Veterinär ringde återbud vid avlivning!

Oli

Trådstartare
Min pålla sedan 10 år tillbaka har en kronisk sjukdom.
Jag tog beslutet i somras att låta henne vandra vidare och gick igenom allting med veterinären jag haft hela hennes sjukdomstid.
Vi bestämde före vintern och jag skulle höra av mig närmare.

Vi bokade tiden 15/10 kl 18 för en vecka sedan och jag tog hand om alla förberedelser. Hon ska begravas hemma så jag bokade med grannen som ska hjälpa till med graven, tog ledigt från jobbet, hörde av mig till mina närmaste om situationen och min särbo som ska vara med tog även han ledigt från sitt jobb.

2 (!!!) timmar innan veterinären skulle komma ringer hon återbud pga. att hon inte har avlivningsvätska så det räcker och skyller detta på att Apoteket inte fått hem hennes beställning.
Här har man haft en av livets värsta dagar och laddat för det och får detta beskedet.

Vi har historik sedan tidigare med att hon missat bokningar, kommit flera timmar för sent till besök samt fått ta nya blodprover då posten "slarvat bort" dem.

Känner mig otroligt sviken.

Det blev långt men behövde verkligen ventilera detta.

Fy vad tråkigt :(
Verkligen en sån sak som man absolut inte vill ska skjutas upp eller någon inblandad få förhinder till. Att man blir försenad som veterinär är en sak, men att missa och eventuellt slarva med blodprov och beställningar något helt annat...

Hade ni bestämt avlivning med spruta? Annars kunde hon ju avlivat med bult om det hade varit ok med dig.

Har ni bokat om tiden? Annars hade jag nog vänt mej till en annan veterinär faktiskt..

Usch vad jobbigt:(

Jag har varit med om en liknande grej där bokningen kommit bort så ingen dök upp när det var dags. Det var jättejobbigt men i mitt fall hanterades det proffsigt i alla fall och det bokades om till lite senare samma dag, så det löste sig rätt ok.

Det är ju enormt jobbigt mentalt även utan strul så det sista man vill är att något ska gå fel. Det är dessutom besvärligt när man tagit ledigt och engagerat andra. Jag förstår verkligen att du känner dig ledsen och sviken.

Fy vad tråkigt :(
Verkligen en sån sak som man absolut inte vill ska skjutas upp eller någon inblandad få förhinder till. Att man blir försenad som veterinär är en sak, men att missa och eventuellt slarva med blodprov och beställningar något helt annat...

Hade ni bestämt avlivning med spruta? Annars kunde hon ju avlivat med bult om det hade varit ok med dig.

Har ni bokat om tiden? Annars hade jag nog vänt mej till en annan veterinär faktiskt..

Håller helt med om att försening är en naturlig del av jobbet. Det kan hända mycket med djur!

Jag tror inte hon gör det. Hon sa i telefonen att jag fick ringa ****** så han fick komma och skjuta (menade nog bulta) henne om det var så.

Vi har bokat om. På osäkra grunder kan jag tycka. Hon kommer på lördag under förutsättning att hon fått tag på avlivningsvätska. OM hon får.. Alltså finns det tvivel.

Usch vad jobbigt:(

Jag har varit med om en liknande grej där bokningen kommit bort så ingen dök upp när det var dags. Det var jättejobbigt men i mitt fall hanterades det proffsigt i alla fall och det bokades om till lite senare samma dag, så det löste sig rätt ok.

Det är ju enormt jobbigt mentalt även utan strul så det sista man vill är att något ska gå fel. Det är dessutom besvärligt när man tagit ledigt och engagerat andra. Jag förstår verkligen att du känner dig ledsen och sviken.

Ja, det är otroligt jobbigt mentalt och man behöver inte ha fler motgångar. Det är ändå min första häst och den första jag är tvungen att ta bort.

Självklart kan saker inträffa, men det var en sådan grej som bara inte borde få inträffa. Att hon insåg så nära inpå att hon inte hade vätska.

När min skulle tas bort råkade veterinären få på sig lite vätska i ansiktet och hon var lätt panikslagen innan hon kom till tvättmöjlighet. Vi tyckte bara att hon gick väldigt fort upp till stallet. Men sen berättade hon att det hade aldrig hänt förut. Usch

Varför vill du inte bulta? Jag skulle inte vilja begrava nån som fått i sig så dödsgiftig vätska på min gård. Men du har säkert tänkt igenom det också.

Varför vill du inte det?

Min tanke var att bulta först men då denna veterinär avlivar med vätska blev det helt enkelt så.
Känns ändå bättre och ha en veterinär som är insatt samt känner både häst och ägare än att anlita en helt okänd människa oavsett hur professionell denna än må vara.

När min skulle tas bort råkade veterinären få på sig lite vätska i ansiktet och hon var lätt panikslagen innan hon kom till tvättmöjlighet. Vi tyckte bara att hon gick väldigt fort upp till stallet. Men sen berättade hon att det hade aldrig hänt förut. Usch

Hur upplevde du det att ta bort med injektion? Valde du det framför bult?

Men har ju endel direktiv för att begrava häst, men även om ingen frågade om avlivningsvätska i mitt fall så vet jag inte heller om jag hade velat gräva ner dom mängderna av den vätskan i marken..

Vad jobbigt. :(

Ibland händer tyvärr sånt, fruktansvärt för dem det drabbar.

Om jag vore du så skulle jag låta en annan veterinär avliva hästen. Det är svårt nog som det och man behöver en veterinär man har förtroende för.

Jag valde att ringa en annan än distriktsvet just för att jag ville att båda min häst och jag skulle få ett så fint avslut som möjligt.

Hur upplevde du det att ta bort med injektion? Valde du det framför bult?
Jag ville ha bult men jag fattade som att hon inte hade tillstånd för den. Så det blev akut injektion och sen kom bilen och hämtade på em för destruktion. Egentligen hade det ingen betydelse alls för mig, jag har varit med om båda.

Varför vill du inte det?

Min tanke var att bulta först men då denna veterinär avlivar med vätska blev det helt enkelt så.
Känns ändå bättre och ha en veterinär som är insatt samt känner både häst och ägare än att anlita en helt okänd människa oavsett hur professionell denna än må vara.
Killarna från lantbrukstjänst som bultar är väldigt professionella. Lugna och trevliga, hästarna får ju ofta godis i hinken så de har inte fattat nåt innan.

Men har ju endel direktiv för att begrava häst, men även om ingen frågade om avlivningsvätska i mitt fall så vet jag inte heller om jag hade velat gräva ner dom mängderna av den vätskan i marken..

Vi har såklart valt platsen efter alla direktiv, elledningar, dagbrunnar åkrar osv. Det var på veterinärens inrådan som vi beslutade att hon skulle grävas ner hemma så jag förutsätter att hon vet vad hon talar om.
Hästen i fråga äter även en medicin med livstids karens men det var heller inget bekymmer.

Vad jobbigt. :(

Ibland händer tyvärr sånt, fruktansvärt för dem det drabbar.

Om jag vore du så skulle jag låta en annan veterinär avliva hästen. Det är svårt nog som det och man behöver en veterinär man har förtroende för.

Jag valde att ringa en annan än distriktsvet just för att jag ville att båda min häst och jag skulle få ett så fint avslut som möjligt.

Tanken har slagit mig. Om det nu visar sig att hon inte får fatt på någon vätska före lördag så överväger jag att ringa någon annan.
Detta är heller ingen distriktare men jag vet heller ingen rekommenderad att ringa.

Tanken har slagit mig. Om det nu visar sig att hon inte får fatt på någon vätska före lördag så överväger jag att ringa någon annan.
Detta är heller ingen distriktare men jag vet heller ingen rekommenderad att ringa.
vet inte var du bor men här är det många lantbrukare som bultar. hade jag begravt hästen hemma så hade jag frågat en av dem istället. nu har jag bara anlitat en som tar med sig kropparna direkt. har känts bäst då vi inte fått tillstånd att begrava dem hemma.

vet inte var du bor men här är det många lantbrukare som bultar. hade jag begravt hästen hemma så hade jag frågat en av dem istället. nu har jag bara anlitat en som tar med sig kropparna direkt. har känts bäst då vi inte fått tillstånd att begrava dem hemma.

Vill gärna ha någon som jag känner till sedan tidigare.
Om nu en lantbrukare skulle bulta, hur skulle det bli med tex. försäkringsbolaget? Måste inte veterinär intyga för de ska godkänna och betala ut ev. livvärde?

Allt detta är nytt för mig. :/

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: lizzie
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 612
Senast: Varmblod90
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar