Sv: Vetenskapliga bevis angående Steeljoint?
Om man kan kyssa kvoten adjö eller ej beror ju på HUR stort överskottet blir, men har man bara fosforbehovet uppfyllt kan man ju skicka kvoten rejält högt utan problem.
Det jag vänder mig emot är att det inte informeras om att man tillför höga mängder Ca, och det inte alltid är så lämpligt, när man ger SJ., Utan det saluförs som ledtillskott snarare än mineralfoder, och som sagt, inte ett ord om 'kolla hur det blir i den totala foderstaten'
Sen, jag hittar inget övrigt i SJ heller som gör att jag ser behov att prova, däremot är det helt säkert utmärkt om man har problem kopplade till mineralunderskott, och SJ passar in.
En av de som varit med och utvecklat det, ett av de tyngsta namnen bakom, tyckte dock att jag skulle ge min tvååring det.. För lederna.. Vi behöver kanske inte gå in så mycket på vad en helt skev kvot alt ett onödigt extremhögt Ca-överskott gör med en växande hästs skelett. Men just det där, att 'problem med lederna, här - ge steeljoint' (och tyvärr även från veterinärhåll), utan ytterligare information om foderstatsdelen etc - det gillar jag inte. Å andra sidan har saker sålts med mördande reklam i många år.
Intressant för mig skulle vara att veta om de som gett/ger de och ser positiva effekter hade en skev foderstat innan, som nu rättats till, eller om de var korrekt innan och nu har den 'skev' (oavsett om det är på ett ngativt sätt eller ett obetydligt sätt)