Veterinär el. hovslagre vid hovböld?

Burza

Trådstartare
Lilla hästen är MYCKET känslig vid sömstick, plockade därför av skon tre dagar efter hon var nyskodd. Detta pga hälta o varm hov. Brukar bli bra då.
Men fortfarande varm? Misstänker hovböld.
Nu då? Ska man ringa veterinären eller hovslagren?
Har tid med hovis imorgon, men räcker det?
Övriga tips och synpunkter mottages tacksamt.

Sv: Veterinär el. hovslagre vid hovböld?

Om hovslagaren är godkänd kan du använda denne först vid misstänkt hovböld, lista på godkända hovslagare finns här http://www.jordbruksverket.se/download/18.5fe620a913671cf1a6b8000352/120403+Godkända+hovslagare.pdf

Är hovslagaren inte med på ovanstående lista så får denne inte utan överinseende av veterinär göra något i en hov som misstänkts ha någon skada/sjukdom.

Så småningom kommer de icke godkända hovslagarna inte få göra något i skadad/sjuk hov alls, men nu är det en övergångsperiod att de får det under en veterinärs överinseende.

Min veterinär är även nyutbildad hovslagare. Hen står inte med på din länkade lista men visst måste hen duga vid en ev hovböld eller annan hovskada?

Nyfiken:

Listan över godkända hovslagare, vad baseras den på?? Vad är det som gör att dom är godkända?

Min klinikhovis är uppenbarligen på den listan, men även hovslagare jag aldrig någonsin skulle låta komma nära min häst, eftersom jag sett hur de jobbar (med verktygen som vapen). De hovslagare som klinikhovis rekommenderade för fortsatt vård av hästs skadade hov är inte heller med på listan, samt en bunt av de som jag vet få arbeta med sjuka/sederade djur. Så vad baseras listan på?

Angående TS fråga: Om man tar av hästen skon så snart efter skoning kan de bli halta/varma av bara det (det blir min iaf, men hon är lite speciell också). Jag hade börjat med hovslagare, så den får en möjlighet att rätta till jobbet. Kanske blir hästen bra med ny sko på foten?

/Lavinia, vars förra hovis på inom loppet av 12 timmar om prinsessan tappade en sko, nye hovis vet jag inte hur lång tid det tar.

De hovslagare som klinikhovis rekommenderade för fortsatt vård av hästs skadade hov är inte heller med på listan, samt en bunt av de som jag vet få arbeta med sjuka/sederade djur.

Då verkar du ha fått det hela om bakfoten och din klinikhovis ska nog sluta med att rekomendera den typen av hovisar för utförande av eftervård.

Sedan håller jag med dig,,, Vad baseras denna lista i vissa fall på hur dom blivit godkända.

Min veterinär är även nyutbildad hovslagare. Hen står inte med på din länkade lista men visst måste hen duga vid en ev hovböld eller annan hovskada?

Precis som Peter Lundin skriver så är det ok med en veterinär. Ska en hovslagare göra något med en sjuk/skadad hov så är det bara godkända hovslagare eller under överinseende av veterinär de får göra något med hoven.

Ni som undrar vad godkännadet av hovslagare baseras på kan läsa om det på Jordbruksverkets hemsida http://www.jordbruksverket.se/amnes...ovslagare.4.32b12c7f12940112a7c800010402.html

Senast ändrad:

Hovis kommer snart och han stog visst inte med på listan...
Få se vad han säger.
Hästen varm i hoven både före och efter vi tog av skon och fortfarande varm efter fyra dagar.
Tack för svar!

Om hovslagaren är godkänd kan du använda denne först vid misstänkt hovböld, lista på godkända hovslagare finns här http://www.jordbruksverket.se/download/18.5fe620a913671cf1a6b8000352/120403+Godkända+hovslagare.pdf

Är hovslagaren inte med på ovanstående lista så får denne inte utan överinseende av veterinär göra något i en hov som misstänkts ha någon skada/sjukdom.

Så småningom kommer de icke godkända hovslagarna inte få göra något i skadad/sjuk hov alls, men nu är det en övergångsperiod att de får det under en veterinärs överinseende.

Det man blir lite fundersam på när man ser vilka som finns med på listan i det område man känner till hovslagarna i är om det inte borde vara någon form av kompetent test även för deras grundarbete för att få komma med på listan och inte bara titta på att de faktiskt har utbildning. Flera av de som står med på listan är fullkomligt okompetenta som vanliga hovslagare och gör anskrämligt dåliga jobb på friska hovar iofs måste de väl se till att få jobba i sjuka hovar också för det är vad deras kunders snabbt förvandlas till efter deras arbete :cool: . Det farliga är bara att folk ju faktiskt kan tro att de verkligen är duktiga hovslagare bara för att de återfinns på listan och andelen heltokigt skodda hästar kommer att öka.

Intressant är att inte en enda av de riktigt duktiga hovslagarna (som har fullt av kunder och som alla slåss om för att få plats hos) återfinns på listan inte ens den enda kliniken här nere som har hovslagare knuten till kliniken inte ens den hovslagaren återfinns på listan. Får du en skadad hov måste du alltså byta ner dig till sämre hovslagare var nog inte riktigt tänkt att det skulle få den effekten.

Nu har hovis varit här och satt tillbaka skon.
Varm, halt och öm. Han tror en hovböld långt upp eller fång!
Mest varm högt upp på hoven.
Jag kommer nu att ringa veterinären.

*kl*
Jag tror att en del av problemet är att hovslagare generellt är bristvara, vilket innebär att de hovslagare som finns redan har tillräckligt med arbete så det räcker och blir över, och särskilt de duktiga! Det finns nog inte särskilt mycket incitament för att ansöka när det finns tillräckligt med arbete, mer än att det kan ses som en tjänst för kunderna. Krasst sett är det ofta sjuka hovar inte ger tillräckligt med inkomst om man ser till nerlagd restid mm (ex vid en hovböld), så varför ansöka?

Jag har tyvärr liknande erfarenhet som Gylle när det gäller godkända hovslagare. Jag har träffat på ett par stycken och tyvärr utgör jordbruksverkets godkännande ingen form av kvalitetsstämpel, och det är skrämmande.

Jo så kan det ju vara men dessa skickliga hovslagare måste väl ändå nån gång uppleva av att nån av deras kunders hästar drabbas.
Ska denne hovslagare då lämna över "sin" häst till en annan hovslagare?

Jo så kan det ju vara men dessa skickliga hovslagare måste väl ändå nån gång uppleva av att nån av deras kunders hästar drabbas.
Ska denne hovslagare då lämna över "sin" häst till en annan hovslagare?

Ja så är det redan nu.

Kunderna får väl pusha sina hovslagare att göra ansökan.

Har inte satt mig in i det så jättehårt men efter vad jag fattat så är det inte bara att ansöka utan de måste ta ledigt från sitt vanliga hovslageri för att gå några tilläggskurser (för x antal tusen kronor förutom utebliven inkomst från skoningarna) dessutom efter att de blivit godkända hovslagare så måste de börja föra journaler över alla hästar = ett betydande merarbete jämfört med tidigare.

Dessa hovslagare är redan innan upp över öronen fullbokade skulle de ta ledigt för att gå kurs så lär det bli kaos och skulle de sedan ha merarbete med journalföring på varje häst så innebär det ju även längre arbetstid per häst vilket gör att de inte kommer hinna med alla kunder de gör idag.

Där tror jag du har förklaringen till att de helt enkelt skiter i att bli gdk hovslagare de har upp över öronen med jobb ändå skulle de förlora någon kund för att denna behöver använda godkänd hovslagare så står det en lång rad med kunder med friska hovar som gärna fyller upp den tiden, sen är det ju även så för en hovslagare går det väldigt mkt fortare och smidigare att ha just friska hovar som kunder och har de en lång kö med sådana så gråter de nog inte över att tappa en besvärlig sjuk hov som kund. Speciellt inte så länge det mest är "dåliga" hovslagare som är godkända för då lär inte kunden släppa sin plats för gott hos den gamla utan kommer snabbt tillbaka igen när hoven är frisk igen.

Det är inte ovanligt man får vända sig till klinik i alla fall, och då är det lika bra att även vända sig till en klinik med en ansluten hovslagare.

Hej!

Alternativet skulle gissningsvis vara en av de som står på listan som jag vet redan nu inte skulle fixa att sko min fröken- hon är hemsk om hovisar är våldsamma. Dessutom gissar jag att de är extremt upptagna, om man jämför med hur lätt det är att hitta hovslagare i största allmänhet.

Nu har vi turen att ha hittat en hovis hon accepterar utan droger (tack gode gud för det!)

Och som sagt.. Jag och klinikhovis diskuterade rätt ingående vilka hovisar i området som skulle funka (dvs de som fick arbeta på sederat djur) och ingen av dem är på listan ovan.

TS: Hoppas det inte är nåt allvarligt med din pålle! När min höll på sådär för några år sen trodde vi senskada, så svullen var hon i hela benet och varm, puls och öm/halt. Men det var bara "ömfotad" häst och gick över när hon skoddes med andra skor. Om din är känslig för sömstick kanske det kan vara ett alternativ i framtiden? Att byta skor alltså?

/Lavinia

Jag försvarar inte att det nu blivit att hovslagare ska godkännas på det vis Jordbruksverket har bestämt. Meningen är dock i förlängningen att en godkänd hovslagare ska betyda att det finns någon slags kvalitetsstämpel på hovslagarna. Jag vet at det varit många turer runt hovslagarna, och om vilken/vilka utbildningar som ska vara godkända. T ex i Skåne räknar Länsstyrelsen med att det finns runt 200 aktiva hovslagare, kanske fler, när jag läste listan med godkända sist så var det 26 hovslagare på den. 26 hovslagare kan knappast hinna med de hovbölder, fånghästar som ska verkas o d som folk vill ha fixat i dag.

Om man blir påkommen med att behandla en sjuk/skadad hov när man ej är godkänd så kan man bli åtalsanmäld och i förlängningen kan det innebära åtgärder mot den hovslagaren.

Valet är fritt för kunden, men den hovslagare som inte är godkänd, men som ändå åtar sig att t ex verka i sjuka/skadade hovar utan överinseende av veterinär, och i framtiden även då, kan råka illa ut.

Obs, det finns även duktiga hovslagare på listan;)

Är man inte godkänd så är man inte. Då ska man lämna över arbetet om det innefattar moment som man inte har formell behörighet att göra. Alternativt om man kan anses ha reell kompetens för det, kan godkänd hovslagare delegera till vederbörande.
Om det är så att det finns godkända hovslagare som, enligt vad några här säger, inte har kompetens kan ev också bero på att man "släppte igenom" ett antal som hade den gamla certifieringen. Däribland vet jag t ex några som ansökte och fick certifiering FÖRE de var klara med sin gundutbildning.
Sen hade man från början höga krav för att ge nya godkännanden. Godkänd fortbildningsexamen var ett alternativ. Sen har man tunnat ut kraven allteftersom. Man har bl a godkänt folk som bara gått fortbildningsblocken men INTE klarat examen. Illvilliga rykten säger att man kommer att tvingas sänka ribban eftersom det inte finns tillräckligt många godkända.
Att det skulle vara betungande för "duktiga" hovslagare att gå fortbildningen är väl bara tjurbajs. Fortbildningsblocken omfattar fem helger och en heldags examen. Kan det vara så att man "gömmer sig" bakom "besvärlighetsargumentet" för att man är rädd att inte klara slutprovet???
Att det bara skulle vara "dåliga" hovslagare som är godkända är ju inte annat än rent struntprat. En snabb koll i listan visar bl a fyra hovslagare med mästarbrev, en rejäl drös med klinikhovslagare och f d klinikhovslagare från bl a Ultuna, Strömsholm, Helsingborg och ett flertal andra etablerade kliniker samt ännu ett antal lärare vid landets hovslagarutbildningar. Visst borde man kunna hitta någon i den samlingen som kan sko???
Journalföringen är ett måste för att kunna följa vad som gjorts vid t ex en skadeståndsprocess eller för den delen en behandling. Jättetråkigt och tidskrävande förvisso. Särskilt jobbigt om man ska skilja på hästar med olika färg....svarta eller vita:angel:

Liknande trådar

Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 416
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar