Vetekli, krafft musli??

S

Soberano

Min kuse va riktigt dålig för några veckor sen. Åt i stort sett inget på 3 dagar?! Bara hängde o ingen feber. Tog dit vet o felet va för mycket gaser, tjocktarm i rubbning....alltså inte kolik utan "tvärtom", lite lös i magen. Han har fått kraffts mag och tarm, o fick även Cronyxin av veterinär.
Kolik har man ju erfarenhet av(inte med denna häst dock), men det här va nåt nytt. Iallafall att han blev SÅ dålig...:crazy:
Nu mår han iallafall bra igen men man är ju lite vaksam. Veterinären tyckte jag skulle vara lite vaksam vid eventuella foderbyten men problemet är ju att jag står inhyrd i ett stall o där kan det variera lite hela tiden. Köper inte in så stora partier hösilage varje gång... Så nu funderar jag på om jag ska ge mag/tarm hela tiden??
Vad har ni för erfarenhet av kraffts musli? Ska ge något som komplement till havre. Det borde väl vara ganska bra med fiber i musli, o det ska ju vara bra för magen....:) Hon jag hyr boxplatsen av tycker jag ska ge vetekli för det tycker hon är så bra för hull och mage. Vad tycker ni? Skulle det kunna vara bra för min hästs mage som tydligen har blivit känslig på "äldre" dar?!
Ska kanske tillläggas att kusen antagligen hade nån infektion i kroppen då magen krångla för några dagar efter det att magen blev bättre hade han lite hosta. Kanske lite sämre immunförsvar??:confused:
Han har ju aldrig haft några sådana problem med sin mage förrut!

Sv: Vetekli, krafft musli??

Hostan kan faktiskt hänga i hopp med magen. så det behöver inte ha varit någon infektion.

ett tipps är att några dagar innan du byter fode börjar med ett foder medel som hjälper tarmbalansen och sedan håller på någon/några veckor. sabina på Hippo k9 har ett väldans bra tarmbalans. Jag har använt den många gånger den är kanon. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 892
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka