Veterinär dömd för djurplågeri

(Skånska Dagbladet)
Femtio dagsböter blev straffet för en 48-årig veterinär som dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen av Lunds tingsrätt. Hon dömdes bland annat för att ha använt en så kallad elfösare mot föl och för att ha kört på en häst med en så kallad bobcat för att få...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Ja och en dom får väl vem som helst läsa, och då är den väl inte redigerad på något sätt? :confused:

Det är nog bara att acceptera, vissa får nämnas vid namn, andra inte! Kanske är det så att de som bedöms vara risker att de stämmer någon är de som inte får namnet publicerat?

Ja vi får väl se vad som händer men som sagt det är ju inte svårt att ta reda på det om man vill men det har säkert med regler för vad forum och tidningar får och inte får publicera. Och det kommer att spridas vem det är för som sagt ryktet färdas längs alla vägar.

Jag vet inte vem som var först med att namnge Svanstedt jag hängde inte riktigt med i den historian men alla andra hängde då på, brukar visst kallas mediedrev.

*kl*

Nu vet jag vem det är och jag är chockad. Använde alltid den veterinären förr när h*n jobbade som distriktare där jag bodde då. Det hade jag aldrig trott. :eek:

:eek::eek::eek:

Den veterinären har jag enbart goda minnen av. Var helt underbar att ha att göra med när mitt sto inseminerades.

Är det verkligen ens möjligt att det som påstås ha skett har skett? Detta är ju en av Sveriges främsta uppfödare.

Jag ställer mig mycket skeptiskt. Speciellt efter att ha varit utsatt för liknande komplott själv. Jag fälldes i första instans men i nästa vart jag rentvådd. Kommer nog aldrig att lite på den s k svenska rättvisan igen förstås. Ju mer man ljuger desto mer framgång har man. :crazy:

Efter att ha läst detta:

Rätten konstaterar att en del av de uppgifter som lämnats har varit överdrivna, men man ser ingen anledning att tro att duon varit beredd att ljuga under ed för att hämnas. Särskilt inte som två män på skilda punkter har gett stöd för uppgifterna.
Länk

...blir jag än mer skeptisk. :crazy:

kl

Angående vem som anmälde står följande på tidningen ridsport http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=514582Det var en anhörig till en tidigare anställd som anmälde veterinärens uppförande till Jordbruksverket, vilket föranledde verket att göra en åtalsanmälan

Det är alltså en privatperson som anmält till jordbruksverket som i sin tur gick vidare.

Det här med bobcaten är det fastställt att hon faktiskt försökte fösa en häst över en pressening med hjälp av en maskin? För det är för detta hon fällts för djurplågeri om jag nu fattat det hela rätt. Har hon erkänt att hon kört mot hästen i syfte att få den att gå framåt? För i samma artikel står:

anses veterinären ha kört mot en unghäst med en bobcat för att få den att gå över en presenning.

Anses är ju ett ganska luddigt ord och det finns inga bevis för att hästen verkligen blev påkörd utan ska ha fått sina skador då det sparkade mot maskinen. Men veterinären säger att hästen skadade sig på en höhäck. Den höhäcken skulle jag vilja se i såfall för den verkar ju inte lämplig att ha till hästar.

Om hästen skadade sig genom att sparka mot bobcaten borde bobcaten åtminstone fått märken, förmodligen rejäla bucklor och borde behövt service. Var finns bobcaten idag? Var hästen och bobcaten försäkrade har det kommit in några underlag angående ersättning till försäkringsbolag för en skadad bobcat ev skrotad bobcat?

Senast ändrad:

Men det är ju ganska många i det här sammanhanget som anser att Ridsport håller veterinären om ryggen. Du får tänka på att det du läser där är en artikel författad av en journalist - ska man hitta "sanningen" så måste man begära ut de offentliga handlingarna.

Jo jag kan förstå att ridsport kanske håller veterinären om ryggen men jag har läst många andra tidningars artiklar också och jag har inte hittat att veterinären erkänt att hon verkligen kört mot hästen med bobcaten och om hästen blev så illa skadad av att sparka mot bobcaten borde maskinen fått skador. Eller om hästen nu blev skadad av en höhäck så borde höhäcken fått allvarliga skador. En höhäck kan man ju kanske skicka till skroten men en bobcat är väl en ganska dyr maskin och inget man slänger direkt när den gått sönder?

Därför borde bobcaten finnas någonstans eller en verkstadsnota eller ett skrotintyg och försäkringsersättning.

Jag försöker se objektivt och skeptiskt på alla sådana här nyheter och tycker att bobcaten borde ju vara viktig i detta sammahang. Om det kommer fram att veterinären begärt ut ersättning för förstörd och skrotad bobcat i samband med att hästen skadade sig så är ju det en ganska övertygande indicium (heter det så?) mot veterinären? Om bobcaten fortfarande finns kvar men är reparerad är det ju också ett indicium. Om samma bobcat finns kvar och tydligt är i gott skick utan några som helst tecken på att ha blivit lagad ja då är det ju till veterinärens fördel.

Så var är bobcaten?

Senast ändrad:

jag har inte hittat att veterinären erkänt att hon verkligen kört mot hästen med bobcaten

Det är väl inte ovanligt att bli dömd mot sitt nekande?

och om hästen blev så illa skadad av att sparka mot bobcaten borde maskinen fått skador.

Ett föl som sparkar på en bobcat - kanske fastnar i den - nej, varför skulle det synas på bobcaten? Har du sett en bobcat? Ett föl är ganska skört!

Eller om hästen nu blev skadad av en höhäck så borde höhäcken fått allvarliga skador.

Verkligen inte, de är ju gjorda av solida material som helt säkert inte går sönder innan hästen gör det!

Jag försöker se objektivt och skeptiskt på alla sådana här nyheter

Det gör jag också men jag tycker att dina argument är ytterst ihåliga. Jag känner själv inte till veterinären personligen men har ju naturligtvis hört talas om henne i olika sammanhang. Hon är ju erkänt duktig uppfödare och veterinär, det ska man inte ta från henne, men å andra sidan så finns det ju rötägg i alla branscher?

Ja mina argument kanske kan tyckas ihåliga men jag argumenterar inte jag undrar. Jag påstår inte att det är si eller så det var i alla fall inte min mening jag undrar över saker och ting som jag tycker beskrivs för dåligt eller ibland motsägelsefullt beroende på vilken artikel i vilken tidning man läser.

Men hur gammal var hästen som fick avlivas? Stor skillnad på 3 månader eller 7 månader eller 1,5 år, som det står i ridsport. En sju månader gammal häst kan väga 300 kilo men kan fortfarande beskrivas som ett föl av reportrar framför allt icke hästinsatta reportrar. För alla artiklar i detta fall är väl författade av journalister?

Så hur gammal hästen var har ju också väldigt stor betydelse och där har jag inte hittat någon ålder utan allt från föl upp till en häst på 1,5 år. Det finns dessutom andra i tråden som till och med ifrågasätter om detta verkligen har skett.

ursprungligen postat av krocket
Är det verkligen ens möjligt att det som påstås ha skett har skett

Senast ändrad:

Då är det ju hörsägen i alla fall? Och kan ju då rent krasst vara falska anklagelser för att sätta åt veterinären i fråga?

*kl*

Jag vet inte vad era hästars hovar är gjorda av, men oskodda hästsparkar mot gafflarna på en mindre traktor borde inte ge några större men för maskinen.

Sedan förstår jag inte heller krockets :eek: och skepticism utifrån meningen denne citerade? Rätten har fastställt att åklagarsidans vittnen är trovärdiga och att det absolut inte är troligt under några omständigheter att de går igenom en flera år lång process för att utföra en vendetta.
(Om det är någon här som påstår att vittnena begår mened är ni säkert välkomna att ta den anklagelsen direkt med dem, namn får ni säkert tag på genom att hämta ut domen?)

Uppgifter har lämnats till Jordbruksverket, som i sin tur har gjort en utredning och fattat beslut om polisanmälan. Sedan har Polisen, i sin tur, gjort en förundersökning och sedan beslutat att lämna målet till åklagare. Åklagaren har sedan i SIN tur gjort ÄNNU en förundersökning och sedan valt att väcka åtal.

Vad gäller tidningen som diskuteras så tror jag att man helt enkelt gör bättre i att läsa en riktig tidning, eller t.o.m hämta ut domen själv. Då slipper man stora faktafel och vinklade uttryck.

Min skepticism till att tingsrätten baserar sitt domslut enbart på vittnen (vittnen som dessutom anses ha överdrivit) beror på att jag själv dömts på samma grund (enbart vittnesmål) en gång. Inte en enda var ute och kontrollerade fakta. I nästa instans friades jag helt och hållet.

Knapplån. Jag "känner" den här veterinären sen ett antal år tillbaka (hon har behandlat mina hästar) och jag slog också bort dessa ryktena när jag hörde dem första gångerna (fast jag tyckte det var lite konstigt att liknande historier kom från vitt skilda håll), men jag kunde aldrig tänka mig det om henne. Hon var alltid så go och snäll mot både mig och hästarna. Och just för att jag vet hur hästfolk älskar att intrigera och dramatisera och gadda ihop sig mot enskilda...
Det var först när jag fick se videos (inspelade med dolda mobilkameror) som jag faktiskt verkligen insåg hur det låg till. Och jag är rejält uppskakad. Jag törs inte närmare gå in på vad videona föreställer eller vem som gjort dem av hänsyn till de personerna, men det var ingenting man kunde vifta bort som oaktsamhet eller "försvarbart våld" utan tortyrliknande scener, meningslöst utdraget våld mot helt försvarslösa individer, i ett fall ett föl.
Jag blir så j*a uppriven och upprörd över att jag sitter här och ingenting kan göra medan det i skrivande stund mycket väl kan pågå något fruktansvärt, jag kommer aldrig någonsin igen att kunna åka förbi gården utan att känna vanmakt och sorg.
Jag tar en risk med att skriva detta det vet jag, trots att jag skriver under anonymt nick är det många som vet vem jag är men jag står inte ut med att inte göra något alls. Att inte ens gå ut och varna andra hästägare, och även försöka förmå andra hästägare att sluta stötta verksamheten. För djurens skull. De bilderna som sitter på min näthinna går aldrig bort och de hästarna på filmerna är förmodligen borta nu, men för de djur som kan komma i hennes våld i framtiden. Det är fruktansvärt det som har skett och jag hoppas så att efter denna dom att länsstyrelsen tar rätt beslut och ålägger henne med djurförbud. Jag hoppas att inte Sverige är ett av de länder där rika personer kan köpa sig ur allting.

@ Dreamer: Med gråten som en klump i halsen och ont i hjärtat, kan jag tala om att jag vet precis hur du känner dig.:cry: Jag har själv upplevt hysteriska våldshandlingar mot djur som hon har utfört och valt att inte träda fram. Jag har även videoupptagning där kraftiga våldshandlingar begås mot djuren, men jag har fortfarande valt att inte träda fram.
Tro mig när jag säger att samvetet gnager i mig, som om vore jag en skinkbit som trillat ner på en myrstack, men vi är nog många som har upplevt hennes våldsamma framfart på djuren, men som inget vågat säga. Jag har tillhört kategorin som har spolat stallgolvet rent från blod efter en misshandel. ¨
Min uppfattning är att denna människa går inte att tillrättavisa rättsligt, utan det är psykiatrisk vård som gäller för ett sådant sadistiskt uppförande. På något sätt önskar jag att vi hade känt varandra, så man hade någon att kräka ur sig det man fått uppleva. Själv känner jag mig som en förbannad hycklare, då jag är medlem i flera djurrättsorganisationer men ändå väljer att vända ryggen till på min egen hemmaplan. Skulle jag bli kallad för ett svin, så har jag gjort mig förtjänt av det namnet.
Jag hoppas innerligt att den här veterinären blir av med sin licens, blir belagd med djurförbud och förhoppningsvis måste genomgå en psykiatrisk utredning.
Dessutom är hon dömd för en tid sedan då hon kastade ett grimskaft genom fönsterrutan på en passerande bil. Mannens flickvän är en god vän till mig, och hon beskrev hela händelsen ordagrant och konstaterade hur labil denna människa är. Psykopat är nog det ord jag skulle använda för att beskriva henne.
Till dig, Dreamer, och till er andra som ställt upp mot denna veterinär, vill jag säga att jag hämtar inspiration från ert mod och hoppas att jag en dag kan bli lika stark. Stå på er.

Ja mina argument kanske kan tyckas ihåliga men jag argumenterar inte jag undrar. Jag påstår inte att det är si eller så det var i alla fall inte min mening jag undrar över saker och ting som jag tycker beskrivs för dåligt eller ibland motsägelsefullt beroende på vilken artikel i vilken tidning man läser.

Men hur gammal var hästen som fick avlivas? Stor skillnad på 3 månader eller 7 månader eller 1,5 år, som det står i ridsport. En sju månader gammal häst kan väga 300 kilo men kan fortfarande beskrivas som ett föl av reportrar framför allt icke hästinsatta reportrar. För alla artiklar i detta fall är väl författade av journalister?

Så hur gammal hästen var har ju också väldigt stor betydelse och där har jag inte hittat någon ålder utan allt från föl upp till en häst på 1,5 år. Det finns dessutom andra i tråden som till och med ifrågasätter om detta verkligen har skett.

Snowball: I mina ögon spelar det faktiskt ingen roll hur gammal eller ung hästen var - den blev behandlad på ett högst vidrigt sätt, oavsett. Dessutom skulle jag nog vilja påstå att en häst på 7 månader ÄR ett föl - oavsett vikt!!

Det är tydligen ett jäkla hyss pyss vem denna person är !!!

Om man nu går ut på ett annat forum och personen är Dömd och man hänvisar till målnr och går ut med hennes namn så plockar ni bort länken till det Forumet ?

OCh hela mitt inlägg ! Istället för att bara ta bort länken ? Är det svårt ?

Tala om för mig med vilken motivation man gör detta man har nämnt namn och trådar i sidor efter sidor och diskuterat dessa människor .

Vad är skillnaden med att det är landets främsta hästuppfödare och seminvetrinär som faktiskt blivit dömd och man får inte ens nämna som jag gjort nu att det är landets främsta hästuppfödare och seminvetrinär trots att det är utan namn så plockas inlägget bort !?!?

Gunnar var går gränsen om man är dömd är domen en öppen handling som alla kan skicka efter ....
Mia

Helt rätt att ta bort, faktiskt. Allt annat blir pöbelmentaliet

Visserligen kan man om man är intresserad gräva och begära ut handlingar från tingsrätten, MEN därmed inte sagt att personen ifråga skall hängas ut på internet.

En del sådana fora namnger folk med adress och andra personuppgifter, skvaller och sanning i en salig blandning.

Om en person blir dömd för något ska den ha ett straff via rättsväsendet, när straffet är avklarat anses den personen ha möjlighet till en andra chans i livet. När folk som du gapar och skriker på nätet och vill hänga ut personer så är det faktiskt inte värdigt ett rättssamhälle. Det är den typen av tankesätt som skapar mobbhysterier.

Straff ska dömas av domstol, inte av en pöbel.

Till dig och Dreamer:

Är det som ni säger att ni har bildbevis för de påstådda handlingarna tycker jag att ni båda ska knalla över till polisstationen och lämna in materialet. Och skämmas tills ni fått tummen loss.

Skit snack !!!

Jag har som konsument rätt att välja vilken vetrinär jag vill och skulle absolut vilja veta vem jag lämnar min häst till och att den har det bra där och inte är dömd för djurplågeri .

Låter mer som du är vän med den dömde ?

Miaa

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I oktober dömdes veterinär Lena Nyström för djurplågeri, till 50 dagsböter à 1 000 kronor, vid Lunds tingsrätt. Detta...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Skånska Dagbladet) Med en elfösare, slag, sparkar och piskor ska en veterinär från Sydvästra Skåne ha plågat sina hästar enligt ett...
Svar
0
· Visningar
603
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En fällade dom. Det blev utslaget vid Lunds tingsrätt för den skånska veterinär som på tre punkter anklagats för djurplågeri...
Svar
0
· Visningar
884
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Helsingborgs Dagblad - hd.se) Lund. En kvinnlig veterinär står åtalad vid Lunds tingsrätt misstänkt för djurplågeri. Enligt...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama