veterinärfoder?

Mammadutt

Trådstartare
Min dvärgpudel har känslig mage, klarar inte ens av royal canin mini sesible. Tänkte åka till vet och köpa foder, för visst har dom sådant som inte säljs i vanlig djuraffär?

Någon som har tips på foder för småmonster som säljs hos vet?

-----------
Problemet med min pudel:
Han är mager (nyligen avmaskad), god aptit, men ca 2 dag i veckan dålig i magen. Han har fått äta RC mini adult och även sensible men blir dålig av dessa. Hans pudelsyskon klarar av att äta dessa sorter även om dom också har känslig mage (verkar vara kännetecken för pudlar).
Han har god aptit, äter mkt men är ändå jättemager. Vill ju gärna ha ett foder som ökar hullet men ändå är känslig mot magen. Kan han ha någon foderallergi? Hur ska jag gå till väga? Utredning hos vet? Ursäkta mina kanske korkade frågor men har inte haft hund med problemmage förrut.

Skulle du komma till "min" vet. så skulle det bli utredning. Skulle inte det ge nåt skulle förmodligen ett special-foder provas. Det finns s.k allergifoder för hundar (kommer inte ihåg precis nu vad de heter, men det finns tex. Eukanuba).
Testar man ett sånt så ger man bara det i ca 2 veckor, INGET annat och ser om hunden blir bättre. Blir den det så provar man sig fram med andra tillbehör för att hitta ev. allergier.
Det är såklart olika från hund till hund, men du vet vad man säger. Det är bättre att rådfråga vet. en gång för mycket än en gång för lite!

Specific Dermil gav jag till min allergiska hund. Men jag tror inte att det är speciellt supergott om man har en kräsen hund...

Det innehåller bara: (Kopierad innehållsförteckning)

Ris, ägg, mineraler, animaliskt fett, fibrer och vitaminer. Antioxidant BHT (E321) är tillsatt men fodret innehåller inga konstgjorda färg- eller smakämnen.

Det kan ju vara bra att börja med det om man har en jätteallergisk hund för där utesluts det mesta som annars finns i vanliga hundfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 462
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 335
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 570
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka