Veterinär & ambulansavgift

8

80-tals rookie

Då många verkar ha funderingar på om klubbarna tar ut oskäliga avgifter kan jag här servera lite fakta från en tävling jag har insyn i... Där var 88 starter på 2 dagar (eller 1½ för att vara riktigt exakt). Det togs ut 150:-/ekipage och då gick dom 1678:- back denna gång, dvs 19:-/ekipage. Dom hade alltså behövt ta 170:-... en liten hint bara om hur mycket plus man kan gå med 200 starter och 200:- i avgift :angel:

Sv: Veterinär & ambulansavgift

Då många verkar ha funderingar på om klubbarna tar ut oskäliga avgifter kan jag här servera lite fakta från en tävling jag har insyn i... Där var 88 starter på 2 dagar (eller 1½ för att vara riktigt exakt). Det togs ut 150:-/ekipage och då gick dom 1678:- back denna gång, dvs 19:-/ekipage. Dom hade alltså behövt ta 170:-... en liten hint bara om hur mycket plus man kan gå med 200 starter och 200:- i avgift :angel:

Fast det är ändå helt omöjligt för mig att räkna ut om t ex helgens tävling som jag ska på tar ut skälig avgift eftersom jag inte vet vilka avgifter det är för ambulans. Det är 185 starter och veterinären är ju där 2 heldagar. Arrangören kommer att ta ut 250;-/ekipage.

Men rimligtvis måste denna arrangör gå med vinst om man jämför med din uppställning ovan. För veterinären var säkert där nästan lika länge även om det är färre ekipage.

Att det blir dyrare ju färre starter det är tror jag de flesta inser. Dock kan det inte bara vara ren vet.kostnad väl?

När det gäller fälttävlan ingår ofta ambulansavgift vilket gör det skäligt med högre avgift än jmfrt med hoppning. Ambulansavgiften skiljer också mellan år/gång beroende på avstånd/kommun/landsting/majoritet.

Frågor man kan fundera på:
- Är veterinären på plats "rätt tid"?
- Behöver vi veterinär på dressyren?
- Behövs veterinär under banhoppningen?

Däremot är det en helt annan sak inom hoppningen. Där är det nästan alltid ett stort plus. (Få undantag finns!)

Ovanstående exempel är för veterinären, inkl allt (utom fika i cafeterian då ;)) Hyra ambulans, med personal plus hyra för akutsköterska. Hästambulansen är dock "ihopplockad" av medlemmar och kostade inget. Men precis som du säger skiljer ambulansens del i kostnaden högst betydligt, vi klarade oss undan med 4550:-
Och visst funderar man på hopptävlingar....

Ovanstående exempel är för veterinären, inkl allt (utom fika i cafeterian då ;)) Hyra ambulans, med personal plus hyra för akutsköterska. Hästambulansen är dock "ihopplockad" av medlemmar och kostade inget. Men precis som du säger skiljer ambulansens del i kostnaden högst betydligt, vi klarade oss undan med 4550:-
Och visst funderar man på hopptävlingar....

Ja för 150:- MED ambulans är skäligt...

Sen har jag däremot funderingar på veterinärens uppgift. Både Danmark och Tyskland har löst det på annat sätt.

jag tycker att de tas ut för mycket (på vissa tävlingar). T.ex på mariestad får de inte nästan 50 000 det är väl inte rimligt? Nu vet inte jag hur mycket det kostar men så mycket kan de väl aldrig komma upp till? :confused:

jag tycker att de tas ut för mycket (på vissa tävlingar). T.ex på mariestad får de inte nästan 50 000 det är väl inte rimligt? Nu vet inte jag hur mycket det kostar men så mycket kan de väl aldrig komma upp till? :confused:

Låter rätt osannolikt att deras ambulanskostnad uppgår till närmare 35 000:- :o

*KL*

STOOOOOR eloge till Ekenryttarna som tar 120 i veterinär och ambulansavgift:bow:...går att jämföra med Mariestad som tog 250:cry:....

Ja för 150:- MED ambulans är skäligt...

Sen har jag däremot funderingar på veterinärens uppgift. Både Danmark och Tyskland har löst det på annat sätt.

Låter intressant ! Hur har de löst det i Danmark och Tyskland ??

Låter intressant ! Hur har de löst det i Danmark och Tyskland ??

Dressyrdomaren har makten. Rör sej hästen inte rent stoppas den eller om den ser ut att vara irriterad av bettet så kollar de munnen. De stoppar vidare ritt isåfall.

*KL*

STOOOOOR eloge till Ekenryttarna som tar 120 i veterinär och ambulansavgift:bow:...går att jämföra med Mariestad som tog 250:cry:....

Hade de ambulans på plats? Jag undrar om det skiljer mycket på vad klubbrna får betala i vårt av långa land.

Ja, det måste dom väl? I Mariestad fanns den på plats iaf och jag tror inte jag varit på någon FT på senare år utan ambulans på plats, har ni?

Dressyrdomaren har makten. Rör sej hästen inte rent stoppas den eller om den ser ut att vara irriterad av bettet så kollar de munnen. De stoppar vidare ritt isåfall.

OK ! Intressant. Låter som ett bra sätt att slippa besiktningen och passa de tiderna, till en många gånger ganska ointresserad veterinär som knappt tittar !! :eek:

Har de avskaffat veterinären helt eller finns den på plats till terrängmomentet ?

OK ! Intressant. Låter som ett bra sätt att slippa besiktningen och passa de tiderna, till en många gånger ganska ointresserad veterinär som knappt tittar !! :eek:

Har de avskaffat veterinären helt eller finns den på plats till terrängmomentet ?

Det finns en veterinär på plats men hur den finansieras vet jag inte...

Ja, det måste dom väl? I Mariestad fanns den på plats iaf och jag tror inte jag varit på någon FT på senare år utan ambulans på plats, har ni?

Det finns en tidsgräns samt att det skiljer på nivå. En debutantryttare är inte lika mycket värd. :angel:

Hmm, jag gillar tanken på hur mycket billigare det skulle kunna bli men vet att min mor som är dressyrdomare inte är speciellt road av det ens på dressyrtävlingar och jag kan bara föreställa mig hur hon skulle känna inför ansvaret att inte skicka ut en tveksam häst i terrängen. :crazy:

Hmm, jag gillar tanken på hur mycket billigare det skulle kunna bli men vet att min mor som är dressyrdomare inte är speciellt road av det ens på dressyrtävlingar och jag kan bara föreställa mig hur hon skulle känna inför ansvaret att inte skicka ut en tveksam häst i terrängen. :crazy:

Fast hon behöver inte ta det med ryttaren utan tar det med ÖD. Sen får ÖD ta det :idea:
Såg ett ekipage senast som drabbades...
Verkar klokt. Trots allt ser dressyrdomaren MER än vad en vet ser..

Ja fast då ska väl ÖD också titta på hästen? Jag menade inte att hon (exvis) är rädd för att konfrontera folk utan att hon ändå känner sig begränsad i sin kunskap vad gäller att bedömma om en häst är 100 eller har en rörelsestörning eller... osv. Jag tror inte heller att just min mor efter närmare 30 år som domare är ensam om att känna så.

Dressyrdomarna har inte utbildning för att bedöma sånt även om de ser hästen längre tid än veterinären.

Dressyrdomarna har inte utbildning för att bedöma sånt även om de ser hästen längre tid än veterinären.

Finns säkert en hel del som känenr så men de har ju den skyldigheten idag i vanlig dressyr så skillnaden är inte så stor.
Nej men vad har en besiktningsvet fr Scan för erfarenhet? Nada... Får vara glad att han ser att det är en häst. ...:angel:

En dressyrdomare är skyldig att avryta en ryttare som rider en halt häst. En domare i grannklubben blev anmäld för att inte ha gjort detta. Nu togs anmälan tillbaka då domaren bad om ursäkt och ångrade djupt att hon inte avbrutit ritten. Men vad hade hänt om det gått vidare? *nyfiken*

En häst som är tveksam kan en veterinär också släppa igenom då det bara är om det är ur djurskyddssynpunkt skadligt för hästen som de måste stoppa den. :o
Det innebär i teorin att en häst som markerar kan släppas igenom då det inte betyder att den lider. :eek:
(och det har hänt! Japp!)

Frågan är också hur många hästar stoppas? Är det verkligen särskilt många? Någon som sett statistik? Är den kostnaden/insatsen vettig i förhållande till vad det ger? :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka