Veterinärbesiktning & Röntgen, vad röntga?

Gabriol

Trådstartare
Ska köpa ny häst, och ska in på klinik för veterinärbesiktning nästa vecka. Eftersom min förra häst gick igenom vanlig besiktning (utan röntgen) UA, men som senare visade sig ha pålagringar så har jag bestämt mig för att även röntga den nya hästen.

Så, frågan är nu, vad är det viktigast att röntga? Självklart ska det röntgas om det blir någon reservation på något speciellt ställe på böjprov etc, men annars då, vad ska röntgas? Ben? Rygg? Båda?

Hästen är 10 år och har enligt nuvarande ägare aldrig varit skadad eller halt, och kommer användas till allroundridning och kommer tränas i både hoppning och dressyr, dock ej på någon högre nivå.

Vad har ni för åsikter och erfarenheter?

Sv: Veterinärbesiktning & Röntgen, vad röntga?

Vad som ska röntgas i normalfallet beror på rasen. Är det till exempel en islänning det handlar om så brukar man göra spattröntgen, ett fullblod en ryggröntgen.

Sv: Veterinärbesiktning & Röntgen, vad röntga?

Om jag var i din situation och hästen tidigare har varit fullt igång och skadefri enligt ägarna så skulle jag nöjja mig med en sk. exportröntgen. Finns väl egentligen inget som heter så längre men det brukar innefatta ca.12 bilder och täcker benen grundligt.
Själv kan jag tycka att det blivit en viss hysteri kring det här med röntgen då många hästar faller bort, opereras eller får reservationer på försäkringen helt i onödan pga. lösa benbitar som aldrig kommer ha någon betydelse för dess användning. Men handlar det om större köpebelopp eller som för dig som har en tråkig historia med pålagringar sedan tidigare affär så har jag full förståelse för att du vill genomföra en ordentligt kontroll av din nya häst.
Lycka till med besiktning och röntgen av din nya häst! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
523
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kalla hamburgare
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII