Sv: Veterinär dömd för djurplågeri
Gylle! Nu måste jag protestera. Ingen kan dömas på grundval av hörsägen! Nu får du väl ge dig. Och rättens ordförande är juridisk utbildad och har sista ordet om rätten är oenig. Ge de här människorna lite kredit för att veta vad de sysslar med. Så lätt är det inte att döma någon för djurplågeri. Det är uppenbart att du inte är insatt i fallet. Läs förundersökningsprotokollet! Läs sedan domen ordentligt.
(Lovisaeleonora: Vad jag menade med citatet om att vi inte ska behandla våra djur på något sätt som vi behandlar våra barn, gällde naturligtvis våld och inget annat.)
Gylle, ursäkta, men jag misstänker att du försöker skydda och förmildra det djurplågeri som var det som den här veterinären och hästuppfödaren blev dömd för. Du kanske känner personen och tar dennes parti. Vilket kan vara förståeligt om du själv aldrig har varit vittne till något djurplågeri som kvinnan har gjort mot en häst. Men hon är, som åklagaren sa i sin lutplädering, "listig".
Visst är alla oskyldiga tills motsatsen bevistats. Men nu är hon dömd.
Hon ljög i polisförhören. Bland annat här: På frågan: "Har du någonsin piskat en häst?" Hon svarar: "Nej, jag har aldrig piskat en häst." Det finns bevis på detta.
Jag hoppas att ni andra som har sett kvinnan plåga djur nu vågar stiga fram och berätta. Annars har ni ju på ert samvete att andra föl kan råka ut för det som kom upp i rättegången - att brutalt kastas omkull på marken! Enligt folk på jordbruksverket får en häst aldrig kastas omkull på marken, eller läggas ner om det inte gäller inför en operation eller när den är sjuk. Att den här kvinnan, enligt åtalet, gör det för att betvinga och underkasta ett ungt och vettskrämt djur är ju fullständigt oacceptabelt. Den som inte tycker det ska överhuvudtaget inte ha med djur att göra. Det är min åsikt.