Veterinärbesiktning + röntga ???

B

BebbeBaby

Givetvis ska man göra en veterinärbesiktning när man ska köpa en häst. Men vad är viktigt att man undersöker & kolla på??

Är det en bra idé att låta ägaren stå för den första besiktning, som deras veterinär utför & sedan göra en ny besiktning när man fått hem hästen som ens egna veterinär utför?? Fast det blir ju EFTER köpet som man gör den andra besiktning. OM den egna veterinären hittar något fel när hästen har kommit hem, kan man häva köpet då?? Givetvis är man med på båda besiktningarna.

Tycker ni att man ska röntga något på en häst köpt för 40 000:-??

Tacksam för svar!!! :bow:

Sv: Veterinärbesiktning + röntga ???

Det där beror väl lite på vad man tycker att man har råd med. En röntgen kostar ju några tusenlappar.

Sedan är det ju du och säljaren som gemensamt får fixa kontraktet så att det passar er båda (ang vet.besiktning och ev häva köp)

Tack för svar!!! :)

Ok. Men vad är viktigt att man undersöker & kolla på när man gör en veterinärbesiktning?? (vill inte missa något :smirk: )

Ok, ungefär hur mycket kostar en röntgen & vad är det då man röntgar???

Jo, klart att man gemensamt fixar ett kontrakt. Så där kan man skriva det om vet.besiktning & ev häva köp, det va ju en bra idé. :idea:

Är jag köpare så besiktigar JAG hästen INNAN köp. Det räl väl ingen vits att kolla efter ? OM hösten inte går igenom och det inte blir köp så brukar jag avtala att säljaren får betala.

Jag skulle ta en veterinär som jag har förtroende för, helst en häst veterinär. Är det en äldre häst så skulle jag vilja ha ett arbetsprov och böjprov. Kolla hjärta, lungor och gå igenom hela hästen på "utsidan".

Röntgen skulle jag inte göra på en häst som kostar 40 tusen

BebbeBaby skrev:
Ok, ungefär hur mycket kostar en röntgen & vad är det då man röntgar???

Om jag inte minns helt fel nu så kostar "ridhäströntgen" ca 2400 kr på Strömsholm och ca 1800 kr på Helsingborgs djursjukhus.
Alltså varierar priset beroende på var du gör det..
Enklast är ju att ringa och fråga närmsta klinik.. :idea:

Om jag inte minns helt fel nu heller så tar man 10 "bilder".
Två fram och tre bak. Den tredje bak är knät..

Om någon annan vet säkert så rätta mig gärna!

Tack för svar!!

Jo, men när ens egna häst veterinär (som man har förtroende för) där hemma inte har möjlighet att följa med & besiktiga hästen (pga långt avstånd). Då 'måste' man ju ta deras veterinär där först & sedan vill man ju ta sin egna veterinär när man kommer hem & då har man ju redan köpt hästen. :o Blev lite rörigt, men jag hoppas att du fattar. ;) Annars kanske man kan åka hem med hästen & besiktiga den & sedan göra affär, men det är så långt avstånd att ägare inte vill det. :( Hur hade ni gjort??

Är det en äldre häst så skulle jag vilja ha ett arbetsprov och böjprov. Kolla hjärta, lungor och gå igenom hela hästen på "utsidan".

Okej, det är en 7-åring det gäller.

Tack tack för svar!!! :bow: :)

Det va ju inte såå farligt dyrt ändå. Visst man får ju ringa till kliniken i fråga OM man tänker göra en röntgen, men det är ju bra att veta på ett ungefär vad det kostar. Jag trodde att det kostade runt 10 000:- :D eller nått, men om det kostar runt 2000:- så är det kanske värt att göra det ändå.

Om jag inte minns helt fel nu heller så tar man 10 "bilder". Två fram och tre bak. Den tredje bak är knät..
Någon som vet VAR man tar dom andra bilderna???

Du får nog ta en vet där hos ägaren och är du osäker så kan du väl be din vet kolla när du kommer hem. Det jag tycker är viktigt på hästen att kolla är benen, hovar, ryggen och tänderna.

Japp, får nog göra så.

Jag funderar på att ta deras veterinär där & sedan om veterinären & vi ( jag & mina 'hästkunniga' människor :D ) anser att hästen går igenom besiktningen UA. Så vill jag att vi skriver i kontraktet att hästen även ska gå igenom UA på besiktningen med vår egna veterinär hemma & ev. röntgen. Annars går köpet tillbaka & säljaren får stå för alla kostnader. Kan man 'kräva' att vi ska skriva så??? OM säljaren inte går med på detta kan man ju tänka sej att dom har något att dölja!!?? Eller vad tycker ni???

Hästen ska kollas så noga (även att det inte är misstänkt något fel), tack för att ni säger vad ni tycker är viktigt att kolla, så att vi inte missar något. ;) Mina kompisar har nämligen varit med om 'missar' innan på besiktningar & har inte haft så skoj efter det. :(

BebbeBaby skrev:
Någon som vet VAR man tar dom andra bilderna???

En bild på kotan och en bit upp fram, sedan en bild på knät.
En bild på kotan och en bit upp bak, en bild på hasen och en på knät.

Som sagt rätta mig gärna om jag har fel.. ;)

Jag betalade 2000 för vet besiktning inkl. 8 bilder, de sista två tyckte vet. var onödiga då hon är så ung. Min häst betalade jag ändå "inte mer" än 25.000 för.
Anledningen till att jag gladeligen lade ner dom pengarna var för att hästen jag ägde innan gick igen "vanlig" vet. undersökning utan anmärkning, men att det bara någon månad senare visade sig att hon hade spatt, så pass allvarlig att hon fick avlivas och vet. trodde att hon även haft det vid köp!
Personligen kommer jag alltid att röntga vid flera eventuella hästköp, speciellt för att bespara mig själv sorgen om det är något allvarligt!
Med min nya häst hade jag dock turen att få tag på bra säljare som först å främst hade vet, besiktat henne innan jag hämtade henne, sen fick jag ha henne på prov en månad då jag själv kunde ta mig till klinik för röntgen mm.
I den sitsen du sitter skulle jag boka tid hos. en vet som du bokar upp, alltså inte låta säljaren välja.

Lycka till!

Finns det ingen klinik i närheten av där hästen står så den kan besiktigas där?
I såfall hade jag ringt dit själv och beställt tid så ägaren fick köra dit med hästen.
Sedan hade jag bett dem skicka papperna (och ev. bilder) till mig.
Papper (och ev. bilder) hade jag visat för mig egen veterinär och om hon hade godkänt så hade jag skrivit på köpavtal..

/Stallkatten som också är i hästköpartankar! :D

Tack för svaren!!!! :) :bow:

Nja, jag vet inte om det finns någon klinik i närheten. Men grejen är ju det att jag vill ha MIN klinik & MIN veterinär. :D Fast det kanske är lika 'säkert' det att ta en annan. Jag ska kolla upp vad det finns för kliniker & veterinärer däromkring. Men hade ni nöjt er med det, en besiktning & ev. röntgen på en klinik med annan veterinär som ni aldrig har varit på innan??? Fast det är ju klart ringer man SJÄLV & bestämmer tid på en klinik & veterinär så 'kan det ju inte' bli så mycket 'fuffels'. Eller???

Men jag SKA vara med på besiktningen punkt slut. :D För det vill jag verkligen, det är viktigt att jag är med på den. Så kan jag se besiktningen & ev. röntgen själv & få papprena & ev. bilder direkt. Men sen är det ju det att MIN veterinär också helst ska se det. :( Men jag får hoppas att den veterinären där kan sin sak. För annars hade man ju kunnat göra som så att säljaren kör hästen till kliniken & veterinären som JAG valt & sen blir det affär om den går igenom UA & så tar jag med den hem direkt. :idea: Eller vad säger ni???

Stallkatten som också är i hästköpartankar!
Vad har du för hästköpartankar??? :D

Tack tack för svar!!! :) :bow:

Så du betalade bara 2000:- inkl. vet.besiktning & röntgen??? Det va ju inte farligt. :D Var gjorde du det???? Klinik???

I den sitsen du sitter skulle jag boka tid hos. en vet som du bokar upp, alltså inte låta säljaren välja.
Det kommer jag absolut göra. Att JAG själv väljer klinik & veterinär. Den saken är säker..

Japp, klinik utanför Sala! Vet ej om man får gå ut med namn här?
En fundering bara, den vet. du normalt använder, kan inte hon "kolla upp" den vet du väljer? Hon kasnke kan rekomendera någon i de trakterna...vem vet, även om det ärlångt bort kanske hon känner till någon.
Fast å andra sidan, åker du till en klinik så har jag svårt att tro att dom skulle fuffla! Det är ju så att säga inte veterinärernas huvuduppgift :smirk:

Hästen jag funderar på att köpa står 60 mil från mig så av förklarliga skäl ska jag inte vara med på besiktningen.
Jag var uppe och tittade på hästen för ett tag sedan, klämde, kände så gott det gick och gick en promenad i skogen. (oinriden unghäst)
Efter att jag kom hem till skåne igen så kollade jag upp närmaste klinik sedan ringde jag och bokade tid i mitt namn.
Jag har även fixat med dem så faktura och besiktningsprotokoll skickas till mig..
Där ligger även en anteckning till veterinären att det är jag som är köpare och att säljaren kommer med hästen.
Om hästen går igenom så fixar jag & köpare med kontrakt & transport ner till Skåne snarast möjligt! *hoppas* :bump:

Hästen jag ev. ska köpa är en kallblodstravare som jag tänkte rida klassisk dressyr på och min pojkvän vill köra pållen.
Vad är det för pålle du ska köpa?

Ok. Nja, egentligen får man väl inte gå ut med namn här.

Ja, där sa du något. :idea: Min veterinär kan ju kolla upp eller rekommendera någon veterinär & klinik däromkring. Ska genast ringa & höra. :)

Nee, man tycker ju inte att dom skulle fuffla, för om JAG själv väljer veterinär & klinik så kan ju inte dom har gaddat ihop sej med säljaren.... :D Men visst man är ju lite orolig.

Ojoj. Långt iväg. Men jag hade ändå inte vågat låta någon annan 'ta hand om' vet.besiktningen när man inte är med. Men det är jag det. :D Men jag kan förstå att du gör det. Hoppas verkligen att allt går bra för dej & hästköpet!! :) Men den hästen du hade tänkt köpa va ju en unghäst, den jag ska köpa har ju blivit riden en hel del & man kan ju inte veta HUR. Det är ett engelskt fullblod :love: på 7 år, ej galopptränad, inriden som 3 åring & sedan genom åren är den tränad & tävlad på lätt nivå, hoppning & fälttävlan. :) Helt UNDERBAR!!!! :love: :)

Förra sommaren så stöp ett köp "bara" för det där med röntgen.

Eller rättare sagt, en f.d. vän till mej (beakta, f.d.) hade ett sto som hon skulle sälja. Det var en häst jag kännt ett bra tag iomed att jag haft stallplats hos henne. Jag hade hästen på prov maj-augusti och väl då började hon visa ett väldigt konstigt beteende.
Jag visste att hon hade en gammal skada på ett ben sedan hon krashat in i ett hinder, men det var läkt. Det jag inte visste var att hon hade grava problem med ryggen.
Hon hade stått hon den här tjejjen och inte blivit riden på så sätt att hon visat att hon haft några problem. Men jag satte igång henne och red som jag då brukar, varannan dag.
Om det regnade ett lätt sommarregn fick hon jätteont och man fick inte ens ta på området bakom manken.
Jag red en öppna och hon haltade sej igenom hela.
En massa sådana saker som gjorde klart för mej att hon inte skulle gå igenom ens en vanlig vet. bes.

Då tänkte jag såhär att får jag reda på vad det är som är fel så kan jag ta henne iallafall (av känslomässiga skäl).
Men vad som är fel i ryggen kan inte jag säja (jag masserar själv) utan det måste bli en röntgen av ryggen på henne, en ordentlig utredning av hennes kotor och sånt.
Det var där det sket sej, 20 papp skulle hon ha för hästen :crazy:
15 papp skulle jag köpa henne för bara för att det var jag :confused: ... Och hon ville inte att hon öht skulle få utredas utan var det så att jag inte ville ha kvar henne och betala de där pengarna så fanns det andra som ville ha henne.
(eller hur)...
Jag blev ganska...arg :crazy: ;) :cool: och skickade hem hästkraken igen, vilket var sorgligt för det är tredje stoet jag gett upp på fyra år -hästar jag tyckt om men som jag av olika anledningar inte har kvar :(
Stoet står f.ö. kvar hos idiot-tjejen, inte en käft betalar 20 papp för en häst man inte kan rida.
Jag hade kunnat gett en symbolisk summa bara för att det var hon och för att hon faktiskt hade de bättre hos mej.
Även om jag aldrig kunnat rida henne.
Men näe.

Nu är jag hästlös och ganska missnöjd med det... men jag orkar inte bråka och strula :(
Det är skitjobbigt.

... lycka till med vad du gör iaf :) (det vart lite långt för ingenting, jag vet :o ).

Jag röntgade min häst på Åby i förrgår. De tog 12st bilder Strålben mm inkl. Det är tydligen minsta antal bilder de tar i exportröntgen (i allafall där).
Jag som säljare stod för besiktningen och köparen för röntgen oavsett resultat. Självklart kom vi överens om att hästen inte skulle röntgas på köparens bekostnad om han ej gick igenom besiktningen.
Priset på röntgenbilderna vet jag tyvärr inte.
/Lina :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama