Sv: Vetekli till unghäst?
Visst kan du ge din häst lite vetekli om det passar in i din foderstat. Det mesta av fosforet i vetekli är visserligen bundet till fytat men detta är inget större problem om man ger små mängder. Jag brukar rekommendera max 150 g per 100 kg kroppsvikt.
Människor och hästar saknar visserligen enzymer som kan bryta ner fytat men vad många glömmer är att hästar till skillnad från människor och många andra djurarter har en väl utvecklad grovtarm. Fytat kan brytas ner av mikroorganismerna i hästens grovtarm och till skillnad från kalcium så kan fosfor tas upp både i hästens tunn- och grovtarm.
En unghäst har dock lite svårare att tillgodogöra sig den fosfor som är bunden till fytat eftersom grovtarmen ofta inte är fullt utvecklad hos unghästar. “Unghästar” är dock ett vidsträckt begrepp. För riktigt unga hästar (< 1 år) ska man kanske inte räkna med att så mycket av fosforn tas upp av hästen.
Fytat kan dock binda andra mineraler, främst kalcium. Har man en hög Ca:P-kvot är faktiskt vetekli ett utmärkt tillskott dels därför att det tillför fosfor, dels för att fytas kan binda en del kalcium.
Det enda egentliga problemet som jag ser det är att fytas även kan binda selen, zink och koppar. Alla dessa mikromineraler finns i alltför liten omfattning i svenska grovfoder och måste därför tillföras foderstaten. Tillsätter man emellertid dessa mineraler i tillräcklig omfattning kan man utan vidare använda vetekli som ett fosfortillskott.
Vetekli har dessutom ett hyfsat lågt glykemiskt index. Detta beror på att en stor andel av den stärkelse som finns i vetekli inte är smältbar. Jag skulle dock inte i normala fall rekommendera vetekli till IR-hästar.