Veterinär ringde återbud vid avlivning!

Vill gärna ha någon som jag känner till sedan tidigare.
Om nu en lantbrukare skulle bulta, hur skulle det bli med tex. försäkringsbolaget? Måste inte veterinär intyga för de ska godkänna och betala ut ev. livvärde?

Allt detta är nytt för mig. :/
de jag fått avliva var inte försäkrade, så vet inte hur det är med det.

Jag fick ett kvitto från lantbrukartjänst där hästens chip nr stod med, skickade in kopia på det till försäkringsbolaget. Inga problem, vet intyg krävdes inte.

Varför vill du inte bulta? Jag skulle inte vilja begrava nån som fått i sig så dödsgiftig vätska på min gård. Men du har säkert tänkt igenom det också.
Här tog de nyss bort en häst då en av grannarna som har jaktlicens hade lovat att göra det, de ville heller inte ha dödsgiftig värska i marken där hästen skulle begravas. Samma granne hjälpte även till att begrava hästen.
Det finns risken med avlivningsvätska att det inte tar och hästen känner på sig att något händer, var en kompis som avlivade en häst på det sättet som berättade för mig att den hästen sett pigg och skärrad ut innan den dog.
Jag är nog också en som föredrar bultpistol så det går snabbt och blir ett bra avslut, kommer nog själv välja den metoden om jag måste ta bort min häst i framtiden.
Dock inte kul att ta bort någon man älskar, ett tufft beslut, verkligen. :(

Absolut inte hårt! Det är lite så jag känner. Det är ingen annans fel än mitt att jag är så godtrogen.

Godtrogen vet jag kanske inte om jag skulle säga, men opålitliga människor riskerar man alltid att göra sig illa på, oavsett om det är deras avsikt eller inte.

• Gilla
Reactions: Oli
Här tog de nyss bort en häst då en av grannarna som har jaktlicens hade lovat att göra det, de ville heller inte ha dödsgiftig värska i marken där hästen skulle begravas. Samma granne hjälpte även till att begrava hästen.
Det finns risken med avlivningsvätska att det inte tar och hästen känner på sig att något händer, var en kompis som avlivade en häst på det sättet som berättade för mig att den hästen sett pigg och skärrad ut innan den dog.
Jag är nog också en som föredrar bultpistol så det går snabbt och blir ett bra avslut, kommer nog själv välja den metoden om jag måste ta bort min häst i framtiden.
Dock inte kul att ta bort någon man älskar, ett tufft beslut, verkligen. :(

Jag förstår. Här har varken markägaren eller någon annan sagt någonting.
Angående att det kan bli fel med vätska. Även det tog jag med veterinären då jag egentligen ville bulta. Hon förklarade hela processen, vätskan och att hon avlivat många hästar och har aldrig förolyckat hästen i fråga.
Även där, jag litar på det hon säger.

När hon är på plats måste jag tillägga att hon är en duktig veterinär och kan sitt jobb väl. Det är bara de faktorerna omkring som tycks bli fel. Opålitligt oavsett förstås.

Jag förstår. Här har varken markägaren eller någon annan sagt någonting.
Angående att det kan bli fel med vätska. Även det tog jag med veterinären då jag egentligen ville bulta. Hon förklarade hela processen, vätskan och att hon avlivat många hästar och har aldrig förolyckat hästen i fråga.
Även där, jag litar på det hon säger.

När hon är på plats måste jag tillägga att hon är en duktig veterinär och kan sitt jobb väl. Det är bara de faktorerna omkring som tycks bli fel. Opålitligt oavsett förstås.
Det går inte att förutspå hur det kommer sluta, bara hoppas det sker snabbt och smärtfritt, både för ens egen del och för hästens. Hoppas det löser sig till det bästa för er oavsett hur ni kommer gå tillväga och att kapitlet snart kan avslutas på ett bra sätt. Ta hand om dig. :heart

• Gilla
Det går inte att förutspå hur det kommer sluta, bara hoppas det sker snabbt och smärtfritt, både för ens egen del och för hästens. Hoppas det löser sig till det bästa för er oavsett hur ni kommer gå tillväga och att kapitlet snart kan avslutas på ett bra sätt. Ta hand om dig. :heart

Ja, det blev ett väldigt utdraget sorgearbete.
Tack så mycket! :heart

Ja, det blev ett väldigt utdraget sorgearbete.
Tack så mycket! :heart
Kan förstå det, inget man önskar direkt. Hoppas på ett bra avslut ändå, när det väl blir dags.
glomp.gif

• Gilla
Hoppas också det blir ett bra avslut när det blir dags, såna här saker tar så på en även om det är väntat eller om det bara är dags.

• Gilla
Fy farao, vad hemskt att veterinären ringer återbud så tätt inpå avlivningen. Jag står själv i begrepp att avliva inom ett par veckor och det är galet jobbigt. Bara att behöva ta ställning till bult eller spruta känns helt sjukt. :crazy:
Jag hoppas verkligen att slutet för din häst går snabbt, smärtfritt och stressfritt.

Kramar :heart

• Gilla
Fy farao, vad hemskt att veterinären ringer återbud så tätt inpå avlivningen. Jag står själv i begrepp att avliva inom ett par veckor och det är galet jobbigt. Bara att behöva ta ställning till bult eller spruta känns helt sjukt. :crazy:
Jag hoppas verkligen att slutet för din häst går snabbt, smärtfritt och stressfritt.

Kramar :heart

Det är ett tungt beslut för en hästägare att göra. Hoppas det blir fint och värdigt för dig och din häst. :heart

Nu har det gått tre veckor sedan min älskade vandrade vidare. Tårarna rinner inte längre obehindrat men saknaden och tomheten är enorm.
Nu är den värsta biten över åtminstone men jag har tyvärr ytterligare ett bekymmer med veterinären.

Jag sände veterinären pappren som ska vidare till försäkringsbolaget med hennes intyg några dagar efter Bellas bortgång. Ja, nära inpå då jag vill få ett avslut på allt och se framåt.
Två veckor efter jag postat hör jag med veterinären så hon verkligen fått pappren då det varit så tyst från hennes sida. Får till svar att hon hade fått dem för ett par dagar sedan och skyllde även denna gång på att posten strulat. Inte är jag så dum att jag går på att mitt brev varit på villovägar i tolv (12!!) dagar.
Hon skulle sända vidare till försäkringsbolaget denna vecka och jag hoppas verkligen hon kommit ihåg det ...

Jag kanske har för höga krav den här gången men tålamodet har prövats för många gånger nu. :(

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: lizzie
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 612
Senast: Varmblod90
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?