A

ajaj_

Hejsan!
Jag har en fråga. Vad är vetekli bra för? När bör man ge det? Tack på förhand!
 
Sv: Vetekli.

Vetekli innehåller en del protein så det kan användas som proteintillskott. Ang resten så är det vitt spridda åsikter. En del menar på att vetekli är bra för magen på hästarna eftersom det innehåller fibrer, andra menar att det inte alls är så. Vetekli innehåller även en del fosfor så om man har ett högt kalciumvärde i höt eller tex ger lucern så kan det vara bra att ge vetekli för att få balans mellan mineralerna. Detta är något som diskuteras en del eftersom vissa säger att fosforen inte är av sådan typ att den kan tas upp av hästen.

Vetekli har en maxgiva på 100 gram/100 kg häst.

Var det svar på dina frågor? :)

/Linda
 
Sv: Vetekli.

vetekli kan ges till hästar som behöver hull, det innehåller även lite b-vitamin. och bra för magen förståss;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp