Salandge

Trådstartare
Finns det någon begränsning på hur mycket vetekli man bör ge en häst ex. per 100 kg häst? :confused:

/Monika
 
Sv: vetekli

Hörde av nå´n att man inte ska ge mer än 100 g/ 100 kg häst pga den höga fosforhalten. Men som alltid är det ju grovfodret som styr. Jag ger lucern (som har hög kalciumhalt) som extra grovfoder till mitt ganska dåliga hö. För att få upp fosforhalten ger jag även kli.
 
Sv: vetekli

Salandge skrev:
Finns det någon begränsning på hur mycket vetekli man bör ge en häst ex. per 100 kg häst? :confused:

/Monika

Jag har märkt i vårt stall att vissa hästar som får mycket kli, ca 400 gr till stor häst, blir lite "smuliga" i avföringen. Antagligen inget farligt men det blir väldigt jobbigt vid mockningen.

mvh Jessica
 
Sv: vetekli

Nackdelen med kli är att det innehåller tungmetaller/spår av tungmetaller (bla kadmium). fråga inte varför för det har jag ingen aning om. Det kan vara en anledning att hålla ner kligivan.

Jag har dock gett långt över maxgivan (100 g/100 kg häst) för att få upp fosforhalten (innan trevliga preparat som fosforbalans och miner vit t ex fanns på marknaden) och inte sett några negativa sideffekter. Ingen smulig avföring heller, men då blöter jag alltid kliet.

Både jag och hästarna gillar kli, men det där med tungmetallerna gör att jag numera hellre anv t ex fosforbalans än kli, tyvärr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
558
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 404
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 515
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp