Vetenskapliga bevis angående Steeljoint?

Sv: Vetenskapliga bevis angående Steeljoint?

Ah, kolla jättegärna. För då stämmer ju det jag hört att det inte är bra även om P är täckt.

Vet jag sökte massa info om det förr, för jag såg till att lägga på fosforbalans tills kvoten var acceptabel, även om det blev överskott på P då med. Just för jag hört det att det blev knas ändå med fel kvot, men sen kunde ingen motivera VAD som blev fel, och andra sa att det gör inget sålänge P är täckt osv.

Nu har jag inte problemet i samma grad dock iom att jag inte behöver ge så mkt kraftfoder (som ju förvärrade det hela), men jag funderade ju varje gång jag öste i den där 'extra' skopan fosforbalans, den som gav överskott sett till behovet, men fixade till kvoten, att 'undrar om det här är bra eller bara ondöigt egentligen'. Fast jag vågade (och skulle nog inte våga nu heller om det var samma läge) låta bli.

Ok, jag rotade lite och sökte även lite på Google för att försöka förenkla men det gick inge bra. :crazy:

Min referens är ett examensarbete en kursare till mig gjorde som heter Mineralstatus hos häst. Hon skriver i det om Ca, P, Mg, Fe, Zn och Cu. Dess funktion, interaktioner, behov och resultat av över resp underutfodring. Ett gigantiskt jobb måste jag säga att få ner det mest väsentliga. De referenser hon använt är ett gäng, ffa böcker och de går således inte att länka till. Vill du ha närmre kan ja PM:a dig.

Lite snabbt bara av det hon tagit upp så hade det gjorts överutfodring med fem ggr Ca-behovet hos vuxna hästar utan att något negativt hänt såvida P-behovet var täckt. Hos växande hade man dock sett hältor, skört skelett och förtunning av de långa rörbenen vid en överutfodring av 6 ggr Ca-behovet, trots täckt P-behov.
Det är ganska mycket för mycket man ska ge alltså.

Men det är en hel vetenskap, som hon har försökt att bena ut i arbetet. Det är inte bara Ca kontra P utan även tillgång till D-vitamin och i vilken form mineralerna ges osv osv. Därför känner jag att man ändå ska försöka hålla sig inom de riktvärden som finns så minimerar man ju riskerna. :)

Intressant resonemang angående Ca och P.
Eftersom man vet att kalcium endast tas upp i mindre mängd av tarmen (5-20 %) medan fosforn tas upp till ca 90 % så tycker jag att det är onödigt att oroa sig för en hög kvot.
Ponera att det nu fungerar så i kroppen, då innebär det att en Ca/P-kvot på 1,5 i verkligheten leder till en stor kalciumbrist.

De siffror jag har är att vid rekomenderade mängd givor så absorberas 45-70% av Ca och 30-58% av P i tarmen. Hämtade från Equine nutrition and feeding, D. Frape, och Hästens näringsbehov och utfodring av Planck.

Kirre -supertack! :bow: Då tror jag faktiskt jag fortsätter att 'hyfsa kvoten' med ett P-överskott också när jag tycker kvoten är för fel (på småttingar alltså, bara de jag talar om). Du får jättegärna PM:a om du har lust!

Ok, jag rotade lite och sökte även lite på Google för att försöka förenkla men det gick inge bra. :crazy:

Min referens är ett examensarbete en kursare till mig gjorde som heter Mineralstatus hos häst. Hon skriver i det om Ca, P, Mg, Fe, Zn och Cu. Dess funktion, interaktioner, behov och resultat av över resp underutfodring. Ett gigantiskt jobb måste jag säga att få ner det mest väsentliga. De referenser hon använt är ett gäng, ffa böcker och de går således inte att länka till. Vill du ha närmre kan ja PM:a dig.

Lite snabbt bara av det hon tagit upp så hade det gjorts överutfodring med fem ggr Ca-behovet hos vuxna hästar utan att något negativt hänt såvida P-behovet var täckt. Hos växande hade man dock sett hältor, skört skelett och förtunning av de långa rörbenen vid en överutfodring av 6 ggr Ca-behovet, trots täckt P-behov.
Det är ganska mycket för mycket man ska ge alltså.

Men det är en hel vetenskap, som hon har försökt att bena ut i arbetet. Det är inte bara Ca kontra P utan även tillgång till D-vitamin och i vilken form mineralerna ges osv osv. Därför känner jag att man ändå ska försöka hålla sig inom de riktvärden som finns så minimerar man ju riskerna. :)

Håller helt med. Bara det att det finns en påvisad risk (även om det är vid stora givor) oroar mig. Ta t.ex. vitlöks fodringen till hästar. För ett tag sedan kom varningar om att vitlök är farligt, fast bara i stora mängder. Sedan kom varningar om att även små doser under en längre tid kan vara skadligt.

Problemet är ofta att långtids studier saknas. Man kan lägga upp studier på lite olika sätt. Men det bästa är att göra en kontrolerad pre-post studie med andra ord: Man har två grupper av hästar där den ena gruppen överfodras med Ca och den andra gruppen fodras som vanligt. Vill man veta om Ca överskott är farligt över en 10års period måste man således testa i 10 år. Men andra ord mkt tidskrävande. Det finns andra varianter på studieupplägg... men gemensamt för dessa är att de antingen kräver en lång test period, som ovan, eller att det är svårt att få tillförlitliga resultat och/eller veta exakt vid villken mängd det börjar bli farligt. Så börjar det komma indikationer på att någonting är farligt ska man nog tänka både en och två gånger innan man börjar exprimentera!!!!

:laugh:vill bara tala om att som med allt annat så är det väldigt olika hur saker o ting fungerar el biter ,det va ju tråkigt att det inte fungerade för dig o din häst. själv har jag bara goda erfarenheter av Steeljoint. vår häst har nu ätit det i nästan 3 år , hunden i 1 år och min MAN i 1/2 år !!!!!!! faktum är att det har haft en nästan mirukalös effekt på min mans leder och ett skadat knä,som var så dåligt att en knäplastik (utbyte av knäled) diskuterades.i ren desperation över detta så ´´ TESTAR MAN ALLT. TA HIT DET DU GER HÄSTEN ,DET KAN I ALLA FALL INTE BLI SÄMRE´´ sa han resultatet av detta beslut .....haha.... ingen ny led behövs i nuläget, efter att han behövt kryckor vid längre sträckor än ca 20 m så går han nu utan !!!!!!!! Läkaren trodde inte sina ögon när dom träffades för att boka tid för operation!!! o hunden som är stor o tung, rasen har en del led o hudproblem, många i kullen har också haft dessa, dock inte min, om detta har med SJ att göra- vet jag inte ,jag vet bara att jag inté tänker sluta att ge mina kära sj, för oavsett vad andra har för¨åsikter om vetenskapliga bevis osv,så är illafall JAG övertygad över att vi i vår familj har SJ att tacka för mkT !!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31