Vetegroddolja!

et_flickan

Trådstartare
Tänkte börja ge fullblodet det mest för E-vitaminerna och för dom bra fetterna som finns i det.

Men nu till frågan.
Hur har det funkat på era hästar?
Gått upp i vikt? finare päls? Annat?

Sv: Vetegroddolja!

Gav så lite att det inte hade någon inverkan på foderstaten, jag är lite smårädd för e-vitaminöverdosering.

Vi bytte vitaminpreparat och det nya innehöll e-vitamin, så vi har bytt till linfröoja. Det har gett bra effekt både på hull och hårrem.

Är det såpass mycket E-vitamin i det så att man kan överdosera?
Jag ger ju Linfrökaka så jag kanske ska vara lite försiktig eller finns det inte så mycket E-vitamin i just linfrökaka?

Beror ju på vad man ger i övrigt...

Har inte tittat på innehållsförteckning för linfrökaka, men varför är du intresserad av vetegroddsolja om inte för e-vitamin? Antar att du har konstaterat att det saknas e-vitamin i foderstaten?

Beror ju på vad man ger i övrigt...

Har inte tittat på innehållsförteckning för linfrökaka, men varför är du intresserad av vetegroddsolja om inte för e-vitamin? Antar att du har konstaterat att det saknas e-vitamin i foderstaten?

Ja eftersom hon gick upp när hon började få Hippos E-vitamin men jag vill ha något som hon kan ta upp lättare och fick höra att vetegroddolja har bättre E-vitamin eller hur man nu ska säga.

Det finns undersökningar som pekar på att det är lättare för kroppen att ta upp naturlig e-vitamin hellre än syntetisk. Men det är ett tag sedan jag läste om det, och det var i väntrummet på ATG-kliniken, så jag har inte själv något underlag för det påståendet.

Hör med Helena Handberg, hon är duktig och allvetande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024