Vetenskapliga bevis angående Steeljoint?

F

Fazer

Finns det vetenskapliga bevis för att Steeljoint verkligen är bättre än något annat mineralfoder, tex Mustangs?

Har hört att det ska vara så väldigt bra för skelett och leder.

Berätta gärna om dina egna erfarenheter av olika mineralfoder när du ändå är igång!!

Sv: Vetenskapliga bevis angående Steeljoint?

Att det är bra för skelettet beror säkerligen på det enorma Ca-innehållet.

I övrigt vet jag inte så mycket om det, mer än att det marknadsförs som ett mirakelfoder och att jag troligen aldrig skulle köpa det...;)

Mejlar du dom får du ett underlag att läsa! Där står det om de undersökningar som gjorts.

Ger själv steel joint till min häst och kommer INTE INTE INTE att sluta ge det!!! Det ÄR ett mirakelfoder!
Efter ca 14 dagars giva fick hästen ett lättare och mjukare rörelsemönster, ffa högergaloppen blev luftigare och bättre. Hon har aldrig haft problem vad jag sett, men nu blev det en mycket synbar förbättring ändå.
Nu, efter ca ett år, märks det enorm skillnad på hovarna. Hovväggen är dubbelt på tjock jämfört med tidigare och sulan har blivit tjockare och bättre. Hovslagaren talar varmt om förbättringen på hennes hovar.

VAD det är som gör denna förbättring kan jag inte svara på. För mig räcker det gott med att jag ser förbättringen!

//Alice

Jag skulle ALDRIG ge steeljoint. Och ska man ge det så anser jag det är ett absolut måste att ha analyserat grovfoder och räkna foderstat.

För precis som Pinky skriver, det innehåller EXTREMT mycket kalcium. Och i dera sreklam så skriver de att 'kalkfattiga marker ger kalkfattigt stråfoder, vilket är ett stort problem i stora delar av landet'. Inte för jag vet vilken del av landet som de som skrivit det bor, men här är kalkÖVERSKOTT det största problemet i markerna/grovfodret.

Så att lägga på SJ ihop med grovfodret här, det är att skicka Ca/Pkvoten åt helsike, och ge hästen ett enormt Ca-överskott. Vilket kanske kortsiktigt hjälper hovarna, inte vet jag, men som på lång sikt inte alls är bra. I bästa fall onödigt, i värsta fall skadligt.

Så, det få marknasföras som hur mkt mirakelmedel som helst, men JAG skulle inte använda det om det så var gratis, helt enkelt för att det blri helt uppåt väggarna med mitt grovfoder.

Jag skulle ALDRIG ge steeljoint. Och ska man ge det så anser jag det är ett absolut måste att ha analyserat grovfoder och räkna foderstat.

Men är inte det en förutsättning för ALL utfodring med mineralfoder eg? ;) Vilka mineraler du än lägger på kan det ju blir åt h****te fel om du inte har koll på analysen (och det finns hästar som lever och mår toppen ändå!) och/eller har tokiga värden.

Själv ger jag fosforbalans denna säsong för att komplettera upp det lilla fosforunderskottet som blir. Sitter inte heller med något EXTREMT överskott av kalcium i foderstaten!
De senaste 2 åren har Ca/P - kvoten i grovfodret jag använt legat på ca 0,9 - 1,3 på totalt 3 analyser från 3 olika vallar i länet.

Tror inte heller att man ska vara livrädd och följa kvoten slaviskt! Har man behoven av mineraler täckta tror jag man lugnt kan "kyssa kvoten ädjö".

Men var och en blir salig på sin tro.... ;)

//Alice

Om man kan kyssa kvoten adjö eller ej beror ju på HUR stort överskottet blir, men har man bara fosforbehovet uppfyllt kan man ju skicka kvoten rejält högt utan problem.

Det jag vänder mig emot är att det inte informeras om att man tillför höga mängder Ca, och det inte alltid är så lämpligt, när man ger SJ., Utan det saluförs som ledtillskott snarare än mineralfoder, och som sagt, inte ett ord om 'kolla hur det blir i den totala foderstaten'

Sen, jag hittar inget övrigt i SJ heller som gör att jag ser behov att prova, däremot är det helt säkert utmärkt om man har problem kopplade till mineralunderskott, och SJ passar in.

En av de som varit med och utvecklat det, ett av de tyngsta namnen bakom, tyckte dock att jag skulle ge min tvååring det.. För lederna.. Vi behöver kanske inte gå in så mycket på vad en helt skev kvot alt ett onödigt extremhögt Ca-överskott gör med en växande hästs skelett. Men just det där, att 'problem med lederna, här - ge steeljoint' (och tyvärr även från veterinärhåll), utan ytterligare information om foderstatsdelen etc - det gillar jag inte. Å andra sidan har saker sålts med mördande reklam i många år.

Intressant för mig skulle vara att veta om de som gett/ger de och ser positiva effekter hade en skev foderstat innan, som nu rättats till, eller om de var korrekt innan och nu har den 'skev' (oavsett om det är på ett ngativt sätt eller ett obetydligt sätt)

Jag gav Steel Joint till mitt sto i ca 1 års tid (köpte en stor hink). Anledningen var att hennes hovkvalite´ inte var så bra -sprickor mm.
Min erfarenhet är att hovarna inte blev ett dugg bättre!! Samt att hon drabbades av kotledinsflammation ett par gånger...
Jag blev besviken på denna produkt ialla fall.

Jag gav Steel Joint till mitt sto i ca 1 års tid (köpte en stor hink). Anledningen var att hennes hovkvalite´ inte var så bra -sprickor mm.
Min erfarenhet är att hovarna inte blev ett dugg bättre!! Samt att hon drabbades av kotledinsflammation ett par gånger...
Jag blev besviken på denna produkt ialla fall.

Är det inte så att Om din häst inte har en brist på det som Steel Joints mineraltillskott innehåller så är det en självklarhet att det inte funkar!! Då får man prova andra produkter och hoppas på att det inte är ett "genetiskt problem".

Nyfiken på om Du har fått ordning på Din hästs hovar och vad du då isåfall har använt?

Och med tanke på kotledsinflammationer är det väl ändå inte ett mineraltillskott det ska stå eller falla på. Utan OM hästen har en brist av makro och mikro mineraler så kan det leda till hältor. Men ridning och god hästhållning ingår nog i det "paketet" för att få hållbarare hästar.....

Där jag köper mina mineraler (på en hästklinik) pratar dom varmt om produkten och rekommenderar den till häst som blivit opererade för lösa benbitar och där man varit och "karvat i ben" för att få snabbare läkning. Deras hovslagare på kliniken som även skor mina hästar pratar varmt om produkten och använder det på sina hästar så jag har bara positivt att säga om Steel Joint:banana: !!

Jag håller med dej om kotledsinflammationen, den kom ändå, denna häst var ganska framtung med långa kotor. Men "medveten" riden och kontrollerad hästhållning.
Men jag kunde inte se någon förbättring av hovkvalite´n, fast jag ville - för Steeljoint hinken var väldigt dyr. Hovslagaren som är välutbildad konstaterade att hovkvalite´n inte blivit bättre heller...
Så min häst funkade det inte på.
Jag slutade ge Steel joint, fortsatte smörja spec kronranden på hovarna.
Hon fick muslifodret Dynavena, ett väldigt komplett foder. B och E vitaminer fick hon oxå..
Nu är hon såld och den nya hästen har "bra" hovar.
Alla funkar olika en del hästar fungerar Steel joint säkert bra på..

Är väl som med biotin. Beror de dåliga/sköra hovarna på biotinbrist fungerar biotintillskott. Beror det INTE på biotinbrist har det noll effekt.

Provade SJ en period (ca ½ år) precis när det kom, eftersom andra i mitt stall använde det. Det först fick jag problem med utfodringen av SJ. La jag det i separat mineralkrubba vägrade hästen äta, blandade jag det i maten kletade SJ ihop sig i botten på krubban och bildade en sement liknande massa:( . Nästa bekymmer var när jag räknade på Ca/P kvoten... den blev totalt fel!!!:confused: Efter den upptäckten slutade jag genast ge SJ. För mycket Ca i fodret kan ge benpålagringar och en felaktig Ca/P Kvot (med för mycket Ca kan t.o.m ge ur kalkning av benen!!!):eek:

Så jag önskar att jag hade satt mig ner och tänkt lite innan jag provade SJ. SJ gjorde mig både fattig (betydligt dyrare än de mineraler jag använt tidigare) och missnöjd! ALDRIG MER SJ!!!!

Funderade lite mer kring din fråga om Steel Joint är vetenskappligt testat. På deras hemsida står: "Den vetenskapliga och fysiologiska forskningen bakom STEEL JOINT har resulterat i ett Europapatent (nr 0497287) på en näringstillsats för just förstärkning av benbyggnad och leder!". Inga referenser på vad denna forskning bestått av går inte att hitta (under fliken referenser hittar jag bara citat från folk som lovordar SJ).

Att ett Europapatetnt skulle vara någon form av garanti på att SJ fungerar låter mycket konstigt. Ett patent innebär enbart att produkten i någon bemärkelse är ny (skilljer sig fillräckligt mycket från andra patenterade produkter) och att det finns ett ekonomiskt intresse i produkten(att det finns en marknad för produkten och att den går att tillverka). Man kan alltså söka Europapatent på en massa olika saker t.ex. en ny typ av tyg, en speciel tillvärkningsproces av stål osv.).

Så det är mycket möjligt att det ligger gedigen forskning bakom SJ. men jag kan inte hitta den någon stanns. Är det inte lite förvånande att det står på Seel Joints hemsida om all forskning som ligger bakom pereparatet utan det går att hitta en enda referens till vilken forskning de menar och vart man kan hitta den??? :confused:

Ska faktiskt ta och maila dem och se om jag kan få tag på resultat från deras studier:devil: !!!

Senast ändrad av en moderator:

KL
Har då gett kisel för hovkvaliten.. Har funkat.

Häst som fått för mycket kalcium har jag sett fått stora problem och symptom på magnesiumbrist. Obalans i kroppen. Den blev sig själv efter en rejäl mg-kur. Men känns inte bra att mickla med balansen sådär!

Alternativmedicinare kan säga att ett för högt innehåll av calcium i blodet kan ge urkalkning av skelettet . kanske ligger ngt i det, då vi har så hög halt av benskörhet här trots det enorma mjölkflödet!

Här i norr har det pratats om brist på magnesium i jordarna.
Skulle vara intressant med jordanalys på bondens marker!!

Ca överskott ger benskörhet hos kvinnor enl. studie i Läkartidningen (minns ej vilket nr. men det kan jag ta reda på). Har inte hittat någon liknande studie på hästar, som vanligt! (Det finns väldigt lite "riktig" publicerad forskning om hästar). Men det finns precis som du säger anledninga att vara försiktig med att mickla med halterna.

Dåliga hovar behöver ju inte vara ett symptom på Ca brist utan det finns en mängd andra förklaringar med tillhörande behandlingar! Det är både dumt och farligt att börja mixtra med mineraler och vitaminer utan att ha något att gå efter!

Att få patent är inte någon "baggis" som du får det att låta! De har en del av "patentansökan" (?) man kan få ta del av om du mejlar dom. Där står lite om viss forskning som gjorts. Eftersom du har patentnumret borde du kunna få fram hela pantentet från behörig myndighet!

Att ett för högt intag av Ca ger benskörhet är inte någon nyhet direkt. ;) Det har från många håll sagts att man ska se upp med att ge för mycket Ca, OM man inte är noga med att täcka fosforbehovet. Täck behovet av fosfor och du minskar risken för urkalkning då dessa samverkar. Vet inte om HH eller PL kan ge en bättre förklaring?

Själv blandar jag hästens SJ i betfor vilket inte är några som helst problem! ;)

//Alice

Jag har gett SJ sen min häst opererades för Birkelandsfragment-2001

Den fick ganska dålig prognos. Den fick glukosaminpreparat i början, men sen bara SJ O är idag tävlingsbar.

Den andra hästen med "pappersfötter" blev det en fantastisk skillnad på, vilket inte hände alls med Biotin.

Kommer alltid att ge det.

Om hästen har underskott på fosfor så kommer den ju ta ur/från skelettet för att 'få balans'. vilket gör att en för hög Ca/P-kvot är synnerligen illa om man har ett fosforunderskott. Med fosforbehovet täckt kan kvoten vara betydligt högre dock.

Vad gäller överskott till Ca för växande hästar så har jag flera gånger hört och läst att man varnar för det ÄVEN med P-behovet täckt, dock kan jag inte dra mig till minnes (alt har inte hört?) någon anledning.

Vad gäller överskott till Ca för växande hästar så har jag flera gånger hört och läst att man varnar för det ÄVEN med P-behovet täckt, dock kan jag inte dra mig till minnes (alt har inte hört?) någon anledning.

vad jag vet så ska det till ett EXTREMT stort överskott för att Ca överskott skall vara skadligt.....?

Ja, jag har som sagt aldrig hört (eller lagt på minnet) själva anledningen till varför det skulle vara någon fara om P-behovet är täckt. Och med tanke på att i alla fall här så är markerna extremt kalkrika, dvs beteshästar lär få hialösa överskott på Ca, så känns det inte som att det borde hända något heller, om man inte har fosforbrist då.

Samtliga mina står ju nästan alltid mer för mycket Ca, redan via höet. Fosforbalans är för övrigt stapelvara i stallet, går hialöst mycket för att täcka behovet hos de som inte får något kraftfoder att tala om.

Ger man för mycket Ca så konkurrerar den i tarmen med upptagen av P vilket innebär att tillräckligt med P inte tas upp trots att man fyllt behovet från början så att säga. Till en viss nivå klarar P att tas upp men med för mycket Ca så konkurreras P ut.

Ska kolla upp referensen på det strax.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31