Veterinärbesikta foderhäst?

F

fiaia

Har du haft min foderhäst hemma i lite mer än en vecka. Han är en varmblodsvalack på 17år, går som sällskap till mitt andra valack men är en utmärkt ridhäst.
Några dagar efter hans hemkomst provred jag honom med barbackagjorden och det gick jättebra. Han är lyhörd och kunnig.
Några mindre kunniga släktingar ville prova, och det fick dom, i den hagen vi inte använder. Dom använde sadel och hästen vart sur och började gå och vifta med bakbenen när de skulle hoppa upp.
Jag tänkte att det kanske blivit för mycket för honom och sa att det är slut med provridningarna ett tag, så bara jag red honom. Red med gjorden (eftersom jag tycker bäst om den), och använde pallen noga när jag skulle upp. Inga problem, hästen är underbar.
Idag provade en annan bekant med lite hästvana från yngre dagar, att rida med sadel, och samma igen.
Min tanke är att han har ont av sadeln, och jag frågar ägaren om detta. Hon säger att han varit så hemma också och hon har märkt att han inte gillar sadeln, men att han alltid har haft den.
Jag tänker att han har blivit äldre och inte ser ut som förr i kroppen.
Hur som helst, förutom att det är lite konstigt att hon inte nämnde något när jag hämtade hem hästen. Hon säger att hon ska köpa en ny barbackagjord åt honom.
Skulle ju varit bra med en besiktning på hästen, men jag har ju verkligen ingen lust att betala den.....
Han har ju bara gått hos mig i en vecka, så det är ju inte jag som har orsakat detta. Vill liksom inte hamna i en sits där jag får stå för en massa veterinärkostnader..
Jag känner att jag förvisso skulle kunna låta det vara bara, att rida honom barbacka eftersom det går bra. Är det bara sadeln som är fel, så är det ju ingen fara liksom. Men TÄNK om det inte är sadeln, utan ryggen, och det kommer fram om någon månad bara?
Vad göra?

Sv: Veterinärbesikta foderhäst?

Besiktigades inte hästen innan du tog hem den?

Vad står det i kontraktet? För det finns väl ett sådan?
Som jag förstått är det väldigt vanligt att du som fodervärd står för ALLA kostnader förutom försäkringen, som ägaren står för. Så skulle hästen behöva vet.vård så är det du som står för det.
Som det låter på din text, skulle jag tro att det bara är sadeln som är problemet. Markerar hästen om du klämmer över ryggen?

jag skulle prata med hästägaren om ni inte redan har gjort upp vad som ska gälla vid eventuella skador. Sen skulle jag se till att besikta hästen. Kanske kan hon gå med på att dela på kostnaden men annars så är i vart fall en gårdsbesiktning en billig peng mot vad det kan komma att kosta.

Sen kanske det inte är så bra att låta massa olika bekanta rida honom innan du har lärt känna honom först? Om han inte är van vid många olika ryttare kan det bli en stor omställning att både flytta och få många olika på ryggen under en kort period. Personligen skulle jag dra mig för att låta vänner sitta upp på en häst som jag inte känner om inte provryttaren ifråga är minst lika erfaren som jag själv.

Eftersom hästen går bra utan sadel så låter som om den har en sadel som verkligen inte passar hästen. Rid med barbackagjorden eller tömkör ett tag och försök få tag i en sadel som ligger bättre på hästen.

Ömmar hästen när du trycker på ryggen?

Självklart ska du besiktiga hästen innan du tar hem den!! Annars har du ju ingen aning om vilket skick hästen är i, och normalt sett är det fodervärden som står för veterinärkostnader under fodervärdstiden.

Det innebär att om du tar hem hästen och den får problem hos dig, blir veterinärkostnaderna dina. Därför är det jätteviktigt att man som fodervärd är noga med att besiktiga innan man tar hem en foderhäst.

Tack för era svar!
Hästen vart inte besiktad innan jag tog hem honom, men vid kontakt med ägaren, så säger hon att hon upplevt det samma med honom, med trott att det berott på att han gått upp lite i vikt.
I kontraktet står att jag står för skador och vet.kostnader, såklart, men eftersom han hade med sig "skadan" till mig, och jag upptäckte den redan den tredje dagen, så känns det som att det skulle falla inom någon typ av "prövotid" (nu hade vi ingen avtalad sådan, men eftersom jag har haft kontakt med ägaren nu, och hon själv sagt att problemet började tidigare...)
Tycker inte att han ömmmar när man känner på honom, och han känns fin när man rider med barbackagjorden.
Jag ska kontakta ägaren igen, och säga att vi måste lösa detta, annars får hon i värsta fall ta tillbaka hästen, för jag kan ju inte ta emot en "sjuk" häst..
Mig skulle det inte göra något att bara rida barbacka, men jag vill ju veta om det verkligen bara är det, så att det inte är något annat.
Borde ägaren själv stå för besiktning, och hur grundlig besikntning borde man göra?

Du skriver att du tagit hem honom som sällskapshäst, men sedan har både en och tre ridit honom. Som ägare till hästen hade jag nog blivit en smula irriterad, om jag lånat ut en sällskapshäst som sedan fått bli leksak för orutinerade ryttare.

Så som du tagit emot hästen (godkänt skicket utan veterinärbesiktning) får du nog lita till ägarens goda vilja både vad gäller veterinärkostnader och återlämnande.

Nej, jag förstår inte varför ägaren skulle stå för besiktningen? Det ligger ju i ditt intresse att 1) veta skicket på hästen innan du tar hem den (jmf köp) 2) se till att du inte får veterinärkostnader som enligt avtalet faller på dig (skador som förelegat innan kontraktstiden, jmf köp).

Håller med!
När jag skulle ta över min fd foderhäst propsade jag på en besiktning trots att ägaren inte riktigt tyckte att det behövdes.
Han visade sig ha dubbelsidig kotledsinflammation fram vilket då ägaren fick betala behandlingen för, hon fick även stå för alla stallkostnader etc fast jag tog hand om hästen åt henne.
Hade jag inte låtit besiktiga honom hade hältan väl kommit fram ändå men då hade jag självklart fått bita i det sura äpplet och betala vetten...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 798
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX