Veterinär=ångest

Sv: Veterinär=ångest

*kl*

Jag betalade nyligen 2400kr för att få höra att min hund är kärnfrisk... :crazy: Vilket i sig givetvis var väldigt skönt, men ändå.
Jag misstänkte livmoderinflammation.

Jag lämnade urinprov som de kollade, de tog ett blodprov och analyserade och de tog tempen och klämde på henne. Hittade ingenting.

Och det i årets fattigaste månad - såklart!

Alltså skulle Devin attackera någon så får jag betala ur egen ficka, en attack på honom ska betalas av ägarn till hunden på dennes försäkring. Men det är den enda reservation och försäkring går in även vid mediciner, rehabilering osv.

Jag gillar det försäkringsbolaget, så jag väljer att ha det som reservation. Kan hända att jag byter om jag hittar något annat och bättre bolag.

Aha, du pratar om en ansvarsförsäkring, inte en veterinärvårdsförsäkring.

Va?

Nej, killen sa att det fanns veterinärvårdsförsäkring och livvårdsförsäkring. Jag kunde teckna livvårdsförsäkring i den summan jag köpt honom för eftersom han är blandras. Men eftersom jag vet hur jäkla dyrt det kan bli hos en veterinär så valde jag veterinärvårdsförsäkring som täcker ALLT utom bitskador (alltså reservation). Dom hade valt att ha den reservation pga att många kampar med sina hundar men ändå vill ha ut det på försäkringen.

Vet du/ni något bolag med hög veterinärvård (nu har han 40.000), och med en fast självrisk som täcker allt även bitskador så pma, så byter jag utan att tveka. Eftersom min förra hund var ständigt sjuk så väljer jag att ha hög veterinärvård med fast självrisk på Devin för det springer lätt iväg om olyckan är framme.

Jag har agria och har aldrig hört att de skulle ha resteriktioner vid bettskador på amstaffs. Jag skulle ju aldrig lita på att den andra hundägaren går in och betalar, folk är idioter och man kan nog få strida för de där pengarna.

Agria har en försäkring som heter "trygghet" som förutom inakodering vid ägares sjukdom även står för kostnaderna om din hund biter en annan. En vanlig hundförsäkring står inte för det.

Ja försäkring har jag också, har veterinärvård upp till 40.000, men gäller inte bara det om det är för "samma skada"? Altså vi säger nu det här med hans tass, om det skulle bli nåt riktigt h*vete med det så kan ju försäkringen gå in och täcka upp det, men då får jag ju inte t.ex öronproblemet på försäkringen.. eller har jag fel?

Och visst, det är jätte bra med odlingar och labbprover, just för det ni säger om resistenta bakterier, men samtidigt när jag vet med stor sannolikhet att det är samma hans andra öra, så känns det väääldigt dyrt att betala en lika stor summa, för att få exakt samma svar.. förstår ni?

Och sen att hon sa ett visst pris till mig i telefonen, men det blev snabbt ändring på efter undersökningen tycker jag är dåligt. Veterinären VET ju vilka undersökningar som förmodligen kommer att måsta göras, och vet också priset för alla dom, varför inte bara förbereda ägaren om att det kan gå på runt 1000 kr, ch sen blir det kanske billigare, istället för att säga en billig summa och sen blir det svindyrt..

Man blir ju orolig för hur mkt kasterationen kommer att kosta, dom har sagt kring 2700 kr, men om det blir samma sak där som med örat vill jag inte ens drömma om vad det kommer att kosta!

BallsOfSteel Jo, toffia är jätte bra, men jag får inte tag i honom? Jag har för mig att han har lagt av, eller har jag fel? För när man ringer till han är det alltid mobilsvar..:O Han är kanon, trevlig, billig och DUKTIG:)

Ja försäkring har jag också, har veterinärvård upp till 40.000, men gäller inte bara det om det är för "samma skada"? Altså vi säger nu det här med hans tass, om det skulle bli nåt riktigt h*vete med det så kan ju försäkringen gå in och täcka upp det, men då får jag ju inte t.ex öronproblemet på försäkringen.. eller har jag fel?

:)

Nu har jag inte drabbats av så massiva skador, eller fler efter varandra, men jag TROR att du får ALLA skador under 120 dagar på en och samma självrisk. I värsta fall får du ju bara betala en ny självrisk om de vill ha en självrisk för tex tassen i januari, och en till för öronen i mars. Försäkringen tar båda sakerna, förutsatt att du inte tog över hunden med enorma tassproblem tex. Då är det svårt att försäkra sig just mot det.

Nu har jag inte drabbats av så massiva skador, eller fler efter varandra, men jag TROR att du får ALLA skador under 120 dagar på en och samma självrisk. I värsta fall får du ju bara betala en ny självrisk om de vill ha en självrisk för tex tassen i januari, och en till för öronen i mars. Försäkringen tar båda sakerna, förutsatt att du inte tog över hunden med enorma tassproblem tex. Då är det svårt att försäkra sig just mot det.

Okej, jag får kolla upp det där och se vad dom säger.

Fick mig hursomhelst en tankeställare att byta försäkringsbolag, så nu blir det agria haha. Har jag uppfattat rätt att det är ett bra bolag, ni som har era hundar försäkrade där?

Isf blir det att byta till Plus extra veterinärvård + agria trygg, men hur funkar det med att byta nu när det kan vara problem med tassen och så? Någon som vet?

Det är dumt att byta under pågående behandling, du kan få göra en nybesiktning om du inte vill ha reservationer. Men prata med dem först innan du byter. Agria är rätt dyrt, men de har varit mycket trevliga att ha att göra med, trots att min ena hund måste ha ruinerat dem.

Det är dumt att byta under pågående behandling, du kan få göra en nybesiktning om du inte vill ha reservationer. Men prata med dem först innan du byter. Agria är rätt dyrt, men de har varit mycket trevliga att ha att göra med, trots att min ena hund måste ha ruinerat dem.

ja jag förstod nästan att det var något sånt.. Men man får väl helt enkelt kolla upp det:) Sitter i telefonen med folksam nu, har ju bara fått vänta i telefonkö i 20 min!:devil:

Jo det verkade som att dom var jätte trevliga!

Jag har Agria och de har sedan december glatt betalat en salig blandning av undersökning och röntgen för artros och blodprov för att följa upp medicinering, undersökning av ett klobrott, samt ett ultraljud, urinprov och blodprov vid misstanke om livmoderinflammation. Så inte behöver det vara samma skada inte. Gränsen gick vid rehab (min försäkring omfattar inte det), då tyckte de att jag hade snyltat nog.

När det gäller mig och min hund så har alltid Agria varit jättebra att ha att göra med, trots att deras utgifter vida överstiger det som jag har betalat till dem.

Veterinärkostnader skiljer väldigt mycket mellan olika veterinärkliniker. 1000 för att kontrollera öronen är inte så farligt tycker jag. Det är vad det brukar kosta här med.
Där jag går tar de också betalt för att titta på var enda liten sak. Min vanliga veterinär brukar vara snäl och inte ta betalt om hon bara ska göra snabb titt utan att ta prover. Däremot var jag hos en annan veterinäör när min var sjuk och han tog betalt för var enda liten sak. Han tittade ner i hals och öron utan att göra någon test då det inte var detta hunden var inne för. Ändå tog han betalt för hals och öron. Det tog 10 sekunder vardera att titta ner i halsen och öronen och det kostade 150 kr styck tror jag det var.

Jag var hos en ögonspeciallist på ett djursjukhus i en storstad och det kostade 1500 kr för besöket. Jag gick senare till en annan mindre klinik högre upp i landet ( i samband med min semester) för att göra om samma test ( återbesök) och här kostade exakt samma sak 450 kr. Så stor skillnad i pris för exakt samma undersökning på två olika kliniker i olika städer:crazy:

Det värsta tycker jag är då man lämnar in hunden och får ett maxpris och närman ska hämta ut hunden så är priset det dubbla.. Det är mer av en prinsipsak då anser jag. Min hund blev inlaggd för operation och biopsier. Jag frågade om maxprsi så jag visste vad jag skulle ha med mig när jag hämtade ut honom. Det visade sig att de hade tagit massa onödiga prover på honom utan att fråga mig först och detta var inga billiga prover. Jag tycker inte de får ta en massa tester utan att fråga ägaren först. Ok om det är tester som är nödvändiga för hundens hälsa men inet annars.

Senast ändrad av en moderator:

Ja en tusenlapp för en ordentlig öronundersökning med otoskopi rengöring o ev baktodling är helt ok.
Ca hälften för en enklare undersökning.
PL

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det praxis för hur mycket ett pris får ändras från "prisförslaget" som säljaren har gett, om inte annat avtalas. Tror det är 15 %. Så har de sagt "detta kommer att kosta X" så ska de kontakta dig om de tror att det kommer kosta mer, om du inte har sagt något annat som "ta de prov som ni tror är nödvändligt" då har du ju l'ämnat öppet för deras tolkningar av vad som är nödvändligt.
http://www.arn.se/praxis_referatiur...rmalt-inte-overskridas-med-mer-an-15-procent/

De berättad evad som skulle göras och det var vad jag godkände. Priset skulle bli max 9000 kr. När jag hämtade ut hunden fick jag är räkning på 15900 kr alltså nästan det dubbla av vad de sagt. Jag kunde inget göra för de hotade med att om jag inte betalde inom 5 dagar så fick jag inte ut min hund. Så det var inget tal om saken och jag betalde direkt. Men tycker hela situationen var för jäklig och de var så otrevliga. Det värsta var inte pengarna utan hur de betedde sig efteråt och hur otrevliga de var trorts att de gjort fel enligt andra veterinärer jag pratat med.

Fast Agria har väl som självrisk en grundsumma och sen rörliga procent av slutsumman? Alltså en en typ av försäkring som jag inte vill ha, trots att jag gärna vill ha med bitskador med i försäkringen.

ja absolut, själva priset på öronundersökningen var ju inget att strida om, det kostar ju trots allt att ha hund och det är sånt här man får räkna med, vad jag blev så förbaskad över var att dom höjde priset så enormt.. Jag kände mig mest lurad när jag gick därifrån.. Och nu när jag kommer tillbaka med samma problem, plus några saker till, så tycker man ju att dom kan vara lite sjyssta iaf..

Men nä, då ska dom göra samma undersökning, + att jag har ju ingen aning om vad det kommer att bli med tassen + kasterationen och vaccination.. Dessutom tycker jag att veterinären är så otroligt otrevlig! Man kan ju tycka att jag ska åka till en annan veterinär, men då är det längre väntetid osv, plus att dom inte heller är särskilt trevliga..

Vi får se, jag ska ringa ner till umeå imorgon och jämföra priser och höra vad dom säger..

Vad jag tror att många veterinärer drar nytta av är ju att man verkligen älskar sitt djur, och är villig att betala så mycket som veterinären säger att det kostar, trots att man egentligen inte har en aning.. Man förstår ju att det kostar för dom med den utrustning dom har och så.. men ändå.. man ska ju inte måsta gå därifrån och känna sig lurad..

Det kan variera otroligt mycket i pris mellan olika veterinärer, tycker jag. En bekant skulle nyligen kastrera sin hanhund. Det skulle gå på 3700 kr på ena stället, men "bara" 2400 kr på det andra. Har själv varit med djur på båda ställena, och det "billiga" stället överglänser det dyra till 150% i bemötande och omtanke om både djur och människor. Har t. ex. väldigt svårt för veterinärer som inte hälsar på, och pratar med, djuren som de ska behandla...

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 373
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka