Vetbesiktning vid foderhäst

zazzarazz

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni har lånat ut/lånat häst på foder? Gårds-eller klinikbesiktning? Av vilken anledning har ni gjort det ena eller det andra?

Sv: Vetbesiktning vid foderhäst

jag känner personen som är ägare till min foderhäst, men när jag letade som mest och det började närma sig ett beslut, så var jag den personen som tog reda på vilken vet. hästen blivit behandlad av tidigare, och valde sedan en veterinär som inte hade någon anknytning till hästen för att säkerställa att vet. inte var partisk åt något håll.

jag skulle rekomendera klinik ....för att se hästen beteende i annan miljö, men det är ju självklart bekvämt med en gårds....kostar dock lite mer men slippa köra transport med ny häst i snö och halka....

Kostar en gårdsbesiktning mer än en klinikbesiktning? Jag känner också motparten och vet att hästen aldrig blivit behandlad. Inga problem att köra hästen oavsett väder.

Är besiktningarna identiska oavsett om de är hemma på gården eller på kliniken?

skillnaden i pris ligger i att du betalar för att vet. kommer till dig, alltså körkostnaden.
jag kan inte svara på om de är identiska för jag har aldrig åkt till en klinik, i det sammanhanget.

men de punkter vet. ska gå igenom vid en vet-besiktning är ju grunden för besiktningen.

vet inte om du blev klokare :)

Jag gjorde inte det.

Men då har vi också skrivit ner allt som kan ha med eventuella skador och kostnader i kontraktet, så att vi inte kan bli oense om något skulle hända.

I mitt fall står ägaren för försäkring och skade, och veterinärkostnader. Jag står bara för regelbunden "koll" av hästen, dvs tänder och liknande.

Det som skiljer är ju förutsättningarna för besiktningen. Att ha en bra gång att springa i vid böjprov t ex är ju A & O för ett rättvisande resultat.

Vet de som vid otjänlig väderlek utfört böjprov i ridhus, med mjukt underlag som inte låter ett smack. Den besiktningen kunde man ju lika gärna kunnat skita i, så dåligt blir resultatet.

Personligen struntar jag hellre i besiktning än tar en gårdsbesiktning, jag tycker förutsättningarna är för dåliga. D v s resultatet av besiktningen riskerar att bli allt annat än rättvisande.

Vi får betala strax över 1000 kr mer för en gårdsbesiktning i förhållande till en klinikdito, så det argumentet ensamt tycker jag talar för sig själv.

Med ponnyerna gjorde vi gårdsbesiktning av båda. Det funkade hur bra som helst. Men sen ägs vår stora ponny av bekanta till familjen, så vi litade väl lite på att det inte var något fuffens där.

Halvblodet gjorde vi ingen veterinärbesiktning på, p.g.a. en gammal benskada som gör att ägaren inte ville göra böjprov, istället skrevs det in i kontraktet att ägaren skulle ta tillbaka henne om det blir strul med den skadan eftersom den är medfödd.

Jaha, det hade jag ingen aning om, att det var dyrare att ta ut vet. Då finns det ju absolut ingen anledning att inte beslikta på klinik... Vad kostar en klinikbesiktning normalt?

Kolla hur det ser ut hos just dig, det är ju abnorma prisskillnader runt om i landet. 1600 kr betalade jag senast vi klinikbesiktigade.

Och jag betalade bara 800 har jag för mig när jag besiktigade i höstas för en gårdsbesiktning! Klinikbesiktningen var dyrare.

Jag har lånat ut häst en gång, till en jag kände väldigt väl. Vi gjorde en klinikbesiktning både när hästen skulle ut på foder och när jag skulle ta tillbaka den. Tror att det kostade dryga tusenlappen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 354
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka