Veterinär?

Itzyditzy

Trådstartare
Hej!
När jag kom ut till stallet igår märkte jag att min häst var svullen på höger bakben. Kände lite och tryckte men hon reagerade inte då. Så jag hoppade upp och red som vanligt, hon visade ingen hälta eller så. Efter passet hade svullnaden gått ner men när min mamma tryckte där det hade varit svullet reagera hon lite.
Idag när jag kom ut var det lika svullet igen. Tryckte lite och hon reagerade. Red som vanligt och hon visar inget då. Efteråt har det gått ner igen.

Hon har lite små rivsår på benen efter några grenar som ligger i hagen tror jag.. Men dem ser inte infekterade ut. Hon har även haft mugg för några veckor sedan men den är läkt.

Ska jag åka till veterinär eller bara vänta och se om hon får mer ont??

Sv: Veterinär?

Jag hade inte ridit på en häst med svullet ben som reagerar? Det är ju tydligt att hästen då har ont, varför rida den då?
Låt hästen vila en vecka om svullnaden inte gått ner eller återkommer då du rider igen skulle jag ta den till en veterinär helt klart.

Vet att min häst som visserligen fick liknande symptomer vid 19års ålder. Han blev svullen när han blev överansträngd i högerbakben som antagligen har en slitskada sedan travet. Han blev tjock som en pingisboll runt leden, men hur mycket jag än tryckte och klämde så hade han inte ont. Sedan dess har jag dock inte tränat honom som innan utan sedan den dagen går han som promenadhäst. Skillnaden var ju att han inte hade ont, kunde trycka rejält med båda händer och han rörde inte en fena. Du borde inte rida på en häst som reagerar vid tryck är mitt svar bara. Och ta den till en veterinär :S

Var på höger bakben? Senan, kota, mjuk, hård?

Generellt kan sägas att oliksidiga gallor eller svullnader som hästen reagerar på vid tryck alltid ska behandlas med mycket stor försiktighet. Jag hade absolut kolla upp det, men frågan är ju också var de sitter. Är det senor, leder eller liknande känsliga områden hade jag inte väntat och absolut inte ridi

Spritbandage över natten å se om det drar ut ögon skit ur rivsåren.

Rid inte.
Å ja, kontakta vet. om hästen har ont!

Feber?

Nej jag tänkte först longera och se om hon va halt då. Men så va det inte jätte svullet och jag red iallafall. Hon ska vila imorgon så jag får se hur det är då.
Ska testa med sånt spritbandage.

Hon är svullen vid kotan och kanske 3-5 cm upp. Det är mjukt så inte alls hårt. Hon reagerar lite när jag trycker ganska hårt. Så hon har nog inte jätte ont får jag hoppas.

Finns det ingen lite mer hästkunnig person i stallet som kan hjälpa dig att titta på benet? Det verkar ju onödigt att lägga ut tusenlappar på veterinär om det inte är värre symptom än sådär.

Jag skulle vänta med att ta ut veterinär om hästen inte är halt eller har feber och det inte finns tecken på infektion eller lymfangit.

Och bara för att hästen är trycköm på ett sår betyder det inte att den måste vila helt. Om det "bara" är svullnaden från såret som är problemet kan det till och med vara nyttigt för hästen att röra sig och få igång lite blodcirkulation. Men då måste man vara säker först på att inte någon sena eller led är skadad, och som sagt att hästen inte har någon infektion.

Om det hade varit en sena eller led så tror jag att svullnaden hade varit värre och den hade inte gått ner vid rörelse? Hon hade nog haft mer ont också. Kan krafsa hoven utan problem!

Inte sant,,, de kan vara halta å senskadade utan nämnvärd svullnad å tvärt om.

Jag förstår ändå inte hur man kan hoppa upp å rida som vanligt om man misstänker något å den har en svullnad å funderar på å ta ut veterinär...
Det är väl bara å boka tid å åka å kolla upp den?

fast hästar kan ju krumelura ganska friskt med tämligen allvarliga skador, så att måtta "skadans" allvar efter att hästen kan skrapa med hoven är kanske inte det mest korrekta.

Men jag menade mest att hon är kinkig som det är när jag ska kratsa. Om hon då hade haft mer ont så skulle det ju varit svårare. Eftersom hon är svullen precis där hoven böjs och där jag i håller den.

Dom kunniga i stallet är iväg och tävlar sm nu men jag får se.. Mamma kan lite så hon får kolla på det och hon ska även ut och gå med henne idag.

Jag hade hållt mig till skrittpromenader för hand ett par dagar på fast underlag sålänge hästen inte är halt och bandagerat med Back ont track, hade inte svullnaden gått ner inom ett par dagar då hade jag kontaktat veterinär. Heller inte haft den i en hage som är alltför kuperad, helst lite mera begränsat utrymme ifall hästen har en tendens till att springa mycket.

Är inte hästen det minsta halt eller öm så är det antagligen inget allvarligt. Men man vet aldrig så bättre att ta det säkra före det osäkra.

Senast ändrad:

Ja, hon går i en väldigt stor hage med två andra ston. En 20 åring och en väldigt matglad. Jag har aldrig sett dom springa och så. Det var när vi släppte ihop dom men inte sen. Det blir promenader ja tills det har lagt sig!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30