Vetekli-finns det någon max mängd??

S

Seifur

Hej
Jag undrar om det finns några maxvärde för vetekli.
MVH
 
Sv: Vetekli-finns det någon max mängd??

Tack för ditt svar! Det är som jag trodde. :bow:
 
Sv: Vetekli-finns det någon max mängd??

kristel skrev:
Vad är det som gör att man bara kan ge så lite :confused: ?

Jag vet inte riktigt varför man inte får ge mer men det jag vet är att vetekli har väldigt stort volym, 150 g vetekli har ungefär samma volym som 0,5 kg havre. Så att jag skulle nog inte ge några stora mängder av det och sen innehåller vetekli mycket fosfor.
Jag funderade faktiskt om 150 g var för mycket för en islandshäst men det är nog okei med det.
MVH
 
Sv: Vetekli-finns det någon max mängd??

Fast har man en stooor häst är inte 100 gr/100 kg så mycket.
Om jag ger min maxdos blir volymen inte större än ett "Krafftmått", delar man sen i sin tur det på 3 givor så blir det inte många dl per gång.
Det kil jag har innehåller 10,4 gr P och mitt ensilage bara 1,3 gr så jag som är ute efter relativt hög dos P på lite kraftfoder tycker att kli fungerar bra. Om jag räknar att min häst behöver ca 35 gr P (Mjx0,3) så inser man ganska snart att ensilaget har inte en chans att täcka upp det.
Det här med foder är ett gissel :o , fast roligt!
 
Sv: Vetekli-finns det någon max mängd??

Man KAN ge 0,2 kg/100 kg häst och dag men inte om man använder havre. Och eftersom havre nästan alltid finns i en hästs foderstat brukar man räkna med 0,1kg.

Anledningen är att vetekli är väldigt fosfor rikt, och det är även havre. Därför bör du inte ge vetekli om du ger havre.
 
Sv: Vetekli-finns det någon max mängd??

Rumpnissen skrev:
Man KAN ge 0,2 kg/100 kg häst och dag men inte om man använder havre.
AHA :idea: , då ligger jag ju lugnt till eftersom havre inte ingår i hästens foderstat numera.
Eftersom hästen väger 750 kilo så har jag en bra bit kvar till maxdos, skönt att veta.

Tusen tack för förklaring och hjälp :) !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
905
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp