Vete som foder...

Glamoroza ox

Trådstartare
... till hästar.

Jag borde veta detta eftersom jag ju ändå gått hästlinje & där bl.a läste om foder :angel:

Men, jag kan inte för mitt liv komma på just nu om man använder vete som foder till hästar. Total blackout !:crazy:

Gör man det? Använder vete?

*känner mig superkorkad *

Sv: Vete som foder...

vetekli används juh.. läste igenom alla spannmålen för en månad sedan men minns faktiskt inte vad som stod om vete nu :o
har boken hemma och kan återkomma imorrn om jag hinner innan nån annan svarar..

Väldigt gärna :bow:

Har mina skolböcker, men dom ligger nerpackade i lådor..
Vet inte om jag har SÅÅ stor lust att leta igenom alla dessa lådor innan jag kommer i rätt låda:angel:

Ja! Jag använder tredjedel vete,tredjedel kornoch tredjedel havre till mina. Det är ett gammalt sätt att fodra som borde, enligt mitt tycke bli populärt igen, pga att det fungerar mycket bra.

Ja! Jag använder tredjedel vete,tredjedel kornoch tredjedel havre till mina. Det är ett gammalt sätt att fodra som borde, enligt mitt tycke bli populärt igen, pga att det fungerar mycket bra.

:idea: Tack !

Man hör ju alltid "jag fodrar med havre & korn" (har själv haft det, bl.a) men kan inte minnas att jag har hört något om vete.

Vete är kanon,dom blir jättefina i pälsen och om man har unghästar som jag har som ska bli rätt så stora så är det bara positivt med vete. Detta år fick jag inte tag på ren vete så det blev rågvete och det fungerar precis lika bra,bara man krossar det. Kan varmt rekommenderas.

Ska jag tänka på !
Blir ju förhoppningsvis en liten knallt (föl:love: ) till våren, den ska vi göra till en stor, fin, blank julgris:D

Apropå föl.. Nåt speciellt som rekommenderas till den blivande mamman?
Mer el. mindre av något av ovanstående?

(om man nu får fråga om sådant på Buke:confused: )

Jag fodrar med krossad blandsäd.
Det fungerar bra.
50% korn
25% havre
25% vete.
Det är vad bonden har i silon just nu.

Vete innehåller ju ngt (gluten?) som gör att det klibbar förfärligt, så hästarna brukar inte tycka det är smakligt. Men som del i annan kraftfodergiva går det säkert bra.

Nu så blandar jag ju alltid krossen med något.
Antingen uppblött lusern eller olja, så det blir inget problem.

Det enda jag kan tänka mig som kan behövas är selen. Mina får E-vitamin och Selen flytande och sedan även bryggerijäst. Jästen är bättre (vad jag tycker) jämfört med foderjäst eller flytande B-vitamin. Den har även mycket protein, vilket är mycket bra för växande hästar. Mycket protein och lite kolhydrater till unghästar och tvärt om till gamla hästar. Framför allt så ska föl och unghästar ha mycket grovfoder. Mina två 2,5 åringar äter 1 rundbal på 250-300kg/vecka.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka