Veterinärbesiktning inför köp

M

MammaPonny

Ska kolla på en häst i helgen och funderar lite på det här med veterinärbesiktning som jag såklart vill ha om hästen är intressant. Vad jag förstår så är det bäst att köparen själv beställer besiktningen, om det skulle visa sig vara något fel. Stämmer det?
Hur funkar det om jag själv inte har möjlighet att närvara vid besiktningen (hästen står långt bort)? Skickar veterinären hem besiktningsprotokollet till mig då??

Sv: Veterinärbesiktning inför köp

Jag rekommenderar dig absolut att ta ledigt och vara med vid besiktningen! Inte krasst för det juridiska värdet i närvaron, utan för att du då får chans att ställa frågor och höra veterinärens spontana kommentarer om hästen (sånt som inte hamnar i protokollet).

Hästköpt handlar ofta om hyfsat mycket pengar (mer än att veckohandla på ICA i alla fall) och att vara om sig och kring sig för att försäkra sig om skicket på det man köper tycker jag är A och O. Det kan visa sig vara guld värt, den där dagen du tog ledig.

Jag har köpt tre hästar och då har veterinärsbesiktningen ingått i priset.
Så när jag har hämtat hästen så får jag besiktningspappren.
Aldrig några bekymmer. Kanske jag haft tur?

Tur och tur... det beror väl på av vem man handlar. Om jag skulle köpa en lite dyrare häst (säg över 50 000:-) så skulle jag alla dar i veckan själv beställa, betala och närvara vid besiktningen. Det har man allt att vinna på i en eventuell tvist.

Vid en ve tvist är du oftast bättre om man som köpare har beställt, betalat o närvarat vid besiktningen.

Vad jag förstår så är det bäst att köparen själv beställer besiktningen, om det skulle visa sig vara något fel. Stämmer det?

Det stämmer att man som köpare bör beställa besiktningen. Låter du säljaren göra det så löper du ju stor risk att du får en veterinär som kan vara partisk till förmån åt säljaren då de antagligen känner varandra sedan tidigare och har andra affärer ihop.

Så välj inte den veterinär som bor närmast säljaren utan ta en lite längre bort för att minimera risken att du får den veterinär som säljaren anlitar annars.

Såg du sanning&konsekvens ikväll? Annars går det att se igen på nätet, handlade iofs om hästhandlare mm men det kan vara värt att titta på om du överväger att inte närvara.

Borde vara plikt att närvara och utefter vad veterinären säger ev kolla vidare eller kanske dra sig ur köpet om man anser det vara för dyrt.

Mitt bästa råd är: närvara! Och välj själv veterinär! Ta reda på info om veterinärerna i närheten och välj en du hör har gtt rykte. Gärna den som är petigast.
I Stockholm finns det veterinärer en del säljare helst inte åker till. Men som man som köpare absolut vill till. De är väldigt noga och hittar ofta fel om något finns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna