• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare kaktusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 979
K

kaktusen

Har en ganska enkel fråga; hur mycket vetekli kan man ge till en häst på ca 550 kg ? Alltså finns det nån sån max-begränsning eller tål de hur mycket som helst? :crazy:

Sv: Vetekli

Man brukar säga 100 g per 100 kg kroppsvikt, dvs 550 gram per dag då. Det är främst pga fosforinnehållet, så om du har ett hö med låg fosforhalt borde du rimligtvis kunna ge mer. Vetekli är rätt lätt så väg på våg! En liter brukar väga allt mellan 250 och typ 400 gram har jag för mig, men det beror på hur finmalet det är.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023