Vetekli vs sojamjöl.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag måste ge mina två varmblod proteintillskott och undrar nu lite om dessa fodermedel. Jag har föra vintern fodrat med sojamjöl och var jättenöjd med resultatet. Så nu undrar jag om vetekli är bra för hästar som lätt får kolik? måste det blötlägas? hur mucket är max dosen pär häst /dag?

Vetekli måste du fukta innan du ger eftersom det dammar. Vetekli har maxgiva på 200 g per 100 kg häst tror jag att det var. Vetekli innehåller bara en tredjedel(inte ens det) lika mkt protein som soja gör. Soja kan du ge 100 g per 100 kg häst.

Vetekli är bra för magen sas, men du borde ta reda på varför hästen får kolik!

Okej då vet jag tack. :)anlednigen till koliken hittas inte tråts stor utrednig på Helsingborg. och han har nu varit frisk i 9 månader men man är ju försiktig fortfarand.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Tror ni att det skulle bli ett lukrativt företag? Kom att tänka på det när jag fick ett nyhetsbrev från Foderbilen, och i mitt huvud sa...
Svar
8
· Visningar
2 423
Senast: TinkerTant
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama