veterinärer - hjälp!

H

Hoppla_90

Hej!
Jag har en c-ponny som plötsligt hade börjat halta i hagen, på högerbak. Jag trodde han hade vrickat sig eller något. Så vi avvaktade en dag men så blev det inte bättre så då trodde jag att han hade sträckt sig för jag hittade inget fel på honom. och ja vet att han är fångkänslig så ja kollade värme o puls men det var inget konstigt.
så vi ringde veterinären..
Och hon kom och visiterade benen och klämde på hovarna, hon gjorde böjprov och han travade men haltade absolut ingenting eftersom han har veterinärskräck men de förstod hon så hon sa att vi skulle fortsätta att avvakta. vilket vi gjorde.
men han blev int så mkt bättre och under tiden hittade ja själv inget som kunde vara orsaken.
så vi ringde en annan veterinär, hno kom och visiterade benen: inget fel. sen klämde hon på hovarna och då sa hon att han var lite öm i båda bakhovarna,så hon trodde att det var nån fångkänning, då fick han gå på fenylbutazon i ca en vecka då blev han litee ,lite bättre men haltade fortfarande.
Sedan en helg kratsade ja hovarna och tyckte att dom behövde en vårstädning(hästarna har inte röta eller något men tyckte att det skulle kännas lite fräschare.) och när jag tvättade högra bakhoven upptäckte ja ett pyttelitet hål som läckte nåt grå-svart. då fattade jag att han hade en hövböld.
ändå hade ja frågat veterinären om jag skulle ringa hovslagaren ifall det var en fångkänning från första början men båda veterinärerna hade sagt att det var ingen idè för det fanns ändå inget att verka av.

Vad gör man när man hittar skadan själv, när 2 veterinärer redan hade vart hemma och kollat??
Kan det inte finnas en försäkring mot veterinärer? så man kanske kan få lite pengar tillbaka? efter alla 1000-lappar som man slängt i brunnen..
eller måste veterinärer ta så mkt betalt om dom inte hittar en orsak?
ja kan förstå att det är svårt att utbilda sig till vet. men då får dom gärna hitta orsaken.

det här är inte det ända ja vart med om, är det fler? eller har ja sån *censur* otur??

Vet ni något eller skriv vad ni tycker.

Sv: veterinärer - hjälp!

Hovbölden såg inte likadan ut för x antal veckor sedan då veterinärerna undersökte hoven. Bölden mognar och varet söker sig utåt - för någon vecka sedan fanns kanske bara en liten blödning i hornet eller till och med ingenting (en hovböld är en vanlig "komplikation" till fång och kan uppstå närsomhelst under sjukdomsförloppet), mao inget som gick att upptäcka. Veterinärerna gjorde ju grundliga undersökningar för att hitta vad som felade din häst och tog naturligtvis betalt för den tid de la ner på fallet.

Om hästen redan var kort i tårna fanns ingen anledning att anlita hovslagare. Någon böldmisstanke fanns ju inte heller.

men tycker ändå inte att man ska behöva betala så många tusen när veterinären inte hittar något..

Om det var ett hål i strålen du hittade som läckte ut nått gråsvart så var det nog ingen hovböld.
Sådär hade min förra unghäst hela tiden, hovis sa att det typ var som finnar. Inget att bry sig om, man kan skära rent och tvätta, men så länge det inte luktar snusk(typ ruttet) skulle det inte vara någon fara.
Min unghäst reagerade inte med ömhet på detta alls, varken när han hade det eller när hovis och jag skar rent runt.

Så det är nog något annat fel på din häst.

Varför åker du inte in på klinik och kollar, det är ändå inte sååå jättemycket en distriktare kan se hemma i stallet.

Det finns inga garantier (pengarna-tillbaka) att en veterinär hittar något fel.

Vi lade ut ungefär 30 000 kr och tid för att hitta fel på en av mina tidigare halvblod. Ingen klinik hittade felet, det slutade med att hästen blev utdömd 9 månader senare utan att vi visste orsaken till hältan.

Ja det är nog så här att vara häst/ djurägare... Välkommen i gänget :crazy:

1 Dina veterinärer verkar ha undersökt grundligt.
2 Hovbölder kan gå från odiagnostiserbara till självklara på ngn dag.
3 Du har ingen diagnos bara ditt eget antagande.
= inget att komma med i ett ansvarsärende!
PL

En hälta kan ju bero på hur många olika orsaker som helst. Varför inte åka till en klinik där de kan röntga?

En veterinär är ju ingen trollkonstnär utan kan bara ställa diagnos utifrån fakta som framkommer under undersökningen. Och det är inte alltid möjligt att ställa diagnos utan röntgenbild.

Och det finns gott om exempel på hästar där man gjort omfattande och långa hältutredningar utan att ha fått ett klart svar. Allt är inte bara svart eller vitt.

Jämför med människor som går till vårdcentralen med diffus värk någonstans. Det kan bero på allt från spänningar, sträckningar, fraktur till inflammation, kanske fibromyalgi.. you name it. Om inte läkaren prickar rätt i första försöket, inte kräver man pengarna tillbaks? Och då kan ändå vi människor vara med och förklara var och hur det känns.

veterinärerna har uteslutit benbrott, ledhältor, senskador och allt annat som kan göra en häst obrukbar för lång tid. Det är det viktigaste i början. Veterinärvetenskapen är ingen exakt vetenskap utan man får försöka leta så gott man kan efter det som påverkar en häst, särskilt om man varken har ultraljud eller röntgen, vilket ambulerande veterinärer sällan har.

Om det nu är som du säger hovböld så är det en nästan hopplös diagnos att ställa ibland som någon sa. Jag har haft en häst hoppandes på tre ben som ingen veterinär hittade något på, men som hovslagaren som jag drog ut samma dag skrattade åt - pekade på var hovbölden satt och sa att den skulle vara borta dagen efter. det var den också....veterinärer är inte proffs på hovar, men bra hovslagare kan vara behjälpliga där...
Är hästen ren i gången nu och har inte ont?
Då är det bara att gratulera och vara glad över att du har en frisk häst!!!!
glad midsommar!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 130
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 877
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka