klasser?

Jag själv är nyfunnen dressyr ryttare( hoppryttare förut)
Och på dressyren har dom inga besiktningar i värken lokal eller reg...

Sv: Vetrinär besiktningar på tävling

Div 2 går väl på lokala tävlingar och där är det ingen vet bes

ja jag tror att det var lokal tävling

På lokal är det ingen besiktning. Det kommer på regional och uppåt.

mmm men om man tänker efter så är det konstigt att det inte är på lokala oxå

Ja iofs men det är ju ett sätt bra att man inte har det på lokalt, eftersom där är många "nybörjare" som inte är så vana att planera till tävling oså och när det är vetrinärsbesiktning är det så mkt mer man ska tänka på. Och sen tror jag att det skulle bli färre klubbar som kunde anordna tävlingar, eftersom det är så dyrt med veterinär och då är det ju bra att det finns klubbar som kan anordna lite lokala tävlingar som inte kostar lika mkt. Jag har vart på många klubbar som endast ordnar 1 eller kanske fler lokala tävlingar/år men inte över det, kanske för att det blir så himla mkt dyrare med veterinär.
Men för hästens skull skulle det ju vara bra att ha besiktning även där.

Var själv på en lokal tävling för ngr veckor sedan och på framridningen till andra klassen gick min häst omkull, just då såg jag inget så jag gick in på banan och hoppade ngr hinder innan jag utgick. Två dagar efter var min häst halt:( Om det hade funnits en veterinär där kanske man kunde ha bett denne kolla på hästen innan man gick in på banan.

ja det är det jag menar igentligen borde en vetrinär vara närvarande under tävlingen.

Sen det där med nybörjare så borde dom få in vetrinärbesiktningar redan från början. Det kommer ändå komma tillslut. men jag förstår hur du tänker. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
10 338
Senast: Lady_S
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka