Veterinärkostnad - fodervärd?

M

Mini-me

Hej!
Jag har en häst på foder som vi misstänker har lösa benbitar. Hon har fått en galla på knäleden och går inte rent på det bakbenet. Jag har haft henne ett par månader och hon är inte riden mer än ca 1/2 år. I fodervärdsavtalet så står det att jag ska stå för vet vård (självrisk) men hur gör man när det handlar om ett "dolt fel" - hästen måste ju rimligtvis ha haft lösa benbitar redan när hon kom (om det nu är det som är felet - det får ju vet på djursjukhuset avgöra) och då är det ju ingen skada eller sjukdom som har uppstått i min vård. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag vill inte verka snål men jag tycker inte att det är kul att hosta upp tusenlappar på dolda fel när hästen inte är min... :confused:

Sv: Veterinärkostnad - fodervärd?

Jag tycker ditt resonemang är rimligt...men men kontraktet är ju det som gäller juridiskt. Allt beror ju på hur ni har skrivit i kontraktet. Personligen så har jag alltid skrivit in sådanhär klausuler för att slippa problem. Sen kan du ju försöka prata med ägaren efter du har fått vet. uttalande. Ifall det är glasklart att hästen hade problemet när du övertog den så hade ju jag som ägare betalt detta.

Lycka till!

Du har skrivit kontrakt då gäller det.
Jag hade en foderhäst som skadade sig. Jag fick stå för allt.
Lycka till

Rotterö, JA, om hästen hade skadat sig hos mig hade jag självklart betalat, men nu handlar det ju om ett fel hästen hade när den kom!

Har för mig (inte säker då jag inte har kontraktet här just nu) att det i mitt kontrakt står att jag som fodervärd står för veterinärvård och -kostnader. Då bör det väl inte spela någon roll var felet uppstod?

Mini-me skrev:
Hej!
Jag har en häst på foder som vi misstänker har lösa benbitar. Hon har fått en galla på knäleden och går inte rent på det bakbenet. Jag har haft henne ett par månader och hon är inte riden mer än ca 1/2 år. I fodervärdsavtalet så står det att jag ska stå för vet vård (självrisk) men hur gör man när det handlar om ett "dolt fel" - hästen måste ju rimligtvis ha haft lösa benbitar redan när hon kom (om det nu är det som är felet - det får ju vet på djursjukhuset avgöra) och då är det ju ingen skada eller sjukdom som har uppstått i min vård. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag vill inte verka snål men jag tycker inte att det är kul att hosta upp tusenlappar på dolda fel när hästen inte är min... :confused:

Hej! Om hon/han som äger hästen har skrivit i avtalet att hästen är helt frisk när den lämnades till dig och veterinären kan säga att detta måste varit ett fel sen tidigare kan det nog gå som dolt fel, och då borde ägaren få betala!För då har ju ägaren försäkrat att hästen är helt frisk även fast den i själva verket inte va det!

Mvh Martina

MartinaN skrev:
Hej! Om hon/han som äger hästen har skrivit i avtalet att hästen är helt frisk när den lämnades till dig och veterinären kan säga att detta måste varit ett fel sen tidigare kan det nog gå som dolt fel, och då borde ägaren få betala!För då har ju ägaren försäkrat att hästen är helt frisk även fast den i själva verket inte va det!

Mvh Martina

Nästan 100% säker på att det är så. Se dock till att prata med ägaren ordentligt innan du kontaktar veterinär...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 428
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hur är det med dolda fel på en häst? Finns det något sätt som man som säljare kan friskriva sig eventuella fel som inte kontrollerats...
Svar
11
· Visningar
5 886
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve