Veterinär=ångest

FrontLine_

Trådstartare
Egentligen har man nästan inte råd att gå till veterinären, för det är så H*vetes dyrt! Men vad gör man inte för sin älskling..

Var in på stationen idag, atlas har problem med vä öra. Är 99.9 % säker på att det är öroninflammation för det ser/luktar precis som det han hade i hö öra för ett tag sen, och det var öroninflammation.
Det sista besöket kostade mig sammanlagt 1200 kr, för ett ÖRA, och nu när jag var in frågade jag bara om det var möjligt att dom kunde skriva ut mer medicin, utan att göra undersökningar, odlingar, labbgrejer osv.. men icket. Allt måste göras en gång till.. Billigt och bra!

Dessutom har han problem med ena "tån" på hö framtass, det är som irriterat och svullet runt ena klofästet, har ingen aning om vad det kan vara? men iaf pratade jag med vet. och frågade om dom bara kunde titta på det när dom lix skulle kika på hans öra, och om det skulle kosta jätte mycket extra. jaaajemen, det skulle minsann kosta det också. Det här kommer inte bli billigt, särskilt inte med tanke på att han ska kastereras nu också haha.. Så jag får väl räkna med att punga ut typ 5000kr på vet. kostnader den här månaden.. suck..

Någon fler som känner att dom vill klaga lite när det gäller tjuriga och dyra veterinärer:P?

Sv: Veterinär=ångest

Men gisses vilken dyr veterinär du har!

Tips, ring runt och åk hellre en längre sträcka för att få billigare och framförallt bättre mottagande....

För ett öra hade jag nog knappt behövt betala..
Hon hade iof nog inte tagit labb prover, utan gett mig droppar direkt.

Ja altså, visst är det märkligt. Och det roliga var att första gången jag var dit med öronproblemet så sa vet. att det skulle kosta kring 350, helt plötsligt var fakturan uppe i 900 kr + att jag inte hämtat ut dropparna och rengöringen. jag frågade ju självklart vad det var som kostade så fruktansvärt mycket, och då hade dom ju varit tvungna och rengöra osv..:O Jamen för 550 kr hade jag kunnat slicka örat rent själv!:rofl:

Grejen är ju den att jag bor så knepigt till att det är långt till dom andra veterinärerna, här finns två st stationer och ingen av dom är särskilt billig.. Ska jag åka till umeå får jag då räkna med iaf 400 kr i bensinkostnader, och då tjänar jag ju nästan ingenting på det heller..

ush vad tråkigt!
DÅlig stil av vetten tycker jag, visst att priset kan dra iväg, men va faisken så mycket behöver man väl inte ta för rengöring av ett geggit öra. :crazy:

Har varit med om hutlösa vettar, bla en som totalt lurade ett tyskt par, han tog 900.- för en vaccination! En helt vanlig vaccination!
Som för mig 3 mil bort kostar 300:- Helt sjukt.

ush vad tråkigt!
DÅlig stil av vetten tycker jag, visst att priset kan dra iväg, men va faisken så mycket behöver man väl inte ta för rengöring av ett geggit öra. :crazy:

Har varit med om hutlösa vettar, bla en som totalt lurade ett tyskt par, han tog 900.- för en vaccination! En helt vanlig vaccination!
Som för mig 3 mil bort kostar 300:- Helt sjukt.

Ja precis.. jag menar, vad hade jag gjort om jag bara hade med mig så mkt pengar som hon sa att det kostade då?:O Tur att fallet inte var så den här gången..

Oj, på tal om vaccination.. Kom ihåg att det är dags för det också!!!:O uuuuuuusch .. Undra om man kan få tag i en vet. som tar alla flugor i en smäll? får försöka kolla upp det där. Får man tag i nån i umeå kanske som kan ge ett billigt pris för allt, så är det nog värt att åka dit trots allt..:)

Ja, veterinärer är fasansfullt dyrt!! Och din veterinär verkar ju dessutom vara ett riktigt praktsvin! Att inte kunna skriva ut mer mediciner - så duuumt!

Jag var på djursjukhuset idag.. En hund fick rakat tassen + recept på 1 st medicin. Den andra hunden fick ögat droppat och kollat + recept. Själva behandlingen tog 9 minuter blankt.

Detta kalas kostade 2300 + medicinerna. Hm.. dessutom visste de inte ens vad det där på tassen var. Jag är nog grymt miljöskadad, men jag tyckte inte det var så dyrt :o Blev lättad över att det var så pass billigt, fast att det egentligen är riktigt dyrt.

3 dygn på samma ställe + operation där lårbenet skruvades med 7 skruvar = 31.000 i dec. 2007 utan efterbehandling, omröntgen eller rehab. 10.000 per dygn.. det är ju som värsta lyxhotellet ;)

Dock är det hemskt att det ska kosta så mycket - om det varit lite billigare tror jag att många djur hade fått komma under vård snabbare, tyvärr är det nog väldigt vanligt att folk drar sig för att åka in - just p g a av kostnaden.

Bor du i Skellefteå så kontakta toffia, han är jävla bra o billig :idea:
Tror att han tar hundar också men är inte säker.

När Rådi fick ont i örat brände det iväg på över 2000 kronor, och då rengjorde de i stort sett bara.
Turligt nog går ju sånt på försäkringen som Gnist sa, så man behöver ju egentligen bara oroa sig över självrisken.

Då ska jag nog inte berätta om min :love: veterinär Han tog 150 kr för att dra ut en tand, 100 kr för vaccination det enda han begär att man någon gång ibland donerar en slant till hans whiskey-fond :rofl: Perfekt för alldagliga saker, om man måste ta blodprov åker jag till kliniken (även han är :love: + :d snygg) han har en taxa på 600 kr inkl recept.

OM det krisar och måste till djursjukhuset kan det dra iväg, för 1 år sedan fick tanten diskbråck och jag var inne och röntgade på akuttid för att konstatera att hon hade tur... 1½h senare var notan på 3500 kr :o

Summan av kardemumman, det är bra att bo i veterinärtäta Stockholm :cool:

När vi åkte in för hundlivets första (!) öroninflammation nyligen, så slutade veterinärräkningen på 919:- och penicillin på 142:- = Totalt = 1061:-

I veterinärkostnaden hittar man då:

*Undersökning = 490:-
*Lab.undersökning = 165:-
*Behandling = 115:-
*Öronrens = 149:-

Tycker inte det var dyrt för den vård och behandling han fick om man betänker att det är i norrländska ödeskogen jag bor :cool:

Var och ettårsvaccinerade Wilton i går. Det tog mindre än en minut och kostade 420 kr... Inte många andra brascher som har den timpengen. Tur att han inte var där längre tid :devil:

Exactemente :)

165:- för en provtagning + odling är ju inget att tala om och det ger ju vid handen exakt åkomma och man får ju också korrekt behandling.

Ja, och jag betalar gärna en slant extra för odling än att vi får fler resistenta bakterier!

Jag håller med.

Och även om det svider i plånboken ibland så tycker jag faktiskt att veterinärvård är vansinnigt prisvärt jämfört med humanvården (om vi skulle ha betalat vad den verkligen kostar).

När min hund låg inne i två veckor och genomförde en komplicerad operation, som dessutom involverade folk från Södersjukhuset, så uppgick kostnaderna till 42000 kr. Jag var lite orolig för hur min sambo skulle ta det (pga hundens ålder täckte försäkringen endast 10000 kr), men han pustade faktiskt ut när han fick höra summan. Han jobbar inom humanvården och hade kalkylerat med ett par hundra tusen kronor :eek: .

Nu kostar det förvisso mer att ha människor liggande på IVA än att ha hundar liggande där. Människor behöver mer plats och får ofta egna rum, osv. Men ändå.

Var och ettårsvaccinerade Wilton i går. Det tog mindre än en minut och kostade 420 kr... Inte många andra brascher som har den timpengen. Tur att han inte var där längre tid :devil:

I februari tog vi 1-årssprutan + kennelhosta. Kostade 340 kr o då ingick en hälsoundersökning. Kollade halsen, lyssnade på lungor o hjärta o vägde henne. Tog ca 10-15 min.

Min vet är superbra, inga onödga kostnader o bra service. :love:

För att inte tala om hur smidigt veterinärvården fungerar, man kan oftast få en tid samma dag eller dan efter man ringer. Om hunden behöver röntgas och/eller ultraljudas så fixas det på samma besök!
Inom människovården ska remisser fixas, man ska stå på väntelista osv.

Man skulle kanske införa fler små läkarkliniker/vårdcentraler istället för de stora kolosserna?

knapplån

Men jag har varit i Skellefteå och så dyra jämfört med Umeå är de inte. Skulle ögonlysa och upptäckte på plats att Harrys ena öra var jättesvullet samt grisigt dvs det gick inte att läsa idnummret = ingen ögonlysning. Så vi fick chippa honom (söva ner han), passa på att rengöra örat (har nog aldrig skämts såmkt i hela mitt liv.), samt ögonlysa och jag vill minnas att det gick på runt 1200:- ungefär.

jag blir ofta förvånad att det inte blir DYRARE med tanke på att man ska betala exakt vad det kostar och inte som inom humanvården max 900 kr sen slår högkostnadsskyddet in.

Ex - socka i tarm, jourtid för uppvätskning samt återbesök hemma hos veterinären på söndagkväll för nytt dropp, operation med buköppning på måndag, lite burkmat och annat ca 11000 kronor.

Skärsår i tass som såg ut som tumör då det kommit svallkött runt om (även veterinären trodde det var en unghundstumör). Gick inte att operera utan att ha fått ner inflamationen när vi fick ner den och 2 återbesök för snabbkontroll av tassen blev slutsumman: 500 kronor! (det var alltså ingen tumör utan ett fult skärsår som vi missat vid visitation tills den blivit inflamerad och fått svallkött)

Valpen får i sig en-två tabletter ibumutin = ilfart till Vännäs på jourtid, lördageftermiddag för kräkning och kontroll. summa 1000 kronor+lite medicin som kol. med tanke på att det ändå var jourtid och vi fick med oss lite medicin hem som bara fanns att köpa i storpack som vi behövde typ pytte lite av så fick vi köpa det av dem istället.

Glöm inte att exempelvis små saker ska också bekosta dyr utrustning som ex ultraljud, röntgen och annat som är SVINDYRT, hela verksamheten hos veterinären ska ju gå runt man kan inte bara ta vad en vaccination kostar om man har lån och kostnader på dyr utrustning som kanske används ngn gång ibland?

Däremot tycker jag att momsen borde lyftas på djursjukvård för att göra det lite billigare.

Senast ändrad:

Det är därför man bör ha försäkring hundarna..

:bow::bow:

Precis många glömmer en sådan viktigt detalj. Jag tecknade försäkring på Devin igår, kommer kosta drygt 400 i månaden via autogiro. Veterinärvård upp till 40.000. Det kostar pengar MEN då täcker dom allt förutom bitskador (reservation pga att han är delvis amstaff). Men gud vad bra om det skulle behövas operation eller annat dyrt då går försäkringen in och allt jag behöver betala är en självrisk.

På tal om vaccination, så kostade Devins vaccination 330 kronor och inte ett öre extra trots att dom fick kolla chipet (vill ju veta att det är rätt hund som jag står reggad på) samt svansen ( som såg ut att vara bruten på mitten men veterinären tippade på kroksvans ifrån livmodersstadiet). Jag älskar mina veterinärer :love:

Jag går in med Devin och anmäler min tid
Hon i receptionen ; ska han stå på dig ?
Jag; javisst det är ju min hund
Hon i receptionen; jaha

(Är nämligen stamkund med mina tamråttor, så jag förstår deras fråga eftersom jag även springer med syster och mor in med deras hundar för att veta mer om allt. Inte lätt att veta att hunden är min då ;) )

Men vad är det för försäkring du har som inte täcker bitskador pga av att han är amstaff? HAN kan ju bli påhoppad och biten även om han är amstaff. Jag hade tecknat hos ett annat bolag, det kan ju bli svindyrt om han blir svårt biten.

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 373
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka