Veterinär Papper ??

T

Tezzan_83

Hoppas denna tråd kom rätt!!!!!!

:confused: Jag har en travare som jag har ägt i 6 år nu, har gamla veterinär papper på han sen tidgare ägare. Problemet är att han har fått en svullnad på vänster fram knä jag rider han inte nu för han har vila, men när han har stått inne så e knät helt normalt, när han e ute på dagen o ja ska ta in han framåt kvällen så e de svullet. Så man kan säga att minsta ansträngning så kommer de med en gång. På dom gamla veterinär papprena står de massa saker som ja inte förstår tex Anestesi led, Endoskopi, Sedering. Funderar på om detta på något sätt är en gammal skada som kan ha kommit tebax. (ska även ringa vet för vård). Kan någon hjälpa mig att tyda dessa ord? Skickar med en fil med vet papprena öppna den i paint om den e för liten.

Tacksam för hjälp !!! :crazy:

file:///C:/Users/Tezzan/Desktop/2008-11-13%2016;19;51.jpg

Sv: Veterinär Papper ??

Kan inte öppna filen men det du har skrivit betyder att man bedövat en led, har gjort en undersökning någonstans med endoskopi som är utrustning som gör att man kan undersöka från insidan men det framgår inte vad man undersökt. Sedering är lugnande.

suck... detta med att sätta in filer e inte min starka sida.....hmmm :crazy:

Du kan nog inte länka direkt i från din dator. Lägg ut det på nätet först och sedan länka.

Kan inte öppna filen men det du har skrivit betyder att man bedövat en led, har gjort en undersökning någonstans med endoskopi som är utrustning som gör att man kan undersöka från insidan men det framgår inte vad man undersökt. Sedering är lugnande.

nu verkar ja ha fixat in länken.... öppna den i ett annat program om den nu skulle bli liten.

Jag skulle ta hästen och åka till en klinik!!!

6 år gamla fakturor kommer nog inte hjälpa dig i det här fallet. Hästen är definitivt behandlad i någon led tidigare, men jag kan inte se vilken. Att du har ett problem i ett knä vet du redan.

Sedering= Lugnande typ plegicil eller domesedan för att underlätta undersökningar.

Endoskopi= undersökning av luftvägarna med kamera, vanligt på trav och galopphästar.

Anestesi= bedövning av led för att lokalisera hältan

Hy 50 och Celestona Bifas är preparat för behandling av leder.

September 01
Hästen har varit inne och fått diagnosen ledinflammation i en falangled, dvs hov-, kron- eller kotled på något ben. Man har gjort böjprov och lagt en ledbedövning (anestesi) för att ställa diagnosen. Han har behandlats för detta med hyaluronsyra

I augusti 01
har han undersökts i luftvägarna med endoskopi (kamera) och man har tagit ett blodprov för att kolla infektionsbilden.

I april
har han också varit halt. Man har kollat muskelenzymen för att se om det kunde röra sig om muskelskada/sjukdom, gjort böjprov, lagt bedövning i en eller flera leder och röntgat. Man har sederat hästen = gett den lugnande i samband med undersökning eller behandling (åter intraartikulär behandling, dvs i leden). Här har du klippt bort diagnosen, så var problemet satt går ej att reda ut.

Såvida inte aprilbesöket gällde framknäet så har dagens svullnad inget med dessa besök att göra. Det är ju dessutom ganska länge sedan. Kontakta klinik för en koll.

September 01
Hästen har varit inne och fått diagnosen ledinflammation i en falangled, dvs hov-, kron- eller kotled på något ben. Man har gjort böjprov och lagt en ledbedövning (anestesi) för att ställa diagnosen. Han har behandlats för detta med hyaluronsyra

I augusti 01
har han undersökts i luftvägarna med endoskopi (kamera) och man har tagit ett blodprov för att kolla infektionsbilden.

I april
har han också varit halt. Man har kollat muskelenzymen för att se om det kunde röra sig om muskelskada/sjukdom, gjort böjprov, lagt bedövning i en eller flera leder och röntgat. Man har sederat hästen = gett den lugnande i samband med undersökning eller behandling (åter intraartikulär behandling, dvs i leden). Här har du klippt bort diagnosen, så var problemet satt går ej att reda ut.

Såvida inte aprilbesöket gällde framknäet så har dagens svullnad inget med dessa besök att göra. Det är ju dessutom ganska länge sedan. Kontakta klinik för en koll.

de står tyvärr ingen diagnos nedanför i papprena, har även 4 papper till som är återbesök av detta.... de e bara blankt papper...

ska ringa vet imorgon bitti... synd att ja inte tog bilder på båda framknäna idag så man kunde visa....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka