Veterinär dömd för djurplågeri

(Skånska Dagbladet)
Femtio dagsböter blev straffet för en 48-årig veterinär som dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen av Lunds tingsrätt. Hon dömdes bland annat för att ha använt en så kallad elfösare mot föl och för att ha kört på en häst med en så kallad bobcat för att få...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

knapplån

Jag har läst domen och om inte ytterligare bevisning tillkommer tror jag inte att att det kommer att hålla i högre instans . Omständigheten att den person som vittnat mot veterinären haft en mångårig vänskapsrelation med densamma och också bott och haft sin häst på gården, anmäler veterinären först efter att hon varit tvungen att flytta pga. ovänskap som inte är relaterad till behandligen av hästarna försämrar tillförlitligheten i hennes vittnesmål som jag ser det. Någon annan bevisning än hennes vittnesmål finns egentligen inte.

Senast ändrad:

Problemet är som jag ser det att alla som eventuellt har något vittnesmål att lämna har 1, svårt att bevisa det de sett om de inte filmat händelsen och 2, i princip alltid haft någon form av nära relation till kvinnan vilket är hela anledningen till att de sett allt det de sett och som lett till att relationen upphört vilket som du säger försämrar tillförlitligheten i vittnesmålet. :crazy: Moment 22. Rättsystemet tror jag inte tar hänsyn till antalet personer som vittnar om liknande händelser, bindande bevis måste finnas och inga personliga relationer får ha existerat. På så vis blir en fällande dom i princip helt omöjlig.
:cry:

Kopparberg; så är det definitivt. Har man dessutom inget bärande bevismaterial så lär man avfärdas fortare än snarast, och då står man där och har stuckit ut hakan för ha uppnått absolut ingenting, med risken att själv åka på ännu mer skit. Men i vissas värld är allting så enkelt och svartvitt. Antingen är du ond eller god, antingen gör du som personen säger eller så är ni inte vänner, antingen ditt eller datt. Det stadiet man lämnade när man var tonåring..

Så tycker jag inte man kan säga.

I det här fallet finns bara en person som vittnat om händelserna och omständigheterna kring att denna person blev ombedd att flytta från gården är speciella och har inga som helst samband med behandlingen av hästarna.

Rättelse: Även vittnets moder har sett och vittnat om en händelse.

Men det måste fortfarande till bindande bevisning, enbart vittnesmål har väl aldrig lett till fällande domar? Önskar att någon jurist var här och kunde svara.

Att barn mobbar varandra, gör påhopp, är råa mot varandra m.m. är inte konstigt när man läser denna mfl trådar.
Att vuxna människor gömmer sig bakom "nick" är fegt. Har man en åsikt så stå för den. Att gömma sig bakom "vi måste föra djurens talan", "denna kvinna är så mäktig så hon hotar och gör ditten eller datten" är ju bara löjligt.

Forna tiders skammpåle är inte något mot dagens, dvs internet.

Domen har inte ens vunnit laga kraft ändå är alla över denna person och många andra.

Låt lag och rätt ha sin gång, alla får de straff de förtjänar i det långa loppet, får man tro och hoppas. Vi lever ju dock inte i Iran eller något jämförbart.

Och nej jag anser inte att djurmisshandel eller vad det än må vara för brott är försvarbart och nej jag känner inte kvinnan i fråga men har pratat med henne via tjänsten. Att hoppa på folk anonymt är minst sagt fegt och det förtjänar ingen.

Med hopp om att slippa bli påhoppad anonymt
Maria Winberg

Enbart vittnesberättelser kan mycket väl utgöra bindande bevis, i det här målet ansåg tingsrätten att de var tillräckligt tillförlitliga för en fällande dom trots ovänskapen mellan vittnena och den åtalade.

..........

Kan tillägga att jag bara har läst domen, alltså inte förundersökningen eller rättegångsprotokollet som säkert ger en mera komplett och detaljerad bild av vad som skall ha hänt.

Du har aldrig funderat på att det kanske är så att det är mkt hysh hysh som du säger om detta för att vi är extremt många inom hästvärlden som känner veterinären ifråga och att det i stort sett inte finns någon som verkligen tror på denna historia. Är det inte konstigt att vi är väldigt många som anlitar denna veterinär och frekvent har besökt hennes anläggning utan att se tillstymelse till något som tyder på att det finns sanning bakom denna anklagelse.
Det är en människa och en massa nyskapade nick som vräker ur sig påstående här och på det andra forumet, kan det kanske vara så att det är samma som anmält och försöker få med sig fler ?

Om man ser till hur mentaliteten brukar fungera inom hästvärlden (och förvisso även övriga världen) så brukar folk inte vara sena att hänga på om något sådant här kommer ut och historierna kommer snabbt att den och den har sett det och det och jag såg denna göra det och det, med tanke på att 100 tals personer rör sig på hennes anläggning under säsong så borde dessa historier börjat ploppa in nu när det är fritt fram för mobben, men de gör inte det, varför ? Kanske för att det inte finns sådana historier ?
Hade det funnits filmupptagningar så hade de med säkerhet spridit sig via nätet vid detta laget.
Läser man i dagstidningen så är det enbart på vittnesmål från 24-åringen och dennes mamma hon fällts. 24-åringen ansågs trovärdig för att hennes vittnesmål överenstämde så väl med mammans ????

Jag tycker hela historien luktar, men vist det är möjligt att jag blir vinklad i min tankegång pga att det så totalt går emot min egen uppfattning om människan i fråga, men så dålig människokännare brukar jag inte vara.

Du har aldrig funderat på att det kanske är så att det är mkt hysh hysh som du säger om detta för att vi är extremt många inom hästvärlden som känner veterinären ifråga och att det i stort sett inte finns någon som verkligen tror på denna historia.

Eller en annan aspekt är att ingen törs säga något just för att hon har så mycket kontakter inom hästvärlden och ingen igentligen törs säga vad man som enskild person har sett ?

Tycker dock att om man nu sett , spelat in en icke acceptabel djurincident som man beskrivit här på forumet ska man anmäla detta .

Vilket torde vara ännu viktigare om nu kvinnan överklagar domen .

Och man nu har substans i det man skriver här på forumet om saker man sett kvinnan göra med hästarna och spolat blod som någon skrev så kan man ju faktiskt ta kontakt med åklagaren som för målet och på så sätt ge åklagaren mer kött på benen i målet .

Miaa

Nej, den här hästuppfödaren och veterinären fälldes för att det fanns två ytterligare vittnen som kunde bekräfta de två första vittnena.
Tingsrätten gick inte på försvarets försöka att försöka få det här till någon slags hämndaktion från en fd anställd. De var klokare än så. Det var kvinnans försvarsadvokat som försökte köra på den linjen - han hade inget annat. Eftersom kvinnan dessutom hade erkänt och talat öppet om just episoden då hon körde på en ung häst med en bobcat för att den var rädd att gå över en presenning där det fanns slaktblod kvar. Hästen kunde känna lukten och var livrädd. Hon körde mot hästens bakben tills de var blodiga och trasiga!
Hästen lades sedan utanför darrande och skakade av smärtorna och skräck. Den fick tas till djursjukhuset där den avlivades!
DET HÄR ÄR FAKTA OCH DÄRFÖR BLEV HON DÖMD.
Det finns inga gråzoner när det gäller djurplågeri. Hur kan någon av er försvara detta?

Gylle, jag citerar åklagarens slutplädering där han säger att kvinnan har varit mycket "listig" i sitt handlande här.
Det finns fler som har sett hennes djurplågeri, men har varit rädda att tala pga hennes ställning, pengar och makt.
Jag känner till fyra personer nu. Vänta bara. Det här kommer att växa.

Allt det onda behöver för att frodas är goda människors tystnad. Kom ihåg det. Våga tala!

Men det måste fortfarande till bindande bevisning, enbart vittnesmål har väl aldrig lett till fällande domar? Önskar att någon jurist var här och kunde svara.

Tingsrätten fann henne skyldig och det var INTE bara på de två kvinnornas vittnesmål utan TVÅ andra vittnen som kunde bekräfta sanningen i deras historia. Tingsrätten fann inga belägg för att kvinnorna var ute efter någon slags hämnd.
Att en av dem hade råkat vara anställd en tid på kvinnans hästgård var ju skälet till att hon blivit vittne till djurplågeriet!
Någonstans i hästhimlen har väl någon sett till att någon modig person vågar säga ifrån och ställa sig upp för hästarnas skull. De är hjältar i mina ögon. De är de enda som har vågat kontakta jordbruksverket om kvinnan. Lägg märke till att de inte gick till polisen utan först rådgjorde med ansvariga på jordbruksverket. Det var jordbruksverket syd som till sist efter en egen utredning polisanmälde veterinären/hästuppfödaren. Jordbruksverket anmäler inte någon så lättvindigt. Det måste väl alla kunna inse.

Tingsrätten fann henne skyldig och det var INTE bara på de två kvinnornas vittnesmål utan TVÅ andra vittnen som kunde bekräfta sanningen i deras historia.QUOTE]

Det är helt rätt att det fanns två åklagarvittnen till under förhandlingen i tingsrätten. Det var 24-åringens "styvpappa" som bor tillsammans med mamman. Utöver honom var det en kille som 24-åringen sa ett det då var en jobbarkompis. Försvaret fick fråga länge innan det kom fram att det var mer än vänskap men absolut inte pojkvän. KK enligt honom. (Inget ont i det.)

Nej, den här hästuppfödaren och veterinären fälldes för att det fanns två ytterligare vittnen som kunde bekräfta de två första vittnena.
Tingsrätten gick inte på försvarets försöka att försöka få det här till någon slags hämndaktion från en fd anställd. De var klokare än så. Det var kvinnans försvarsadvokat som försökte köra på den linjen - han hade inget annat. Eftersom kvinnan dessutom hade erkänt och talat öppet om just episoden då hon körde på en ung häst med en bobcat för att den var rädd att gå över en presenning där det fanns slaktblod kvar. Hästen kunde känna lukten och var livrädd. Hon körde mot hästens bakben tills de var blodiga och trasiga!
Hästen lades sedan utanför darrande och skakade av smärtorna och skräck. Den fick tas till djursjukhuset där den avlivades!
DET HÄR ÄR FAKTA OCH DÄRFÖR BLEV HON DÖMD.
Det finns inga gråzoner när det gäller djurplågeri. Hur kan någon av er försvara detta?

Det överensstämmer ju dock inte alls med vad någon tidning har skrivit och det överensstämmer ju inte heller med de skador som angavs av veterinären på den klinik den togs till, dessutom anges det att den togs till klinik efter att ha pencillinbehandlats hemma alltså inte samma dag.
Det står ju klart och tydligt i tidningarna att domstolen INTE anser det bevisat att hästen blev påkörd, men du påstår att hon erkänt att hon kört på unghästen då borde ju inte domstolen anse att det inte var bevisat eller ?
Hästen kom enligt klinikveterinär in med skärsår, kör man på någon så blir det ju krosssår inte skärsår det behöver man ju ingen större medicinsk kompetens för att förstå.

Ja fel av mig avseende vittnena även 24-åringens mammas man (var det väl om jag minns rätt) och en nära vän till 24-åringen vittnade såg jag nu när jag läste igen, hade varit mer intressant om det fanns vittnen som inte hade anknytning till 24-åringen hade fått lite mer substans då i att det inte bara handlar om en hämndaktion.

Jag tror ingen försvarar djurplågeri, däremot tror jag ingen (utom möjligen en) vill se någon få sitt liv ruinerat på falska anklagelser. Bevisningen som visats utåt i alla fall är ju långt ifrån utan tvivel.
När det då dessutom går emot den upplevelse man själv i verkliga livet har av veterinären så är det väl ganska sunt att inte bara dömma utan ifråga sätta om detta verkligen kan vara anklagelser med substans.
Det vore inte första gången i historien som någon blir oskyldigt dömd.
Att jag sedan inte för mitt liv kan få ihop varför hon skulle tvinga en unghäst att gå över en presenning gör ju historien lite knepig, hon är väl inte precis typen som håller på och miljötränar sina unghästar på det viset det intrycket har i alla fall jag aldrig fått.

Sen har jag svårt att se hur man upplever att personen har mkt makt eller skulle vara ett hot. Så upplever jag henne inte alls även efter att ha funderat igenom det ordentligt så har jag svårt att se den bilden framför mig.

Det skall bli intressant att se vad hovrätten har att säga om målet, de domarna brukar bli lite mer trovärdiga än de som döms i tingsrätten.

"Bevisningen som visats utåt i alla fall är ju långt ifrån utan tvivel."

Gylle, det här är ju helt fel. Hur tänker du nu då? Eftersom kvinnan blev dömd så ansåg Tingsrätten naturligtvis att det kunde bevisas bortom alla rimliga tvivel att hon var skyldig!
I en av de tre åtalspunkterna kunde de inte döma henne "bortom all rimlig tvivel", men här var det också nära och i Hovrätten kan hon mycket väl fällas på alla tre punkter då åklagaren kan tillåtas ta in fler bevis och vittnen.

Du säger också "Det skall bli intressant att se vad hovrätten har att säga om målet, de domarna brukar bli lite mer trovärdiga än de som döms i tingsrätten." Det är en förfärlig anklagelse mot nämndemännen i Lunds Tingsrätt. De här människorna skulle alltså inte vara kapabla att döma i ett djurplågerimål? Det brukar vara mycket svårt att få till en dom i djurplågerimål och här har de följt lagen till punkt och pricka. Bevisningen var alltså så pass stark.

Och det här är inga falska anklagelser! Tingsrätten fann även att alla de vittnen som kallades i rättegången inte rimligtvis kunde ha gaddat ihop sig och dessutom begå mened för att ljuga om det här. Ingen hade något att vinna på det - tvärtom.

knapplån

Jag har läst domen och om inte ytterligare bevisning tillkommer tror jag inte att att det kommer att hålla i högre instans . Omständigheten att den person som vittnat mot veterinären haft en mångårig vänskapsrelation med densamma och också bott och haft sin häst på gården, anmäler veterinären först efter att hon varit tvungen att flytta pga. ovänskap som inte är relaterad till behandligen av hästarna försämrar tillförlitligheten i hennes vittnesmål som jag ser det. Någon annan bevisning än hennes vittnesmål finns egentligen inte.

Jodå, mer bevisning fanns - annars hade hon inte blivit fälld. Den som verkligen vill sätta sig in i fallet kan ju alltid beställa Förundersökningsprotokollet från Lunds Tingsrätt.
"Målsnummer B1416-08".
Där finns alla förhör som polisen har gjort med.

Lägg ner, det är nog ingen som inte vet att tingsrättsdomar kan vara precis hur knepiga som hellst eftersom det inte är utbildade personer som dömer utan lekmän. Tingsrätten kan vara rena lekstugan ibland och i många fall ändras också domsluten totalt när det kommer upp i hovrätten och juridiskt utbildad personal är de som dömer.
Hur kan man anse att en bevisning är stark när den enbart utgår från hörsägen från en person som är ovän med den anklagade och de enda som styrker denna persons berättelse är personens egna familj och nära vän ? Du får ursäkta men i mina ögon är det ingen stark bevisning eller en bevisning som är utom tvivel. Lite mer bevis än så behövs för att det skall bli trovärdigt och då i form av någon som inte har någon anknytning till 24 åringen.

En annan bit som jag finner mkt egendomligt i denna historia är att om sådana här saker sker skulle knappast någon djurvän jobba kvar utan sluta omgående och anmäla det inte jobba vidare och först när man blir utslängd anmäla det. Gör man så och det är sant är man ju lika medskyldig själv.
Det finns ju även annan personal som varit där över alla dessa aktuella år, personer som jag uppfattar som empatiska mjuka djurvänner, du menar alltså att dessa stillatigande skulle ha sett på när sådant här sker och sedan lugnt jobbat vidare år efter år ?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I oktober dömdes veterinär Lena Nyström för djurplågeri, till 50 dagsböter à 1 000 kronor, vid Lunds tingsrätt. Detta...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Skånska Dagbladet) Med en elfösare, slag, sparkar och piskor ska en veterinär från Sydvästra Skåne ha plågat sina hästar enligt ett...
Svar
0
· Visningar
603
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En fällade dom. Det blev utslaget vid Lunds tingsrätt för den skånska veterinär som på tre punkter anklagats för djurplågeri...
Svar
0
· Visningar
884
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Helsingborgs Dagblad - hd.se) Lund. En kvinnlig veterinär står åtalad vid Lunds tingsrätt misstänkt för djurplågeri. Enligt...
Svar
0
· Visningar
633
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama