Veterinärbesiktning av föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FAVORA
  • Startdatum Startdatum
F

FAVORA

Håller på att köpa mig en fölis och undrar hur man brukar göra med veterinärbesiktning av dessa småttingar. Har aldrig köpt en så ung häst förr så jag är osäker på vad som tillhör rutinerna.

"Ungen" jag tittat på och "fallit för" är ännu bara 3-4 månader. Gör man veterinärbesiktningar på dessa inför köp också? Vad tittar veterinären på då? Är det något särskilt man ska vara uppmärksam på som köpare? Alla föl är ju så charmerande och de ändras ju något kopiöst innan de vuxit fördigt. Jag tycker att det här fölet är ganska överbyggt i bak än så länge - men föräldrarna har inte det problemet.

Ni som har bra koll på sånahär grejer kan väl dela med er av era tankar och synpunkter!:bump:

Sv: Veterinärbesiktning av föl?

Föl brukar man inte besikta för det går ju inte att göra böjprov och sånt på en häst som växer. Att den är överbyggd är ju för att de växer. Lycka till

Jag besiktar alltid även föl, både om jag ska sälja el. köpa, tycker det är en trygghet som jag inte vill vara utan.

Självklart gör man inget böjprov, men fölet brukar få springa löst. Man lyssnar även på hjärta och lungor, känner på testiklarna på hingstar, kollar tänderna, mm. Självklart kan man om man är duktig kolla mkt av detta själv, men höra tex blåsljud på hjärtat är i allafall inget som jag klarar av (även om jag äger ett stetoskop).

Är på god väg att köpa mig en ettåring...
Inför det köpet blir det en enkel veterinärundersökning...
Alltså allmän undersökning för att konstatera att individen är frisk..

I stort sett blir det lyssna på hjärta och lungor..
Lite spring vid handen för att kontrollera rörelser..
Titta/känna igenom hovar och ben. Kontrollera benställning m.m
Och i övrig titta igenom de delar av hästen som går att undersök visuellt som ex vis munnen.

Mycket mer är det inte att besikta på en så ung individ under förutsättning att man inte misstänker att den varit skadad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka